AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
8.891

Eftermontera Läderratt och Farthållare, pris?

Ti
455
Tinne
Kör:
E53 X5 4.4i
E46 330 Ci
Volvo XC60 T6 Recharge -24
Spanar lite på beg. 1-serie och har märkt att allt för många exemplar saknar både läderratt och farthållare. Är det någon som vet vad detta kostar att eftermontera?
Ti
455
Tinne
Kör:
E53 X5 4.4i
E46 330 Ci
Ingen som har eftermonterat farthållare?
Ska ringa BMW i morgon, men jag skulle behöva veta nu............
hallgren
Hej,
när jag köpte min 120d som också saknar farth. sa säljaren (BMW Gbg) att den kostar ca:4500:- att eftermontera
Jag har precis installerat en farthållare. Jag gjorde det vid köp av en begagnad (-07:a) och jag fick NED priset till 3000:- i samband med köpet.
Försäljaren hävdade såklart att det var oerhört svårt att pressa priset. Ordinarie pris för eftermontering var enligt honom 6000:-
Själv vet jag inte vad jag ska tro. Man får väl leva under tron att man gjort en bra deal.

/L
Ti
455
Tinne
Kör:
E53 X5 4.4i
E46 330 Ci
Talade precis med FörenadeBil i Malmö, som sade att det inte går att eftermontera farthållare i en 1-serie, då "det inte finns någon färdig paket för detta hos BMW".

Han jag talade med hänvisade mig till BMW Köpenhamn, då i stort sett all utrustning eftermonteras i DK-sålda BMW, men att kostnaden troligen skulle ligga på minst 10.000:-

Kan detta stämma???

Bilen det gäller är en 118 tillverkad 0510.

Leenuz
Har du mer specificerat vad som byttes på din bil? FörenadeBil pratade om att kombiinsturment bla behövde bytas i så fall...
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Ibland undrar jag om handlarna ens har tillgång till ETK:n.........

Länk

Enligt min ETK kostar klumpen 258 € plus moms, lite plastbitar tillkommer.

Bara att byta ut och koda om............

/Johan

Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi.
Ti
455
Tinne
Kör:
E53 X5 4.4i
E46 330 Ci
Ja jag har själv tidigare lyckats finna denna på Realoem.com

Får väl testa med BMW i Lund i stället och se vad de säger.

Mycket märkligt......
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Inte första gången en aukt. verkstad har fel.................

Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi.
Tinne - Njae, alltså jag kollade en begagnad 116i och allt var bra förutom det faktum att det saknades farthållare. Faktum är att jag ska hämta bilen i veckan och jag bara utgår ifrån att arbetet är utfört korrekt. Annars borde de ju ha hört av sig tycker man...?
Det låter ju lite märkligt att FörenadeBil i Malmö säger att det INTE går att eftermontera på en 1-serie, MEN att de hänvisar dig till BMW i Köpenhamn därför att där kan de eftermontera allt.

De (M-bilar i Västerås) sa iofs att det handlade just om att byta hela kåpan och att det höga priset motiverades av att det BARA var originaldelar etc...
Men det verkade absolut INTE som att det skulle vara några större problem, utan det verkade som att de visste precis vad det handlade om.
Förresten så betalar jag tydligen 3500:- för eftermontering, samt att ordinarie pris för eftermontering låg på 6500:- (inte 6000:- som jag angav tidigare...)

Hoppas det löser sig för dig! OCH mig...

/L
Ti
455
Tinne
Kör:
E53 X5 4.4i
E46 330 Ci
Nya bud :)

Ringde Paulssons Bil i HBG i dag och fick där först svaret att det är omöjligt, men de ändrade sig efter en stund till att det skulle kosta 17.000:-
(ja 17 lock!!)
De menade att det samma gäller för E60. Någon som har fått eftermonterat farthållare i en E60 då kanske???

Tycket det hela verkar klart obegripligt. Hur kan en farthållare kosta 17.000:- att eftermontera på en 1-serie när VW tar 3200:- för samma jobb på en Golf.....

Att bilar blir mer och mer avancerade och att det därmed blir svårare/dyrare att komplettera med utrustning kan jag begripa, men detta är ju löjligt.
På E46'an är det väl stort sätt bara att byta till en multiratt så är saken klar......

Börjar inse att man nog skulle sett till att bilen man köpte hade farthållare från början(farthållare är absolut krav för mig som pendlar 10 mil motorväg varje dag), men jag köpte privat och räknade kallt med att det absolut max kunde kosta 5000:- att eftermontera.....

Blir kanske till att överväga eftermarknadsprylar, men det är kanske lika hopplöst.....
Jag har fått KLARA besked att det är HUR MÖJLIGT som helst, att eftermontera farthållare.
Jag har frågat bilverkstad (flera), bilsäljare, kompisar m.fl och den ENADE opinionen menar att allt annat är skitsnack!
Det låter som att denna "Paulsson Bil" är ute o cyklar rejält. Dessutom pratas det om 17.000?!?!? Det låter HELT GALET!

Jag fick nämligen jobbet gjort på min 116i för 3000:- (det skulle egentligen kosta närmare 6000:- dock, men jag gjorde det i samband med köp av bil) Jag har haft bilen ett tag nu och farthållaren fungerar HUR bra som helst och det är originaldelar och allt är väldigt professionellt utfört. Inga problem!

Lycka till!
Ti
455
Tinne
Kör:
E53 X5 4.4i
E46 330 Ci
Jag har inte kollar om det är så att du skiljer mellan årsmodellerna, min är ju en 06'a, kanske är 07'or och 08'or mer "förberedda från fabrik".
Hur som så ska jag forsätta forska, Leenuz är ju levande bevis på att det går att få gjort :)
Får kanske slå "M-bilar i Västerås" en signal.....
av
167
ave
520dAT -12
Kan bara bekräfta Leenuz uppgifter.

Har nu pratat med BMW i Värnamo och fått bekräftat att det är högst möjligt att eftermontera farthållare i 1-serien. Det var enkelt i 4-cylindriga bensinare medans det var "stört omöjligt" på de 6-cylindriga. Elektroniken byts i ratten samt att en extra spak tillkommer. Detta tror jag låg på ca 3500 kr. Utöver detta måste en helkodning göras vilket blir ca 2000 kr till. Så runt 6000 kr får man räkna med kanske.
De
7
DeeIsMee
BMW 116d
Jag har en 116d 2012 som saknar farthållare. Jag har efter att jag läst bl.a denna tråden kontaktat alla de verkstäder som nämns i tråden fått svaret att det är omöjligt. Det finns ingen eftermonteringssats för min bil.

Har ni någon idé på hur och vart jag ska vända mig? Bilen har väldigt mycket utrustning och kom som import knappt 6 månader gammal men saknar tyvärr bara farthållare.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
På tyska Ebay finns det rätt många rattkransar med extramonterad farthållare till salu. Det kan väl inte vara superkomplicerat?

Läderratt (jag antar att du menar Msport läderratten) är väl däremot rätt dyr att eftermontera eftersom det är en massa airbagkomponenter i den. Det finns en annan tråd om det och när jag frågat om det har jag fått ungefärliga prisuppgifter från BMW på 15-20 000 kr,

Just sådana grejer är inget som jag gärna skulle köpa begagnat på skroten.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.