AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.329

Vart försvinner kylvätskan efter provtryckning?

Visa användare
184
Beemer-Tompa
525ia Touring-01
Hej!

Har problem med att bilen fortfarande drar i sig kylarvätska. Kylsystemet är provtryckt för ca:500 mil sedan. Men nivån vill ändå inte ligga vid "kall" markeringen utan sjunker av sig själv till botten av expansionskärlet efter några veckors körning. Då fyller jag upp nivån till markeringen och kör ett tag igen för att senare upptäcka att nivån har sjunkit till botten igen. När bilen är varm så ligger nivån några hack under "kallt" markeringen på expansionskärlet, men varför ligger inte nivån kvar där när bilen är kall? En så länge har expansionskärlet aldrig varit helt tomt men det kanske bara är en tidsfråga?

Bilen verkar gå bra och jag märker inga tendenser på vatten i oljan, dock så rycker det endel om bilen vid kall väderlek.

Vad är det som är fel jag orkar snart inte bry mig längre!!
Visa användare
184
Beemer-Tompa
525ia Touring-01
Ryker vid kall väderlek skall det stå
na
630
navi
BMW325xi -06
Hade ett liknande problem på min dåvarande 528 -97 för några år sedan.
Vi provtryckte och hittade inget fel. Men den drog ända kylvätska så att jag fick fylla på regelbundet. Det visade sig så småningom att vattenpumpen läckte vid axelgenomföringen, den läckte bara när pumpen roterade, så vi märkte inget när motorn inte var igång.
Kolla runt axelgenomföringen på vattenpumpen alldeles efter att du kört ett tag och sedan stänger av, i mitt fall var det lite vatten på axeln.
Slutade med att jag bytte pumpen.
Visa användare
184
Beemer-Tompa
525ia Touring-01
Hej!

Tack Navi skall kolla det.
it
104
itto
528IA Touring, -98
På min me försvann kylarvattnet, bytte pump, termostathus, termostat.
Problemet löst.
Det var en antydan på spricka i termostathuset.
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Trådlyft !

Då ni säger "drar vatten", hur mkt och på hur kort tid?

Jag har bytt lite grejer såsom värmeventil, tillsatspumpen osv.. Då rinner det ut en del men har aldrig riktigt haft i åtanke att köpa "riktig" kylarvätska hos bmw utan jag svänger in på OK och köper deras blandbara kylarvätska.

Då jag köpte bilen för 2 år sen fyllde ja ca 1 liter nästan på en gång, OK's. Sen under det första året fyllde ja i ca 0,5l utan att behövt öppna på systemet (byte/service)

Sedan ett år senare bytte jag denna tillsatspump samt värmeventil, då hällde ja in liter över en liter den som hade runnit bort. Det var ca 3 månader sedan.. Men nu denna morgon så plongade bilen till om låg kylarnivå och jag körde in på OK och köpte den vanliga (det är ju endå kört lixom om de är mindre bra att fylla deras) och fyllde upp nivån, liter över 0,5l gick i.

Borde ja börja fundera eller felsöka på nåt vis om de e någon som känner med sig att detta är onormalt? Kylarvätska är ju mindre vanligt att fylla.

Bilen läcker inte vätska ut på backen, alltså inte hål ut någonstans.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.