AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
981

Hur funkar 850 på vintern?

Visa användare
64
850i-91
BMW 850i 1991 E31
Någon som har erfarenheter av att köra 850 under svenska vinterförhållanden? Hur ter den sig på vägen under det mörka halvåret och några speciella saker som kan krångla under den "kalla" perioden? (om det kommer någon)

No turbo just real power!!
Har kört min några vintrar med dubbfria däck utan några större problem.

Stora snöhögar och snöplogskanter är ett problem.
Skarpa kurvor i hög fasrt inte kul, är ju några kilo som ska svänga men vill rakt.
Tänk på att smörja in listorna runt rutorna med silicon ( finns på stick ), blir svårt att få upp dörrar annars...

/ crille
Visa användare
64
850i-91
BMW 850i 1991 E31
Det var ungefär som jag misstänkte då. Varmgarage finns och lister smörjas regelbundet även på sommaren.

Får ge fan i att svänga helt enkelt, ha ha..

Ra
209
Rattmeister
850CiA -92
520dA Touring -08
Vad jag vet så är inte e31:an skonad mot rostangrepp. Så jag hoppas att du gillar att tvätta bilen lika ofta som en taxibil blir. Varmgarage och vägsalt är annars allt annat än bra för en bil.
Rostskyddsbehandlad?
Visa användare
64
850i-91
BMW 850i 1991 E31
Jodå den är skyddad till max mot rostskydd tvätta bilen gör jag en gång i veckan spolar av den gör jag flera gånger i veckan. Den kommer ju rulla betydligt mindre under vintern då jag har firmabilen att åka i men jag vägrar ställa av den i flera månader det mår hon inte bra av..

Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Den mår mkt bättre av att stå avställd i varm/kallgarage är att frätas sönder av saltet. Har du ett fint exemplar tycker jag de verkar synd att köra med den vintertid, dessutom lär bränsleförbrukningen bli "horribelt" hög när kallstarter i minusgrader och tomgångskörning gör sitt till

BMW CS #5139
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Den funkar helt underbäst helt enkelt, få vågar gör det jag och du gör, åka 850 som semi-bruksbil och komplettera med en tysk miljöbil därtill:)
Mvh
Asken

A man that tries to listen twice as much as he speaks is learing to listen well.
Visa användare
64
850i-91
BMW 850i 1991 E31
Jag kan aldrig tänka mig att tyskarna tänkte den som sommarbil när den konstruerades, Om den drar mer bensin är ointressant, det viste jag när jag införskaffade den.

Allt går att laga som tur är...

Visa användare
16
Pelirally
850i-91
Såg en svart Ci i Cervinia It. som körde med snökedjor. Dessa är originaltillbehör så nog tänkte Tyskarna att sin konkurrens med Lufthansa inrikes även skulle ske under vintern.
Ra
209
Rattmeister
850CiA -92
520dA Touring -08
Sommarbil är bara en individuell fråga.....
I övrigt känner jag några i Arvidsjaur och Arjeplog som sett både den ena och den andra supersportbilen framföras där under vintertid :-)

Att en bil slits mycket mer under vintertid tror jag ej någon protesterar mot.
Vet själv hur mina fd bilar (m5:an/540:n) blev under vintern i kombination med varmgarage. Kändes som att varje gång jag tvättade (1 gång v) så dök det upp nya rostblämmor. Ruskigt irriterande!

Kör själv 530:n på vintern och sliter på den istället. Blir billigare i längden samt så blir det inte så mycket mil på just 850:n.
Tycker att själva känslan att köra en vräkig bil försvinner under vintern. Nästan jämt skitig bil, ständigt seg trafikrytm, löjliga fälgar och däck (drift/kostnadsfråga). Bilen blir mest ett transportmedel då, vilket gör den dyra driftkostnaden helt onödig då det bara handlar om att transportera arslet. Sen är ju inte känslan fel när det är dags att plocka fram 850:n efter vintervilan :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.