AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
663

Katalysatorhjälp

39
Mästaren
X6 xDrive35d (Evolve Stage 3) -09
Har funderat på att byta katalysator på bilen pga att den slår den av cylindrar på höger motorhalva vid maximalt gaspådrag.

Bilen har två katalysatorer där alltså den vänstra fungerar bra. Alternativen är följande:

1 st originalkat: ca 8000 SEK
2 st 3'' racekat. från american racing: 2*3600 SEK
2 st universalkat. från Ferrita: 2*3600 SEK
2 st racekat. från Ferrita: 2*6500 SEK

Jag lutar åt att välja den metalliska universalkatalysatorn från Ferrita då jag förhoppningsvis slipper att byta igen pga att keramiken går sönder i originalet = dyrt.

Min fråga är om flödet genom Ferritas smala universalkatalysator är jämförbart med flödet genom originalkatalysatorn eller om man måste gå upp på en racekat, man vill ju inte tappa effekt genom ökat avgasmottryck? Tror ni att am. racings katalysator i så fall är jämförbar med Ferritas racekat?

Avgassystemet, som är original, 2,5'', är i övrigt i mycket gott skick.

Vore tacksam för vägledning i frågan.

Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
Har du pratat med Ferrita om att använda deras standard/universal komponenter.
Jag frågade dom om ett nytt system till min E38:a på Motormässan i Malmö för ett tag sedan och då var svaret att det var specialbygge som gällde.
Eller var det så att killen inte svarade på rätt fråga och menade att de byggde av standard delar?
39
Mästaren
X6 xDrive35d (Evolve Stage 3) -09
Vad jag förstod så kan dom montera universalkatalysatorerna på det befintliga systemet för 8500 SEK alternativt byta hela systemet (handbyggt enligt önskemål om flöde och ljud) från katalysatorerna och bakåt (inklusive universalkatalysatorerna) för 15000 SEK. Om man bara är intresserad av rostfritt 2,5'' system från katalysatorerna och bakåt går det på 7500 SEK.

Ett racesystem kostar inklusive racekatalysatorer en bra bit över 20000 SEK (13000 SEK enbart för två racekatalysatorer).

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.