AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.596

vad är detta för relä?

au
362
audidriver
540iAT -97
Hej!
Felsökte lite på bilen och drog ett relä som var väldigt varmt fastän bilen inte var igång. drog även batteriet och mätte och grejade. när jag sedan startade bilen så är fläkten helt död! (fläktmotståndet är nyligen bytt)
relät som vi drog ut som var varmt sitter under baksätet på vänster sida(förarsidan) är svart och är det relät som sitter näst längst till höger, ett svart relä. 7-poligt. längst till höger sitter ett gult relä.
Vad är detta relä? har det något med fläkten att göra, och varför är det varmt? är det trasigt då eller tyder det på nåt annat?
Är alla säkringar hela?
Om fläkten ej går på högsta så är det nog inte fläktrelät då det ej går via relät på högsta läget.

Har för mig att något av dom relän du beskriver är bränslepumpsrelät.
Visa användare
ProPro-medlem
13.412
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Elektroniken under baksätet brukar kallas "Rear Power Distribution Box".

Bränslepumpsreläet brukar alltid sitta i Electronics Box (sitter till höger i motorutrymmet).

Reläplaceringar diskuterade jag lite i denna Länk tråden, gällde dock en 520i -91.

Men börja att titta på dessa Länk sidor och se om du kan känna igen något (utdrag ur Bentley boken).

Såhär Länk ser min "Rear Power Distributio Box" ut men jag tror vi har olika layout då jag har en 535i -89 och du en M5 -92. Eller ser det likt ut?

Finns ett relä som heter "electric power protection relay" som verkar stämma in på din beskrivning av var den sitter (är något osäker dock). Jag tänker på relä #5 i figur #4 i Bentley boken (se länk ovan).
48
175
480mogge
518 Touring -95
518 Sedan -95
Hej!

Lånar tråden lite, är det någon som har bild/förklaring på 518:s säkringsbox. Denna ser ju helt annorlunda ut.

Mvh Jonas
au
362
audidriver
540iAT -97
BMW-slangen: Ja det ser exakt likadant ut som på din, du har två gula reläer men jag har ett gult och ett svart. Det verkar vara "electric power protection relay". Det går i alla fall att köra bilen utan problem utan det för jag drog ur det i går kväll. Frågan är då: kan det ha med fläkten att göra och varför är det varmt när bilen stått länge?
Vad tror ni annars det kan vara som gör att inte fläkten fungerar?
au
362
audidriver
540iAT -97
lyfter tråden då jag inte fått ordning på fläkten. Vad kan det vara mera? felet verkar ju ha uppkommit när vi kopplade ur batteriet...
Det enda vi gjorde var ju att dra ur detta relä och sätta i det igen...
nån som vet? börjar bli dags att fixa det nu då det är antingen för varmt i bilen eller imma på rutan!
au
362
audidriver
540iAT -97
fan vad pinsamt. fick panik när jag kom på att jag inte kollat säkrinsboxen. det var bara en säkring som gått. förlåt till er alla som ägnat tid till denna tråd. nån mer än jag som börjat felsöka i fel ände nån gång?
Alla reläer som är i draget läge blir mer eller mindre varma, helt normalt. Spolen förbrukar någon/några watt, som blir till spillvärme.

FP
Visa användare
ProPro-medlem
13.412
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Reagerade på att "audidriver" sa att reläet var varmt trots bilen inte var igång. Då borde väl rimligtvis inte reläet vara i draget läge, känns som det borde skapa för hög strömförbrukning.

Tar man 1W spillvärme har man redan där en strömförbrukning på 0.08A.

Men antagligen var det väl så att bilen varit igång innan och reläet var varmt från detta. Låter man bilen stå ett dygn borde väl rimligtvis inget relä vara varmt.
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

bmw slangen!
Ett eller flera relän kan få styrspänningen från andra relän likt kontaktorer.
Och beroende på hur styrreläet står,kan spänningen till vederbörande relä gå igenom det som styr om tex en säkring går till dess spole.

MVH Patrik

"Snart gift!"
Det blir mest spekulationer när man inte vet exakt vilken funktion det aktuella reläet har. Det kan vara restvärme när man stannat bilen, det kan även vara nån reläfunktion som är medvetet gjord att ligga draget en tide efter att man stannat. Jämför t.ex sleepfunktion 16 min i E39 m.fl modeller

FP
au
362
audidriver
540iAT -97
Reläet var alltså varmt trots att bilen hade stått ett par timmar. Det tyckte jag var konstigt. Men det kanske är normalt om det styr all el i bilen, vissa saker är ju igång ändå när bilen är avslagen
Njae efter ett par timmar skall inga relä vara i draget läge, bara reläspolen enbart drar mera ström än bilens normala tomgångsström, 30-40 mA max. Nån funktion har det ju, jag skulle nog ta reda på vad detta relä används till.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.