AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.415

Problem med stödlager, homoknuten eller kardanen?

Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
I alla hastigheter under 100km/h har jag tråkiga vibrationer, inte i ratt osv utan i hela chassit. Oftast bara små vibrationer men när man kör i en stor vattenpöl eller på väldigt blöta vägar så blir det mycket kraftigare vibrationer (slag) i chassit och det känns som det kommer ifrån mitten av bilen och bakåt.

Känns som det är stödlagret, homoknuten eller hela kardanen t.o.m.?
Kan jag testa stödlagret på nåt sätt när bilen är hissad?

Kan jag kontrollera homoknuten och återmontera utan att byta någon packning eller fett i den? Tänkte kolla den innan man åkte och handlade grejer.

Dessa delar är tidigare bytta och kan därför uteslutas:
Kompletta hjul, stötdämpare, fjädrar, krängningshämmare inkl bussningar, Silent block, stabiliseringsstagen både bak och fram, kompletta bromsar, komplett avgas från kattarna och bak med nya upphängningspunkter.
ifall det är stödlagret så brukar de bara vara vid 90km/h, iallafall på E34 borde vara samma på E39 med.
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
80km/h är nog där det brummar/vibrerar mest. Men om det kommer i "ordentlig" svängning typ pga vatten så är det i alla hastigheter och intensifieras vid gaspådrag.
Transocean
Vattenpölar och blöta vägar...tror inte på homoknuten utan avgassystemet. Försök å vrida på det lite grann, jag fick kraftiga vibbar på min gamla s**b 9000 varje gång jag var ute i djupt vatten efter ett systembyte som gjordes av en mindre noggrann mek.
Hissa upp bilen hur ser hardyskivan ut är den sprucken?
Om du byter stödlager se till att byta ut hardyskivan samtidigt.
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Transocean: Minns ej om felet fanns där när jag hade original eller om det uppkommit en lång tid efter. Men iaf så har jag bytt avgassystem två gånger och skakljuden/vibrationerna är exakt samma. Varför skulle systemet skaka när det blir blött, jag förstår inte mitt problem, hehe. Tycker att det borde finnas oavsett om det är torrt eller blött.

delorian: Hardyskiva, vilken är de? Finns den på automat?

Transocean
På den s**ben uppstod problemet endast vid häftigt regn med mycket pölar. det brummade så att man trodde nånting var fel med motorn och vibrerade våldsamt i 10-15 sekunder, därefter blev det tyst igen. Tyckte bara att ditt beskrivelse var väldigt likt. Om det är kardanen så bör det ju vibrera torrt som blött. I mitt fall fick en snabb nedkylning vid vattenpölar avgasröret till att vibrera våldsamt, efter att jag sänkte/vred på fanskapet blev det bättre men inte bra!
it
104
itto
528IA Touring, -98
Min vibrerar i chassit vid 50km/h, jag lyfte ner avgassystemet o kollade stödlagret, mycket riktigt det glappar på ca en halv millimeter, fick svar på BMW att man byter hela kardanstången, är detta möjligt finns det inte ett nytt lager och sätta dit??
Transocean
Länk

BMW ljuger.
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
itto: Hur kontrollerade du om stödlagret glappade?

Är det svårt att byta stödlagret? Kan detta påverkas av vatten?
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Om man kollar på realoem: Länk
Får man hela kittet här liksom? 5000:- så suddar man ut alla frågetecken, allt bytt mellan lådan och bakaxeln.
Reder man detta själv med hissad bil? Antar att BMW vill ha ett par kronor för att göra de.

Eller ska man börja välja enstaka produkter här och gissa sig fram? Länk
it
104
itto
528IA Touring, -98
Ravve, naturligtvis menar jag kardanknuten vid sidan om stödlagret, vet inte va jag tänkte på när jag skrev lagret, lagret är nog lite svårare att kontrollera med handkraft.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.