|
|
|
|---|---|
|
Är på gång att hjälpa en vän välja en liten snål pendlar diesel bil somska dra lite sås.... De bilar jag kommit fram till är: Lupo 3L TDI som dock ej finns att köpa ny då den slutat tillverkas Polo TDI 80hk Bluemotion drar 0.39L per mil blandad körning Citronen C3 HDI 110hk 0.45 L/mil blandad körning Hyundai Getz 1.5 CRDi 88hk 0.45 blandad körning Sen vet jag inte Toyota borde ju ha någon snål liten diesel bil? någon som äger en av nämnda bilar och vill berätta lite? eller som prövatnån av dessa? kom gärna med tips och förslag på små snåla dieselbilar... | |
|
BMW 120d 0,49l/mil Mvh Johan |
|
| jao det är rätt mkt tycker jag...fast vad tar en 118d? | |
|
Dumheter att köra osäker skitbil! Mini Cooper D, högsta krocksäkerhet och bekväm som storbil. Köp med 60 mån finansiering och 20% restvärde så är varje mil som en himmelsk resa:) Mvh Asken |
|
hallgren |
Audi A2 1.2 TDI? Polo TDI Bluemotion är ingen trevlig upplevelse kan jag lova.. Men visst, den går säkert köra snålt. C30 1,6D med samma motor som C3:an är ju ett bättre alternativ: 0,49l/mil |
|
köp en 120d -fantastisk bil //Stefan |
|
|
Leta efter en dieselbil som är miljöklassad... de finns ju... =) // Erik |
|
|
Finns 2 alternativ som är kul en 1 -serie av senaste modell 118 eller 120 D eller kusinen i från england Cooper D 0.39 bla har jag sett och nya start O stop tekniken vid rödljusen, det är miljörabbat på den med. Att harva runt med en tråkig D-bil är inte att föredra huu. Mpower |
|
| jag lägger min röst på c3 hdi. rymlig, ganska bekväm, pigg som tusan och billig i både inköp och drift. | |
|
Toyota Yaris diesel har mina föräldrar som andrabil. Riktigt trevlig bekantskap för att vara en småbil. Känns verkligen mycket större om man ser till innerutrymmena. Drar väl i häradet 0,44 har jag för mig om. Toyota Yaris hade väl flest nöjda nybilsköpare förra året om jag inte minns fel. |
|
Vantage |
HandsfreE I de exempel du anger i ditt första inlägg så välj Polo´n. Utan att veta skick etc på dessa ex så är WV bilar extrema när det gäller Diesel. Har ägt en Jetta Diesel och det var väl inte vass direkt men snål som bara... Drog 0,4 lit/mil oavsett ... Min bror äger en Sharan 1,9 Tdi-97 som rullat otroliga 45 000 mil. Drar ca 0,55 lit/mil än idag. Mäktigt att se sådan kvalitet. Min 525 Tds-98:a gav sin sista suck vid 32 000 mil då pumpen drog sin sista droppe Diesel den rätta vägen. Ett alltför vanligt problem på BMW Dieslar tyvärr. Nä Polon har mycke glädje att skänka en plågad plånbok ;-))) Niclas |
|
Är det inte så att 118d har BMW minskat utsläppen på och from i höst kommer den att bli miljöklassad (119g/km) och alltså får man 10000 i rabatt vid köp. Enligt BMW sida 0,41 vid landsväg och 0,45 blandat. Mården |
|
|
Sent att svara nu kanske men jag har lite info i frågan. Tittade på Polo Tdi och om den går så billigt som utlovat så blir det ändå DYRA droppar att spara...Kostar idag ca 170.000kr ( med utr. så att man står ut. ( drar 0.45 ) Dock är bilen med moderna mått trött. Polo Bluemotion är ännu dyrare och sämre utr... slutar på 200.000kr med liknande utr. ( drar 0.39 ???) Att ens tänka Bmw blir ännu mer fel...118d kostar ca 230.000kr men då går den också betydligt bättre och är stor som en Golf och rejält krocksäker... Sparar man några pengar på Diesel och klarar den 0.45???....NEJ Mini Cooper är en läcker och häftig bil men tyvärr dyr och dåligt utr. ifrån standard. Numera använder man inte längre Toyotas Dieselmotor på 90hk utan en Citroen/Peugeot motor på 110hk. Bilen skall vara snål som attan och även denna i gänget klassas som miljöbil. Sedan finns det idag flera andra som kvalar in men om man bortser ifrån b.l.a Kia Piccanto som närmast liknar en mopedbil så finns det inte så mycket att välja på. Själv valde jag till slut en Citroen C3 Hdi p.g.a utrustning,förbrukning prestanda och pris...( känns konstigt nog välbyggd och väger 1240kg ) Denna lilla bil visade sig även vara mycket rymlig och 4 normallånga vuxna åker fint. Prestandan är otrolig och rastar även Mini Cooper med samma motor på papret... Bränsleförbrukningen stannar inte på 0.45 för min del än men så är den ju inte inkörd iheller...Många Hdi ägare påstår sig kunna köra hårt under 0.5!! Det låga priset bidrar ändå till låga ägandekostnader och 10.000kr ifrån staten känns ju inte iheller fel. Hur som helst...börjar man titta på vad som ingår i priset (150.000kr)så är C3 helt oslagbar idag även om den kostar 35.000 mer än bensinversionen. Har man provat en C3 först blir det sedan svårt att nöja sig med en Polo t.e.x |
|
|
oops glömde... Vad gäller krocksäkerheten är det bara Yaris och Mini Cooper samt C30 som klarar 5 stjärnor... Men ibland dem så är det som sagt bara Mini Cooper som räknas som miljöbil. Volvon blir ev. miljöbil under -08 ( Även den med PSA motor ) Yaris begriper jag inte varför den INTE är det....klarar utsläppsreglerna. Vore Yaris miljöklassad är den nog det särkraste kortet!? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.