AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
739

Telefonproblem

Visa användare
364
bug
Passat GTE -16
BMW 530xd -07
Seat Leon Cupra
Hej,

Jag har problem med att bilens inbyggda telefon inte kan läsa SIM-kortet. Jag har testat kortet i min vanliga telefon och där fungerar det utan problem..
Någon som har erfarenhet av detta?

BMW Bug
Visa användare
364
bug
Passat GTE -16
BMW 530xd -07
Seat Leon Cupra
Jag kan förtydliga med att säga att meddelandet i telefonen om man trycker in SIM:en är "Check Card"..

BMW Bug
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
Har det fungerat eller är det första gången du ska ha igång telefonen?
Några tips är i alla fall: Är du säker på att det är en GSM, är det en importerad bil kan det vara en D-Netz telefon.
Vissa av leverantöres kort och kortyper fungerar inte i originaltelefonen, Europolitan tex. Beror då på att det är fel kortyp.
Det kan vara fel på läsaren i slotfickan där du stoppar kortet. Defekta kontakstift alternativt helt enkelt skitiga. Testa med att tvätta med helt ren sprit.

Finns även en del inlägg i forumet om ämnet som du kan söka på.
Visa användare
364
bug
Passat GTE -16
BMW 530xd -07
Seat Leon Cupra
Det är första gången jag skall använda den.
Telefonkortet är från Telia.
Vad innebär D-Netz? Knuten till en viss operatör?

Jag har letat lite angående telefonproblem i Forumet men inte hittat något som stämmer riktigt med mitt problem men jag skall rengöra med sprit så får vi se..

BMW Bug
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
D-Nets är ett tyskt system som också är baserat på chipkort. Och det är dessutom MYCKET inhemskt i Tyskland. Har sett bilar fram tom slutet av 97 som haft systemet monterat som standard även om det inte är så vanligt.
Är det ett Telia kort av vanlig model bör det inte vara något problem.

Lycka till
anderz
Har samma problem med min 525:a -95 och har konstaterat
att det måste vara en d-netz modell.
borde ju gå att konvertera till en vanlig GSM
Om någon vet något om detta är jag väldigt tacksm för svar
Att konvertera D-netz till GSM är bara att glömma. Helt annat system, skulle kosta mera än ny GSM-burk.
Det där med Europolitankort som inte skulle funka i vissa telefoner har nämnts några gånger.
Flera än Sail som kan verifiera detta?
Eftersom jag jobbar med telefoner och tillbehör har jag tillgång till valfritt antal kort/teleoperatörer.
Jag kör normalt med Europolitan, har testat alla varianter (även gamla kort), både 3V och 5V-kort, tvillingkort osv samt kontantkort från de olika operatörerna på min original BMW (Motorola) telefon. Inga som helst problem.
På något fåtal ficktelefoner för några år sen förekom ett liknade problem (3V/5V-kort). De har olika strömförbrukning, men detta är betydelselöst i bilen.

FP
Visa användare
364
bug
Passat GTE -16
BMW 530xd -07
Seat Leon Cupra
I min telefon står det "BMW GSM" så jag antar att det är en vanlig GSM.
Har inte hunnit rengöra "SIM-kontakten" med sprit än men tänker göra det så snart jag hinner

BMW Bug
54
108
540 Touring
540iA Touring -95
Var stoppar du i kortet någonstans? Under telefonluren?

Visa användare
364
bug
Passat GTE -16
BMW 530xd -07
Seat Leon Cupra
Svar: JA

BMW Bug
54
108
540 Touring
540iA Touring -95
Om telefonen bygger på en Motorola bör det finnas en telefonenhet i bilen. I den enheten finns det en kortläsare till. Troligtvis finns den i bagagerumet bakom något fack eller kåpa. Kolla vänster sida.

Visa användare
364
bug
Passat GTE -16
BMW 530xd -07
Seat Leon Cupra
På vänster sida satt CD-romen till navigationen plus CD-växlaren.. på höger sida en stor plastig låda som det står Nokia på, kan det vara telefonenheten? den är nämligen minst 2-3dm i diameter.. skulle jag gissa så säger jag att det är huvidenheten till navigationen.. (om nu Nokia tillverkar sånt? man är ju inte kunnig i området direkt..!!)

BMW Bug
Nokian är nog baslådan till stereon.
Titta en gång till där nav och växlaren sitter.
Iofs kanske annorlunda på touring, men högst upp sitter en platt svart låda, telefonenhet med kortläsare.

FP
Visa användare
364
bug
Passat GTE -16
BMW 530xd -07
Seat Leon Cupra
Har kollat.. någon svart platt låda kan jag inte hitta!
Fick det svaret ang Nokialådan när jag sökte hjälp hos en lokal Bilstereo/Biltelefon månglare.. Ingen har kunnat hjälpa mig!
Jag hänvisas hela tiden till BMW så jag får väl bita ihop och åka dit..

BMW Bug
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Åk till BMW och be dem koppla in DISdatorn, det borde kunna utläsas direkt...
Den måste gå att hitta. Du bör ju ha en antenn till GSM-telefonen, kanske du kan följa kabeln?
På Sedanbilar sitter svarta lådan högst upp i utrymmet vänster bak. C:a 80x180x25mm, kortläsaren på ena kortsidan, antenn och en 25-polig kontakt på andra.
Den där lådan märkt Nokia: Kan du inte se (lyssna) om detta är en bashögtalare, så kan vi ju utesluta denna?

Inte helt ovanligt att de ömtåliga kontakterna i kortläsaren skadas, du skulle kunna demontera lurhållaren med kortläsaren. Kan ju vara så illa att ett fel här gör att kortläsaren i själva telefonen inte heller funkar, tyvärr.

FP
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Jag har också en BMW GSM lur i bilen. Jag har hittat den svarta kortläsaren i bak. Kan man stoppa in kortet (GSM) där också?

C-YA!
54
108
540 Touring
540iA Touring -95
Jepp.

Visa användare
364
bug
Passat GTE -16
BMW 530xd -07
Seat Leon Cupra
Dandelue, Vart hittade du den svarta kortläsaren någonstans?

BMW Bug
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.