|
|
|
|---|---|
|
Dom vars fälgmedel jag brukar köpa har "försvunnit" och undrar nu om någon har bra tips? Letar främst efter något svinstarkt medel som normalt sett inte behöver någon svamp till hjälp utan som funkar bra med bara högtryckstvätt. //alpinamannen | |
| Använder BMWs, misstänker det är väldigt samma som Sonax. Tycker den fungerar alla tiders. | |
|
Ja det får bli det, läste just bilvårdstipsen här inne på sidan och dom körde också med BMW's produkter. Tack för tipset! //magnus |
|
|
Mr caps fälgrengöring tycker jag är riktigt bra |
|
|
Biltemas fälgrengöring är oslagbar, både i funktion och pris. Den är RIKTIGT stark dock så god ventilation är ett måste. |
|
|
Perfekt, två svar till. Mr Cap brukar ju göra grymt bra grejor och Biltema är ju min favoritaffär, trots detta har jag inte vågat köpa deras fälgmedel!! Tusen tack för alla tipsen! /magnus |
|
STi |
Själv kör jag på sonax. Har provat lite olika och tycker att detta är det bästa. Iaf för mina fälgar ;) |
|
Kör själv med biltemas fälgrengöring, fungerar kanon... det är dessutom billigt så man kan mer eller mindre dränka fälgen i medlet om det skulle behövas:) __ Bilblogg: Länk |
|
|
Har själv testat flertalet fälgrengöringsmedel men som sagt så är Biltemas fälgrengöring ett av de absolut bästa enligt mig. Se bara till att sörja för god ventilation då den kan upplevas aggressiv mot luftvägarna. //Jonas "Det finns två bra bilar - En ny BMW och en begagnad BMW" |
|
|
Ville bara tacka er alla för att ni tog er tid att svara!! Nu har jag inhandlat både Biltema och BMW och till helgen skall jag minsann skrämma vettet ur bromsdammet:) //magnus |
|
| Tycker Turtels funkar bra, faktiskt något bättre en Sonax som oxå är bra. | |
|
All fälgrengöring består av någon utspädd syra, ofta fosforsyra och/eller citronsyra. även basiska medel som är den diametrala motsatsen förekommer men mera sällan. Biltemas medel är utan tvivel utmärkt bra och prisvärt, till och med i överkant bra, se gärna till att fukta fälgarna med vatten först och låt INTE medlet torka in innan man sköljer osv. Man får betala mycket för märket/namnet allra billigast blir det om man köper dunkvis och spär ut själva, bara man doserar rätt så blir det bra. FP |
|
|
Sonax (och BMW's då det ska vara Sonax som tillverkar det) innehåller ej syror ska enligt vad jag hört vara skonsammare på fälgarna och att föredra när man har t ex polerade fälgar. Detta är också medlet som BBS rekomenderar. När Sonax dessutom fungerar utmärkt så är det mitt självklara val. Billigast jag köpt detta är på Claes Ohlsson. ___ //Ulf |
|
|
Sonax tillhör de som använder alkaliska (basiska) medel enligt deras egen beskrivning: Inhaltsstoffe SONAX FelgenReiniger Gel (Art.-Nr.: 429200) · AQUA · SODIUM GLUCONATE · GLYCOL · SODIUM THIOGLYCOLATE · SODIUM CITRATE · SODIUM ETHYLHEXYL SULFATE · SODIUM DIETHYLENETRIAMINE PENTAMETHYLENE PHOSPHONATE · PARFÜM · XANTHAN GUM · METHYLISOTHIAZOLINONE · BENZISOTHIAZOLINONE Om det är skonsammare kan nog diskuteras, viktigast är att det inte får torka in och etsa sig fast. Sonax har även en produkt som är syrabaserad, som de flesta andra, innehåller både citron och fosforsyra: Inhaltsstoffe SONAX FelgenBlitz (Art.-Nr.: 229400) · AQUA · SODIUM TRIPOLY PHOSPHATE · CITRIC ACID · TRISODIUMCITRATE · PHOSPHORIC ACID ESTER · PHOSPHORIC ACID · METHOXY DIPROPANOL · SODIUM CUMENE SULPHONATE · TEA-DODECYL BENZENE SULFONATE · SODIUM ETHYLHEXYL SULFATE · BENZOPHENONE-4 · PARFÜM · FARBSTOFF FP |
|
|
Oxalsyra är oxå valigt i fälgrengöringar. Problemet med de icke syrabaserade medlen är att dem sällan är lika effektiva, speciellt inte på flygrost, dvs små metallbitar från dubbar etc som ofta ligger på fälgarna. Sen som om jag inte missminner mig Folke här ovan skriver i en annan tråd så finns det inget som effektivt löser allt. Dvs en petroliumbaserad tjärlösare till asfalt, en alkalie till smuts o bromsdamm, samt syra till flygrost etc. MVH/ |
|
| Denna är grym: Länk Glöm inte att späda med mkt vatten bara.. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.