AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
16.882

"Däck på burk" istället för reservhjul?

Sida 2 av 2
gretzky
Ja, även solen har fläckar=) Små hål fixar det säkert men ej större. Stora nackdelen är att den "överskjutande" delen av vätska antingen ligger o skvalpar omkring eller hårdnar till klumpar o skapar obalans samtidigt som det gör att din stålfälg rostar o lm-fälgen "oxideras".

dieseldoris
Wa
184
Wargen
330CiA M Cabrio Imolarot II 2003
Körde på en bensinpumpsrefug en gång.
Det blev ett STORT hål i däcket!
Då var det bra att ha ett riktigt reservhjul.

Wargen
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Till "pyspunka" fungerar det i många fall iaf..

Inte är det några problem med att det ta skapar obalans enligt min erf. hur som helst...

Mvh Janne.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Jag en annan bil av okänt märke med vanliga ballongdäck av lågpristyp där jag fick pyspunka. Som tog slut på luften i däcket rätt fort. Var iväg till macken och köpte punka-spray, CRCs tror jag, fyllde på, körde nån mil och kom tillbaka och fyllde på med luft enligt instrux.

Nu två år senare håller det fortfarande tätt och inga tendenser till obalans. Huruvida alufälgen oxiderat eller inte har jag inte kikat efter.

Nu är denna bil inget under av hästkraftsmonster eller annars köra-fort-bil utan en vanlig duglig vardagsbil så det kanske spelar in, men enligt mitt förmenande inte så mycket.

Niklas

Fransosen
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Vad man tycks kunna konstatera efter två sidors för- och emot:ande, så verkar "burkdäck" vara ett vettigt alternativ om man bara ska ta sig till närmsta mack/verkstad.

Den stooora fördelen som jag ser det, är ju att man lättar bilen med x antal kilon när man slipper ett fullvuxet reservdäck där bak : )

Vad kostar egentligen en sån där sprayburk för 18"-däck?
Hb
187
Hbn
320iA Cab 2003
IX3 -23
Jag var väldigt glad att jag hade ett reservhjul när jag råkade ut för däckexplosion på autobahn förra året.... som tur var körde vi "bara" i 120 km/h när det hände.

/Henkan
Sn
924
Snatto
320i Coupé -93
Jag funderade på att skaffa mig "däck på burk" och slänga reservhjulet förra året.

Fråga mig inte varför, förstår det inte idag...

Men jag råkade ut för en däckexplotion och när man stod på vägen brevid bilen skarttandes(chockad?) funderade man på: Vad hade denna burk varit bra till???
ad
194
adde_tz
530 GT xDrive
om man nu skall byta sina rft sommardäck till vanliga däck kan man köpa ett BMW-reservhjul någonstans? Var och vad kan det kosta. Måste man ha reservhjulet utomlands? Är det olagligt att t.ex. köra utan reservhjulet i vissa EU länder t.ex Tyskland? Räcker det att man har bara "däck på burk" om man nu skall köra på rft-däck?
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Jag lyfter den här tråden lite istället för att starta en ny.

Jag har ett 16" 225 / 55 riktigt däck med aluminiumfälg som reservhjul i bakluckan.

Jag ska byta upp mig till 18" 225/45 sedan, om jag skulle få punka funkar det att sätta på 16" däcket eller blir det helt galet i rullomkrets osv ? endast till närmaste däckfirma inte fortsätta köra runt.

Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Jag kör en massa olika bilar varje år, plus mina egna, och ca 4000-6000 mil om året i snitt.

Detta sedan jag fick körkort 1978, och jag kör på alla möjliga och omöjliga vägar i när och fjärran.

Jag har faktiskt bara haft en enda regelrätt punktering under hela den tiden och det var på min första bil 78-79. Därefter har det vara varit ett par retliga pyspunkor att se över genom åren.

Så, även om jag är helt klar över att man faktiskt kan få punka, så känns det i alla fall för mig som det är ca 20 Kg onödigt vikt och skrymmade bröte bagaget att släpa runt på ett reservdäck hela tiden.

Så jag kör faktiskt med däckreparation på sprejflaska i alla mina bilar, utom i min 740iL då jag vill att den ska vara i originalskick med allt vad det innebär.

Jag kan däremot släpa med mig däck och domkraft m.m. om jag ska ut på nåt legalt/illegalt streetrace, och då handlar det alltså om kletigare däck till bakhjulen.

Eller möjligen att jag kastar i ett redigt reservdäck med tillbehör om jag ska iväg på en viktigare längre tur.

Är det bara körandet hemma och i grannkommuner så fixar det sig ändå om man skulle få punka.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
rsarits
Det är eventuellt på gång med förbud för "punkasprej/däck på burk".
Problemet är just när man efterfyller med luft. Enligt en artikel i NyTeknik för någon vecka sedan, så är blandningen av däcksprejens drivgas, som är propan/butanblandning och luft högexplosivt. Det har varit två dödsolyckor på Svenska gummiverkstäder, den senaste helt nyligen. Den stackaren skulle laga en por i fälgen med svets, det small som dynamit och han avled omedelbart.

Däckbranchen vill enligt artikeln ha ett totalförbud för däcksprej, enligt tillverkarna så är det enda alternativet till propan/butanblandning freon, som ju är förbjudet.
B2
178
B2L
E30 318 Cabrio -92
Alfa Romeo GTV 3,0
Jag har däckspray med i bägge mina bilar av den enkla anledningen att det inte finns en chans att jag ska kunna byta hjul själv med tanke på hur in i he...tes hårt bultarna sitter + låsbultar. Har använt däckspray en gång vid pyspunka med dugligt resultat, kunde i alla fall köra till däckkrängaren.
zi
20
zippzon
520i Touring -94
på mitt förra jobb fick vi en ny VW caddy -07 (gasol) utan reservhjul med vulktub & kompressor i en liten väska istället ,alltså borde VW ha ett sånt kit man kan köpa
Att undvika olyckor av den här tråkiga sorten handlar också om att ändra arbetsrutiner för däcksfolket med den nya situationen som det är med 'däck-fix' etc. lösningar. När HCF-gaserna försvinner allt mer så kommer brännbara gaser in i allt fler produkter på alla fronter vare sig man vill eller inte - så det är bara att köpa läget och anpassa sig med nya rutiner och kanske extra säkerhetsutrustning (gasoldetektor, vakumpump) - precis som att man måste använda bygghälm och stålhätteskor på en byggarbetsplats .

Att man tar bort användningen av freoner/HCF är bra ur global perspektiv men med 'kostnaden' att det bara finna brännbara alternativ om det skall i burk med rimlig godstjocklek och materialmängd (ca 100 gram stålplåt per sprayburk)

Många av dom här olyckorna skulle försvinna om det vid tex. däcksverkstäder alltid som regel sög ur luften ur däcket och fyllde på med känt ren tryckluft innan vidare hantering då luft/gasolblandning i intervallet 2-10% är brännbart och ger snabbast förbränning vid runt 7% om det tänds på (som att använda svets eller pga. statisk urladdning)

Däck som kommer in med däckfix i sig har kanske 50 - 80% gasol och blandningen i sig är inte explosiv hur mycket man än försöker tända den blandningen - Det är först när man fyller på med extra tryckluft vid macken/däcksverkstaden en eller flera gånger efteråt som gasen i däcket kan bli explosiv. Så länge man håller gasolhalten över 12% eller under 2% så är inte blandningen brandfarlig

- det gäller att i hanteringen , både som privatperson och proffessionell att man försäkrar sig att man hamnar i den ofarliga området så fort som möjligt i alla lägen - mao. börja med att suga ur luft/gasinnehållet i däcket som en standardrutin innan vidare hantering... - alternativ som privatperson att tömma däcket så mycket det går med självtryck - fylla upp till max 1 kg igen - tappa ur igen - upprepandes 3-4 ggr och på det sättet späda ut gasen under 2% - i det läget med mindre än 1 bar övertryck så torde inte däcket explodera även om det skulle tända sig invändigt då trycket bara ökar max 3-4 ggr vid förbränning och däcket bör hålla - men läget är helt annan sak om man rulla in med 1.5 bar med 20% gasol/luftblandning - trycker upp till runt 3 bar - tänder det sig i det läget invänding kan trycket gå till 9 - 12 Bar och det är inte säker att däcket håller... med andra ord det gäller att göra saker i rätt ordning.

---

Folk hanterar bensin, gasol, acetylen och ren syrgas med relativt få olyckor per år - så länge de känner till att det är just brandfarliga saker man hanterar, det är när man ovetandes håller på med brännbara gaser när man förutsätter att det 'bara' är luft som olyckorna händer - och det är detta som har skett.

Jag tycker inte att 'däckfix' och liknande saker ska förbjudas - utan information och ändra rutiner för dom som arbeta med det - en gasoldetektor är inte dyr och det räcker med en liten pust från ventilen för att konstatera om däcket är gasolhaltig och måste sugas ur och fyllas med ren luft innan vidare arbete med den...

Allt går att fixa om man vill...

Is
468
Ismo
735iA -87
Reservhjulet är lika stort som 17", om inte då kör du på olagliga hjul.

Alltså omkretsen är lika, får skilja hela +/-5%

Sen om du får punktering och använder hjul-på-burk måste du nämna detta för däckfirman, vulkning gör att drivgasen kan explodera.

Bör också nämna att vissa hjul-på-burk förstör fälgar med sitt klet.
E3
1.828
E36
USA bilar
Ismo:
Yrsel...
Vulkning får drivgasen att explodera??
Ska man vulka ett däck tas det av fälgen, och då är faran över så att säga
Just nu är det föärsäljningsstopp på sprejerna just pga olyckor som hänt, tyvärr säljer vissa dessa burkar ändå
Burkarna säljs överallt, har du nån källa angående försäljningsstoppet?
E3
1.828
E36
USA bilar
Japp, bl.a vet jag att det är överrenskommet mellan DRF samt petroleumhandeln att tuills vidare säljstoppa dessa produkterm, ingen lag alltså utan en överrenskommelse
Har bl.a stått om detta i Motormagasinet samt Däckdebatt
Helt rätt att det var ett tillfälligt säljstopp efter två dödsolyckor med däck som exploderat. Idag har rutinerna ändrats på däckverkstäderna när det gäller bl.a svetsning av fälgar, tidigare gjordes svetsning av fälg när däcket satt monterat. Idag ska alla däck demonteras innan bl.a svetsarbete ska göras, detta för att frigöra den gas som finns i däcket.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.