AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.225

"Knastrande" ljud från sidorutor E46

Sida 1 av 2
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Jag har ett mycket irriterande ljud i bilen som kommer från alla sidorutor. Det är som ett knastrande som uppstår då jag kör på ojämnt underlag.

Det låter verkligen som om det är någon gummilist som ligger bakom detta men jag tycker mig ta mig f-n varit på varenda kvadratmillimeter gummilist på alla dörrar med silikonfett.

Ljudet försvinner när jag hissar ner rutorna någon centimeter.

Någon annan med linande problem? Och kanske rent av en lösning? Tacksam för all hjälp jag kan få!
va
82
vagabond
320d -02
Jag har exakt samma irriterande problem och skulle också vilja fixa det. Jag har provat att smörja listerna med silikonfett men det hjälpte inte.
Jag tror att karossen inte är lika vridstyv som tidigare - upphängningen och allt omkring börjar väl ge vika.
Jag har också ett "knirkande" ljud från sidorutorna. Det uppkom i fjor när jag strök Armor All på gummilisterna runt fönstren. Beror förmodligen på friktionen mellan fönstret och gummilisten. Jag har också försökt med olika medel, silicon, vax, vasilin och talk. Inget har hjälpt. Ljudet har dock minskat med tiden. Att karossen skulle ha blivit mindre vridstyv tror jag inte alls på.
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Tack för svaren!

Nja, om karossen skulle tappa i hållfasthet på 5 år så får det bli en Opel nästa gång! Och det hade ju varit för jä**igt... ;)

Funderar på om jag skulle ta och stoppa upp något i spåret längst upp i spåret för rutan. I mitt fall så slutar ljudet helt om jag drar ner rutorna någon millimeter. Är det samma för er andra?
va
82
vagabond
320d -02
Jag kommer också ihåg att jag började höra ljudet efter att jag smort in listerna under förra vinter.
Det knarrar när man kör på ojämnt underlag vilket ju betyder att karossen vrider sig och iom att jag jobbar inom karossindustrin så har jag många gånger undrat hur länge en modern bil håller med så tunn plåt och det blir bara tunnare.
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Jo, det är säkert så att saker flyttar på sig, annars hade det ju inte låtit något. Jag tror dock inte på någon större degradering av karossen utan den har säkert isf varit klen hela tiden.

Intressant att även du vagabond hade smort in listerna när ljudet uppstod.

I mitt fall kommer ljudet säkerligen från listerna runt fönstren eftersom ljudet helt försvinner när jag rullar ner rutorna en bit. Hade ni även smort in listerna runt fönstren?

Jag börjar fundera på om någon komponent (ex. vis sensor) har slitits så att rutorna åker lite för långt upp eller så... Verkar kanske inte så troligt eftersom det låter från alla rutor, både fram och bak.
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Mystiken tätnar... Idag när jag satte mig i bilen (tidigt i morse, relativt svalt ute och kondens på rutorna) så var ljudet borta. Det skall bli mycket intressant att se om det har kommit tillbaka i eftermiddag när kondensen är borta och bilen är varmare.

Jag har bara haft bilen i en knapp vecka och ljudet har funnits där hela tiden, dock har det ju varit varmt under denna period.
sm
24
smoke
520da -10
518i -95 Min dotter 528i -98 Min sons
Hadde samma problem men jag körde upp vanligt silikon med slang i rutspringan.Jag har inte hört något på en månad nu.Lite söligt i början men det går att torka bort efter hand.

MVH smoke
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
smoke: Skämtar du aprillo? Du menar alltså vanligt silikon som härdar? Det måste väl innebära att rutorna inte kan gå hela vägen upp innan motorn automatiskt slås av => hög belastning på motorn? Eller körde du upp silikon och sedan stängde fönstren?

Nja, jag tror nog att jag lever med ljudet i så fall...
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
skulle nog tro att han menar typ CRC:s silikonspray.. =)

inte "Timells byggspruta".
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
powerpak: Ja, det får vi ju hoppas men jag undrar just... "Vanligt silikon"...

Jag skall i alla fall prova med Bilbuttrix PTFE smörjmedel ikväll så får vi se vad som händer.
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Å andra sidan så skulle nog ljudet kunna driva en till vansinne så till den milda grad att man i vredesmod laddar en tub sanitetssilikon i sprutpistolen och trycker i. En trevlig konsekvens är ju att man sedan kan lätta bilen med ett par kilo genom att skruva ur elhissarna för de lär ju bli rätt överflödiga när sidorutorna sitter silikonlimmade mot dörren.
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Ytterligare ett bidrag till Jörgens lista över preparat som INTE fungerar: PTFE (teflon) spray. :(
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
smoke: Du hgar ingen ytterligare information om hur du gick till väga med "silikon-tricket"? Jag börjar tröttna på det här ljudet nu...
sm
24
smoke
520da -10
518i -95 Min dotter 528i -98 Min sons
Ursäkta att jag va otydlig jag menade silikonspray.
Jag menade att det inte va något specielt märke.
Biltemas silikon spray med rör.
Jag körde upp röret i fönster springan runt om hela fönstret.
Srayade ganska mycke så blev det tyst.

MVH smoke
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Stort tack smoke! Imorgon skall ljudet bort. Får åka och öka på Biltemas omsättning lite först bara...
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Smoke: Hur mycket sprutade du i? Jag tycker mig ha kört i enorma mängder utan resultat.
ni
37
nitro87
325i -92
jag har samma problem, knarrande/knastrande från höger fram passagerar fönster... låter som det gnider sig mot något eller inte sitter fast helt ... (har ej elhissar)... extremt irriterande...
St
287
Stålmannen
323Ci e46 -99
A4 2.0 TFSI -07
Har också samma problem. Tog silicon på listerna men det blev bara bra ett tag, sen blev knarrandet värre.
Någon som provat BMW:s Gummi pfliege? (är inte helt 100 på stavningen)

wowwe
Alla BMW har problem med detta och er ÅF har detta medel som tar bort detta men dock ej till försäljning. Mitt problem har uppkommit varje gång min bil har varit på lackbehandling!!!!!!!!!!!!!!!! Sedan har min AF fixat detta och bilen är knäpptyst!!
Nu sist så tvättade jag min bil i en supertvätt utan borstar och som avslutning extra mycket vax !!!! Vad hände jo då kom ljudet tillbaka!!! Har fått tips att tvätta alla lister med YES diskmedel eller Insektstvätt och vips bilen är knäpptyst igen.
Lycka till :)
wowwe
Undvik alla silkon,vax,WD-40,babypuder och liknande tips bara!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.