AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.872

Hur jag fick igång min AC för R12 för 700 kr!

Visa användare
561
Travel-In-Style
330iAT -02
M3 Coupé -01
540iAT xDr -23
Efter att ha kört E36:an i drygt ett år tröttnade jag till slut. Det blev för varmt. I en svart bil med svart skinninredning blir det helt olidligt att kajka runt på vägarna några längre sträckor under de varma månaderna. Så jag gjorde slag i saken och började rota i bilens AC-system, med siktet inställt på att få kyla för under tusenlappen.

Efter att ha läst "allt som finns på nätet" angående AC, däribland Hassos mektips "AC från a till Ö" och signaturen "Farsans" gör-det-själv-tips för Citroën-bilar, hade jag fått en ganska god inblick i hur en AC fungerar och vad man behöver för att åtgärda problem.

Jag började med att kostnadsfritt provtrycka systemet hos en mekaniker i en mindre by. Där kunde det, föga förvånande, konstateras att kondensorn läckte som ett soll, det bara pös. Operation läcksökning inleddes. Jag behövde först och främst något jag kunde provtrycka med själv så att jag skulle kunna täta kondensorn.

R12-gas var ju inte att tänka på eftersom den gasen är förbjuden att sälja, men någonstans på internet hade jag läst att man kan få tag i R134a-gas på ett rätt smidigt sätt, utan att behöva rekvirera ett "top-up"-set från staterna. Biltema säljer nämligen en produkt de kallar för drivgas, avsedd för air-brush-färgsprutor. Vid en närmare kontroll, genom att läsa innehållsförteckningen på flaskan, visade sig innehållet vara "80-90% R134a". Genialt, tre flaskor inhandlades. Jag hade ju dessutom läst på ett annat ställe på nätet (här kanske?) att folk tidigare hade fyllt sina R12-system med R134a och kört runt med det länge med full funktion, fast med något sämre kyleffekt.

Nästa sak på listan var att få tag i en anslutning som i ena änden kunde skruvas på flaskan och där den andra änden skulle passa till bilens lågtrycksport. Den förstnämnda hittade jag på Bauhaus, avsedd att skruvas på butanflaskor med samma gänga som Biltemaflaskan. Den slangen hade dessutom en kran för flödet. Den andra änden var lite svårare att få tag i, men efter många telefonsamtal fick jag till slut napp hos en liten kyltekniksgrossist som var villig att sälja en slang med fastmonterat fäste för bilens R12-schraderventil på lågtryckssidan. De två slangarna monterade jag ihop med två slangnipplar och en skarvhylsa, även de från Biltema.

Nu kunde jag provtrycka i lugn och ro hemma. Av med fronten på bilen, på med mitt hemmabyggda "top-up"-set och medelst vilt sprutande med såpvatten på kondensorn kunde jag se var det bubblade. Läckorna hittades genast och tätades med kemisk metall. Två av läckorna blev helt täta men en läcka ville inte ge sig. Det var nedre vänstra hörnet av kondensorn som var alltför anfrätt för att lagas. Läge för en liten by-pass-operation alltså. Sagt och gjort, med en liten bit av den ena slangen från "top-up"-setet skarvades ett ingående rör från kompressorn ihop med en tarm på kondensorn. Efter några otäta försök där kompressorolja smög sig ut drog jag slangklämmorna lite hårdare och vips så blev det tätt. By-pass-operationen innebar att den nedre fjärdedelen av kondensorn inte används. Fyllning påbörjades med motorn igång och AC-knappen intryckt. Efter knappt tio sekunders fyllning slog magnetkopplingen på kompressorn till och i ett litet moln av damm började den pumpa. Ca. en och en halv flaska fylldes från början, pyste i lite senare också, sen bar det iväg på en liten provtur. Värt att nämna är att kondensorfläkten mer hade rollen som galjonsfigur där den satt, så den åkte bort helt. Fläktbladen rörde sig inte ens med rejäl handkraft och vid en okulärbesiktning av baksidan kunde konstateras att den med tanke på all rost hade gjort sitt. Så jag får väl låta bli AC'n i bilköer...

Efter 20 mil kan jag med hjälp av en utomhustermometer fasttejpad på mittutblåset i kupen konstatera följande: Med AC'n avslagen håller luftflödet 25 grader C, samma som utomhustemperaturen. Med AC'n påslagen, ackompanjerat av det mysiga pysljudet från evaporatorn, håller luftflödet en temperatur på 17 grader C. Inga ishavsvindar direkt, men klart bättre än ingen kyleffekt alls. Och efter ett par dagar i garaget håller AC-systemet fortfarande trycket.

Hassos AC-guide: Länk

"Farsans" gör-det-själv-tips: Länk

Min by-pass-operation: Länk

Johan i Lund

Sechs macht Spass.

Coupén: Länk
Riktigt impressive! Tack för att du skrev ner detta, kan vara till god hand i framtiden :)

Fyllde du på din AC om man kan kalla det så med drivgasen från Biltema? Hängde inte riktigt med i texten.

Annars så var den perfekt, skulle vara kul med fler bilder från ditt meckande.
go
38
godegården
325 Tds Touring-97
Imponerad!

Sånt här gilla jag!
S&
479
S&S
523i -96
525i -92
Amazon -65
Travel-in-style
Den sämre kyleffekten beror på att du inte bytt torkfilter och att du inte har tillräckligt tryck i systemet.

Har du otur skjuter du ner rymdfärjan med huven, gasblandningen du har är värre än nitroglycerin...
Ac
383
Acous
e21 318i -82
bra jobbat! Det är ju ingen match om man kan spendera hur mycket pengar som helst, roligare att försöka fixa billigt :-)

Tänkte samma som S&S; hoppas inte gasen är explosiv...
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Ja du, en gammal tråd. Men dessa tips åker rakt ner i soptunnan.

Acn kör med så höga tryck som inte ens kan få ur en normal luftkompressor. Samt att gasen är rätt så aggresiv mot material den inte tycker om. Har svårt att tro att kemiskmetall håller tätt. Svetsa sägs vara enda sättet, men ingen ids svetsa en ac kondensor (om man inte behärskar det själv). Alusvetsning alltså, och väldigt fin och exakt sådan krävs. (beror ju på var läckan är). R134a läcker mkt lättare än R12, mkt mindre molekyler

Torkfilter behöver man inte byta alltid, man bör göra det. Men spelar ingen roll om man byter filtret om man ändå inte ens vacuumsuger. Du lär ju ha väldigt högt tryck i systemet pga. all luft. Luft som dessutom kondenserar och fryser kring strypningen.

17grader är inte ens OK. En ac kör med ett förångningstryck på ca +4grader. Mäter man med en givare vid utblåset med ac och fläkt på max så kan man komma riktigt nära den temperaturen.

Dessutom köra utan fläkt, och kapat bort 1/4 av kondensorn, samt en gas som helst vill ha aningen större kondensor än R12.

//Simon
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Jag tycker det, trots ev nämnda tillkortakommanden som Somin belyser, är väldigt possitivt att Johan delade med sig av sitt mek-tips!
Mer sådant!
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Simon ska det stå, såklart
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
..och så stavas positivt med ett s, såklart :)
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Javisst alla tips är välkommna ;) Man vill ju inte verka negativ. Men risken är stor att man drar på sig ännu mera problem att göra på detta vis, tänkte bara så att andra förstår vad dem gör om de på egen risk vill prova på detta tips. :)

Skrev dessutom lite fel, själva gasen är inte så aggresiv utan oljorna

//Mvh Simon
Gör man sådana saker som ovan så har man redan köpt läget 'att det kan bli senare problem' och det kan vara en utmaning i sig att hålla systemet igång för egen hand och dessutom startat med ganska dåliga premisser och lyckas med något som fungerar bättre än innan - om inte annat så lär man sig en del på vägen!!.

Själv skulle jag nog prova med 2 viktdelar biltema 17-602 och 1 viktdel ren propan för att spara på naturen - även om det inte är förbjudet att släppa ut HCF134a för någon, ännu (R134a är en annan sak juridiskt sett - trots samma molekyl - men eftersom privatpersoner inte kan köpa ut R134a utan akreditering så är det inget problem egentligen om systemet redan är tomt...).

Vidare skulle jag nog försöka mjuk eller hårdlöda kopplingarna istället för att använda slang (beroende på material - provade i exprimentsyfte att hårdlöda med aluminiumlod på kopparbromsrör - men aluminiumlodet formligen käkade upp kopparen och väggstjockleken på röret blev fort tunn - samt aluminiumlodet med upplöst koppar blev väldigt sprött och gav sprickor i förbandet vid minsta brytning - förmodligen fungera mjuklödning med de speciella aluminiumlödtennen bättre när man skall blanda koppar och aluminium i förbanden - oaktat senare korrisionsrisken)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.