AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
897

Vilka vinterdäck till E32:an skall väljas?

mr
302
mr_majzoo
750iL, -90
Nu så här i slutet på semestern tänkte jag att man kanske för en gångsskull kunde börja i tid med lite förberedande. Rätt som det är så är ju bore här på besök :-)
Har ett par skabbiga vinterdäck på 15 tums fälg som skall bytas.
Frågan är vilken dimension som blir det optimala för framkomlighet när snön ligger på vägen?
195? 205? eller något annat? Dubbat eller odubbat?
Ja, kör på bara med era erfarenheter om vinterdäck till 7:orna!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Kör 735:an på 195/65-15,dubbade Pirelli Winter "någonting"...Halvslut och lite för gamla för att ge en bra redovisning av egenskaperna,men fungerar och utan obalans eller så,men kanske dags att byta ut innan vintern..

Aldrig fel med "det bästa" inom just däck för den körning som man tänkas kan ha(är ju STOR skillnad var man bor OCH kör :)..och det får man ju en hyffsat klar bild om när man börjar läsa div motortidningar nu till hösten..

Men grejen är ju att ska man klara slask/snösträngar osv så rekommenderas ju inte för breda däck...I princip så är väl 195:or "en bra bredd" att ha på vintern anser jag(även på "stora" E32:an).
Skulle nästan vilja ha ännu smalare på den vagnen på vinterväg, men det är ju svårt att uppbringa rätt storleks OCH viktklass då..

Modet nu föreskriver ju ända upp till 225+ osv vilket JAG tycker är feltänkt på vintern,men det beror ju bl.a. på var/hur/ osv man bor och kör..

M535:an kör jag vintertid på 185/70-14 bak och 185/65-14 fram....Det ni ;)))

Vad E39:an ska köras på i vinter vet jag inte i dagsläget...Har inte kollat på v-hjulen där än :)

Mvh Janne.
jo
429
joblock
740iA -92 (E32)
750iA -96 (E38)
328i -00 (E46)
MB 500SL -04

Också jag kör på 195/65-15 vilket egentligen är för smalt för bilen, 225 förordas.

Första uppsättningen jag hade var Uniroyal dubbat vilket fungerade utmärkt.
Bytte förra året till Michelin dubbat vilka har suveräna vinteregenskaper men är väldigt svajiga i sidled, bilen tappade vägkänslan i sidled.
Blir troligen bättre om de vore bredare.

/Lasse

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Du har väl en instruktionsbok?...OM inte så rekommenderas till 750i/L E32 vinterdäck(eller som det står :"Godkända fälg o däckdimensioner för sommar o vinterdäck)>>>>225/60 ZR 15(7*15 fälgar, inpressning 20mm) eller så TRX,TD däck av varierande dimension(men jag antar att detta med TRX är uteslutet iom kostnaden..kanske?).

Verkar iaf så att lägre än 225:or vill de INTE att man ska köra med på din vagn..

JAG tycker det blir för brett,men det är ju min egen reflektion bara..

Mvh Janne.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jo,det där med "ZR" kan du ju glömma för vinterdäcken...Finns verkligen vinterdäck med hastighetsklassen ZR?...TROR inte det.

Mvh Janne.
mr
302
mr_majzoo
750iL, -90
Ja några 225or kommer det nog inte bli iaf, känns som att det skulle bli brett. Får se vad jag väljer för dimension.
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Då jag hade min 735-88 körde jag på 225/45 -17 pirelli carving dubbat. Hade aldrig några problem med att ta mig dit jag skulle , och på bar väg var det som att åka med sommardäck. Var mycket nöjd med dessa. Nu i vinter skall jag prova 235/60 -16 dubbfritt på E38'an.

MVH David Öfverdahl-Forslöf
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Moderna vinterdäck ska funka skapligt även med lite bredd, även om jag personligen alltid kör på smalast godkända dimension på vintern. Däck i XL-utförande (extra load) brukar vara stabilare, men antar det nästan krävs oavsett dimension på en 7-serie. Kör du som om det vore sommar när det är barmark på vintern lär du ha mer nytta av bredden. När det gäller vinterdäck rekommenderar jag motortidningarnas omfattande tester. Ska du vara ute i riktigt god tid får förra årets tester funka. Där ser du klart och tydligt vad som är bäst. prisskillnaden mellan testvinnaren och ett medelmåttigt däck är i mina ögon försumbar. Har bara kört på Pirelli en halv vinter, slitagemässigt fina däck som följde med bilen. Dom byttes dock ut i förtid mot Hakka 4:or som var testvinnare det året, och skillnaden var minst sagt märkbar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.