AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.499

Hjälp med eftermontering av sidoblinkers på en E30

Bo
27
Bo Mellberg
320i Cabriolet -92
Hej!

Ny användare här. Jag kollade runt efter lite forum på nätet eftersom jag precis importerat en gammal 320i Cab från Tyskland.

Jag tog lillkillen (3,5 år) i ena handen och en bilbarnstol i andra och flög billigt med Air Berlin (€19) till Düsseldorf där säljaren mötte upp. Körde hem samma dag och var hemma 18 timmar efter utfärd.

Vid registreringsbesiktningen fick jag en 2:a. Det gäller alltså sidoblinkers som saknas på min bil. Jag har förstått att det inte var samma regler i Tyskland 1992, då bilen tillverkades och att de därför kan saknas på tyska bilar. Jag hoppas dock på att kabelstocken är förberedd.

Jag har köpt blinkers på AutoExperten men söker efter information om hålbild, placering osv och även hur man bäst rostskyddar efter håltagning.

Har ni information om detta så tas den tacksamt emot.

Mvh,

/Bosse
__
52
__E30__
BMW 318i-84
BMW 318i-88 med M10 (på ingående)
Hejsan! Jag kommer ha exakt samma problem då jag väntar på en importbil.
Det jag har tänkt göra iaf är att skruva lös blinkersen på min andra e30 och lägga ett a4 jäms med den svarta listen som sitter under blinkersen..... rita av hålen ect på den och skärningen på skärmen. Sen är det bara att lägga mallen mot den andra bilen och rita av på båda sidor. Efter borrning så tänkte jag lägga zink eller galvfärg i hålen. Kabel fular jag bara med en sockerbit från främmre blinkers på varsin sida och drar den på ett vackert sätt ut till sidorna.

Det är iaf min ide men om någon annan har några bättre förslag så välkommnas dom varmt!

Mvh / Anders
__
52
__E30__
BMW 318i-84
BMW 318i-88 med M10 (på ingående)
ps: Välkommen till världens bästa forum ;)
Bo
27
Bo Mellberg
320i Cabriolet -92
Tack för tipset!

Jag kollade lite på blinkersen och den har ju en gummitätning där hålbilden är tydlig. Jag har mätt ut var det främre skruvhålet ska vara och lägger helt enkelt gummitätningen där den ska vara och ritar ut hålbilden.

Jag ska låna hem jobbets dremel så blir det nog enklare.

Hur ska man fästa skruven? Ska man använda plåtskruv? Eller låsmutter/bricka?
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Orginal är det ett litet fyrkantigt hål för skruven som det sitter en plastplopp i, men det går lika bra att dra fast den med en plåtskruv, gärna rostfri, lägg en klick tätningsmassa runt skruven innan du drar dit den, lossa sen innerskärmen och spruta rikligt med tunnflytande rostskydd på skruv o kant.
Bo
27
Bo Mellberg
320i Cabriolet -92
Nu har jag skurit ut hålen för blinkersen, samt borrat för skruvarna. Var hittar jag tätningsmassa? Funderar på att klicka runt hela kanten av stora hålet, som jag iofs har lackat med klarlack redan.

Jag slog ut blindpluggen i A-stolpen, rakt innanför blinkersen och sladdarna som medföljde blinkersen passade perfekt. Dock fanns det ingen motsvarande kopplingshona bakom högtalarpanelerna. Var hittar man en passande hona? Jag gissar att bilar som är utrustade med sidoblinkers redan har en inkoppling mot bakblinkersen. Jag kommer att försöka hitta rätt tåtar och parallellkoppla in mig på dessa. Går det även jord i dessa kabelstockar bakom högtalarpanelerna?

Tack för all hjälp!
Cr
657
Crisse
330d xDrive Touring -14
M4 Cabrio -17
Har precis kommit hem från en importresa då jag och min far också hämtade hem en 320i Cabrio -92:a, så även vi står inför installation av sidoblinkers!

Är det någon som har de exakta måtten på var blinkersen ska placeras på skärmarna? Jag har inte tillgång till någon annan E30 på något sätt så jag har inget att mäta ifrån...

Bo Mellberg: Var det några andra problem/tveksamheter vid registreringsbesiktningen?

Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Jag har en skärm liggandes i garaget som jag kan mäta på men det blir nog tidigast på måndag som jag har tid att åka dit isåfall.

///BMW - Was sonst!
Bo
27
Bo Mellberg
320i Cabriolet -92
Crisse: Det vara bara sidoblinkersen samt att halvljuset var för lågt ställt. Halvljuset ställde jag själv mot garageväggen. Dock satt skruvarna som berget men det gick till slut.
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Har nu lyckats komma ihåg att mäta på skärmen. Så om någon fortfarande är intresserad så finns det en bild här: Länk hoppas att det syns och inte är på tok för rörigt.

///BMW - Was sonst!
Fa
17
Fast
Alpina B8 4,6 Coupé-98
323iT-99
Hej,

Jag har importerat två E30 325, på båda dessa fans det kablar framdragna till dessa sidoblinkers, jag antar att man installerar samma kabelstam i alla bilar orginal oavsett om de ska säljas i tyskland eller sverige.

"Den som letar han finner"

Fa
17
Fast
Alpina B8 4,6 Coupé-98
323iT-99
Glömde en sak, för er som inte har köpt era sidoblinkers än, köp orginal på BMW så får ni en utförlig beskrivning på hur jobbet ska göras inklusive mall för hålen. (om de nu inte har slutat med det sedan jag köpte mina för 10 år sedan.)

Orginal är nästan alltid bäst och oftast inte så dyrt som man tror.

Bo
27
Bo Mellberg
320i Cabriolet -92
Var på kabelstammen hittade du anslutningarna?

Min är en 320i Cab från 1992 och jag hittade inga anslutningar. Dock köpte jag mina sidoblinkers på autoexperten och fick ingen instruktion. De kostade 205 kr styck. De är tillverkade av Hella och mycket lika originalet vad jag kan se.

Jag drog dem som sagt genom A-stolpen efter att förs ha slagit ut pluggen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.