|
|
|
|---|---|
Transocean |
ALKO 2stk. tvårörs gasdämpare bakre 55Euro från ebay plus frakt till norge, blir totalt runt 900 norska kronor. Alko är tyskt. (Och den finska motsvarigheten till systembolaget!) Biltemas gasdämpare bak 399 norska kronor per styck. Vad väljer man? Av dessa två? |
|
Skulle nog inte valt några av dom när du kan få Monroe dämpare för runt 1000:- st. Dom är bra mycket bättre. BMW e lag |
|
Transocean |
Ja, eller öhlinare för 5000:- stk. Nej, frågan lyder Alko eller biltema? Någon som har kört på detta tyska märket alko som kan kommentera dom? |
|
Monroe är inte bra numer, för 10 år sen var de rätt bra däremot Ang AlKo vs BT Jag har inte kört några av de, men skulle tveklöst välja AlKo i detta fall, dels för att jag håller BT som absolut sämst i de flesta fall, och AlKo tillverkar släpvagnsaxlar, påskutsbromsar och liknande, och bör ha viss koll på dämperiet också, förmodligen inte deras tillverkning, men deras namn på produkten i vart fall, och som sagt, viss koll bör de ha |
|
Transocean |
Jag tror jag testar Alko. 55 Euro för två stk plus frakt är inte så farligt. Att Monroe inte är bra har jag hört från flera håll. Och de Sachs-dämpare som jag har bak verkar bli mer och mer slitna så att bakvagnen känns ostabil. De har endast gått 9000 mil! Jag har Sachs även fram och tycker att även dom visar tecken till utmattning, dom har gått mindre än 4000 mil. Dåligt!!! Eftersom bilen är en halvrisig bruksbil med över 30 000 mil på klockan vill jag inte köpa det dyraste. Om dessa Alkosar sen är slut efter två år kan man alltid byta igen om nu bilfan går igenom ytterligare en besiktning i norge. |
| 30000 mil är väl inget för en e34! om den är servad o så. Finns ju många kit för inte allt för stora pengar kan ju vara ide kanske att även byta fjädern.... | |
|
Transocean, jag köpte biltemas dämpare till min tyska volvo 745 (520 touring) för några veckor sedan. Det är inget jag känner att jag vill åka bana med, men det var det inte innan bytet heller... Den känns så fast och fin en 520 med standard chassi kan förväntas efter 26000 mil - kanske lite bättre än så också!! Biltema lämnar 2 års garanti på sina gasdämpare, och för 399:-/st tyckte jag att det är det mest rimliga alternativet för ett utpräglat bruksfordon. Jag har både dragit båt, lastat tungt och kört fort med den nu, och min utvärdering lyder: värt sina pengar. Köpte biltema inte enbart för priset skull, utan även för att med egen erfarenhet få se vad deras produkter går för. |
|
| Har köpt annat på AL-KO, visade sig vara kinesisktillverkat med tysk klisterlapp.... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.