|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag tänkte slänga ur reservhjulet och i stället ha en "däck på burk" eller vad man nu kallar dem. Tanken är mest att man ska få lite utrymme att ha sånt smått och gott som kan vara brta att ha i bilen (hanskar, brandsläckare, varningstriangel, motorvärmarkabel etc). Skönt att inte ha allt fara runt, att man har det rent och snyggt där istället. Självklart är det bara till för att komma från platsen och kunna laga/byta däck ganska så omgående man kan efteråt. Men är det något dumt med detta? Jag har diffbroms, så det kan väl vara risk att man sabbar den med ett orginalhjul som är mindre än dem 17" jag har nu? Köpa ny fälg&däck med rätt dimensioner etc blir för dyrt och omständigt! Är detta medel hatat ev alla däckhandlare då det kladdar ner deras jobb eller är det ett bra allternativ? | |
|
BMW har ett Mobility Kit med 12V kompressor och tätningsmedel för ca.en tusing.Vill man inte köra med RFT-däck är kittet perfekt. |
|
|
funkar bara på mindre hål när mitt bakhjul exploderade så var jag glad att jag hade riktigt hjul med mig. Automat är bekvämt och helst med V8 muller |
|
| Hatat eller inte av däckhandlare de struntar iaf jag i, man betalar ju för jobbet de ska utföra. Råkade ut för en punktering nyligen och fyllde på däcket med däck-fix, smidigt som tusan. Nu ska man bara ta sig till en däck firma så att de kan laga däcket. | |
|
Mobility kit funkar också till RFT, risken är att man kör sönder däcket om luften försvinner, med kompressor och lagningsmassa har man möjlighet att köra en längre sträcka. Vid däckexplosion så hjälper inget annat än ett reservdäck |
|
| Men hur ofta händer det igentligen att däcken smäller? Kör man med marginalen på rätt sida (inom vad lagen godkänner alltså), så borde väl ändå inte däcken smälla? Självklart finns det undantag, men orddsen är väl rätt så låga att däcket smällen,,,,, hoppas jag. Det var nämligen aldeles lagom att slänga ner allt annat i reservhjulsbaljan! | |
|
Jag har hört att man inte kan laga ett däck som man fyllt med sån Fix-på-flaska. Pga att det kommer nån smörja i däcket eller nåt =) // M.V.H. Daniel |
|
|
Att ha brandslänckaren i baklucka är ingen bra ide, den skall vara åtkomlig från förarstolen, vad gör den för nytta i en fullastad baklucka när det brinner i bilen. Handskarna kan man lägga i facket för domkraften, varaningtriangeln har sin egen plats. Jag tillhör dom som har en del bra å ha grejor i skuffen som en del andra skulle kalla skit. en burk WD40 en magnetstång för att plocka upp skruvar med. En verktygslåda med verktyg, lödkolv, lampor en bit slang. Såg idag även att jag hade en glykolprovare. 1.5 liter vatten, tvättsavamp, shampo, m.m. Allt detta har jag lagt i en blå back som jag köpte för 9 kr på ikea. När skuffen behövs så lyfter jag bara ur backen, väldigt smidigt. Reservhjulet gör mest nytta pumpat skall jag vara ärlig så har jag aldrig kolla luften i hjulet under dom 3 år vi ägt bilen, väldigt klantigt jag vet. Även om jag äger ett reservhjul så tänker jag köra med reservhjul på burk. Det där med att ett hjul ej går att laga om man använt sprayen tror jag något oserösa i däckbranchen gör med bara för att man skall köpa ett nytt däck. Av alla ggr jag har varigt inne och fått ett hjul lagat så har dom aldrig tagigt av hjulet och tittat i det. utan bara letat efter hålet tagigt fram vulk och lagat det, och det håller. Nån som arbetar med däck får gärna visa fakta varför däcket ej går att laga. |
|
|
Jag har haft en liknande låda i skuffen, men då coupen inte är direkt någon kombi så tycker jag lådan tar lite myckjet plats, men framför allt så far den runt när man svänger etc, så tyckte det var smidigare att lägga ner det i reservhjulsbaljan. Som du säger om reservdäcket, så är de tinte ofta man ser efter om det är luft i det, dock så verkar mitt välpumpat! Men frågan är hur gammalt däcket är? Risk att det smäller när man börja köra med det! Brandsläckarn får ligga där bak, känns lite "racing" att ha den under förarstolen,, och tror inte den får plats där (viserligen bara en 1kg). Tanken är att den ska användas vid andras olyckor, inte mina egna ;O) |
|
| En fråga: Kan man ringa BMW assistans vid punktering? Jag menar, även med RFT så vill man ju inte köra en lång sträcka på det däcket (så det blir förstört), största poängen med RFT är väl att man inte löper samma risk att tappa kontrollen över bilen vid en punktering i hög fart. | |
| Mina erfarenheter av "Däck på burk" är att den aldrig fungerar när man väl behöver den. Jag har nog råkat ut för en 3-4 punkteringar som jag försökt med nämda burk och inte en gång har den varit till hjälp. Ett riktigt reservhjul är det som gäller om man hamnar i punkterings nöd. | |
Mattias_johan |
Bara däck på burk räcker nog inte. En kompressor är nog ett måste. Har en sådan från BMW som tidigare nämnts. |
| Funderade just på om en sådan liten burk duger? Det står att man ska tappa däcket på all luft, sedan trycka i all gas/vätska från burken i däcket. Tycker det lär inte kunna vara så mycket luft i burken för att fylla ett hjul/däck. | |
|
Funkar däck på burk med lågprofildäck? De ska ju ha ganska högt tryck, är trycket i burken tillräckligt för att trycka i 3+ kilo? Kompressorn från BMW kan man ju faktiskt ha till allehanda andra bestyr också, typ pumpa cyklar. Inte så fasligt dyrt då med 1100 spänn. |
|
| Det räcker ju om du kan ta dig till närmaste mack och öka trycket där. Du behöver inte 3+ kilo för att kunna köra. | |
Mattias_johan |
Man kan ju vara en bra bit från en mack när det händer. Finns säkert kompressorer som är betydligt billigare än BMW:s egna också. Men då är dom nog inte lika snygga :) |
|
delorian Varningstriangeln förvaras med fördel i bilen. Då slipper man öppna bakluckan om konstapeln frågar :P |
|
| Jag har provat däck på burk på ett av mina framdäck (235/45 17"), Funkade fint att köra med till närmsta påfyllningställe men fick skäll av däcksgubben sen =) | |
| Punkaspray fungerade bra för mig när jag fick hål i ett framdäck (235/40-17) på Mantorp i maj. Jag fick väl inte dirket skäll av däckgubben efteråt, men lite smågnäll blev det åtminstone. | |
gretzky |
Däck på burk suger som f-n! Köp istället en repsats för mc funkar även för bilar o laga däcket själv på plats, tillsammans med en minikompressor tar det inte mycke utrymme. dieseldoris |
| Fick punka på ett av mina 205/50-16 för två veckor sedan. Då däcken är näst intill slut, och fälgarna ska bli vinterfälgar var nödreparation den lösningen som tilltalade mest. Köpte en burk punkaspray, den större för däck över 14", tömde skeptisk den i däcket.. Som direkt lyfte sig och antog rätt form. Ut och köra en mil för att fördela moussen i däcket, sen skulle jag justera trycket. 2,5 bar, inte illa alls från den lilla flaskan. Så behövde inte ens efterfylla. Än så länge funkar det klockrent. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.