|
|
|
|---|---|
|
Vad jag förstått det som så skall ratten åka upp i högsta läge för att underlätta in och urstigning. Min ratt åker ej upp det är dock en motor som låter som den som hissar upp ratten. Var skall jag börja pilla?? No turbo just real power!! | |
|
Första steget är att kontrollera att rattinställningen inte har tappat orienteringen. Det gör du genom att köra ratten till alla ändlägen, det brukar vara 4 st. upp - ner, in - ut. Ställ sedan in minnet till ratt och stol. Om det inte fungerar efter detta så har du ett annat fel. |
|
|
Kan du ställa ratten manuellt? Systemet består av motor, drivaxlar och kontrollenhet. |
|
|
Jag har inget minne på stol/ratt kanske inte har den funktionen helt enkelt? Jag kan ställa ratten hur jag vill in ut upp ner.... No turbo just real power!! |
|
| Om du inte har stolminne så har du inte den funktionen! | |
|
Är din rattinställning motordriven eller "muskeldriven"? Min nuvarnde är motordriven och åker upp, men jag minns ärligt talat inte hurvida min gamla 850i reagerade på det sättet. Den justerades med handkraft. Mvh, Hellboy S70B56 - Lowest production engine in BMW History - 1,510 units. |
|
|
Hej du... Du beskriver ett vanligt fel som är svårt att komma tillrätta med. Många 850-ägare har drivits till vansinne av att försöka få rattfunktionen att fungera som avsett. Jag har jagat felet i flera år och ibland fungerar funktionen korrekt i flera månader för att helt plötsligt lägga av för kortare eller längre tid. BMW:s verkstad står med ett generat leende när man kommer dit, men har lyckats få igång funktionen från stillastående till att fungera i några månader vid ett par tillfällen. Jag har varit i kontakt med ägare som bytt allt - motorer, kretskort, kablage utan långtidsresultat. Det låter kanske negativt men jag tror det är den tyske ingenjören Böse Wolfgang som konstruerat det hela på jävulskap eller som ett internt skämt. Följande är hämtat från ett amerikanskt E31-forum: "När du startar bilen så ställ rattaxeln som du vill ha den. När du stannar motorn så låt nyckeln stå i #1-läge tills rattaxeln slutar att röra sig. Ibland kan den behöva lite hjälp av spaken för att nå sitt översta läge. Slå sedan ifrån tändningen." |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.