AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
467

Handsfree

Charlie
En fråga om handsfree i bilen, vet inte om den passar här. Bmw rekomenderar inte deras handsfree för att det gäller en telefon som inte säljs i Sverige.
Nu undrar jag kan man installera handsfree i bilen utan att borra/klistra och på annat sätt förstöra inredningen? dvs nånting som kan tas bort och inte lämna fula märken efter sig. sedan undrar jag om man byter telefon (vilket man gör 2-3 ggr per år) måste man installera ett nytt handsfree eller kan man anpassa det befintliga?

mvh Charlie

min beemer kommer om 44 dagar :(
Gällande borrandet har vi i vår bmw's modell av konsol (som man sedan fäster mobilhållaren på) som man inte fäster med skruv i inredningen. Den klämmer åt runt mittkonsolen i bilen så de enda skruvar man använder sitter bara i själva telefonkonsolen. Inga märken att tala om, snyggt och rent.

Gällande handsfree-satser kan jag rekommendera två märken som har satser där man kan byta ut endast hållaren, inte den svarta lådan. En operation som tar ett par sekunder endast. En hållare kostar ungefär vad en billighetshandsfree (som man stoppar i ciggarettuttaget) kostar. Funkwerk Dabendorf (tyskt) är ett märke som vi har i vår bil, smarteq (svenskt) är ett annat märke som rekommenderats tidigare men som jag inte har någon erfarenhet av. Gemensamt är som sagt att det är väldigt lätt att byta telefon till dessa system. Beroende på hur och var man fäster den extra mikrofonen kan det bli hålborrande. Likaledes måste ju den svarta lådan fästas men det gör man ju utom synhåll. Man behöver ingen extern högtalare då åtminstone funkwerks system använder bilens högtalare (en gräns på effekt för stereon finns dock i det fallet, tror det var 25W, funkade bra i vår bil med original business).

/Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.