|
|
|
|---|---|
|
Hej Har har läst om alla kunniga som har gjort både små som stora ljuduppgraderingar i sina bilar med lyckat resultat. Jag är inte en expert inom området, men jag har ett skapligt öra, och det befintliga system som finns i min bil är inget att skryta med! Business CD org osv. Ganska kass.. Jag vill uppgradera utan att byta huvudenhet. Jag var inne på BRL och fick en offert. Nya 5,25 fram + 2-kanaligt steg allt från JBL + kablage (inkl hög/lågnivåomvandalre) + installation. Totalt 5000:- Är detta rimligt? Får jag ett bra ljud med hyffsat klipp i basen!?? Är det ingen som är en duktig/erfaren BMW-ljud-installatör eller kan rekommendera mig? Ger hellre någon av er $$$ för en installation än BRL! Jag är ganska petig med bilen och är då rädd för slarv..... Förstår att det går säkerligen att få ut ett grymt ljud om man byter ut samtliga högtalare samt installerar en sub, MEN det kostar säkerligen över 10000:- samt tar en del plats. Jag vill slippa ta ut utrustningen när jag säljer bilen, dvs jag vill inte lägga allt för mycket. Är mer än tacksam för tips/råd. | |
| Om du får bra ljud eller inte beror ju på vilka högtalare du sätter in men ngn bas att tala om kommer du inte att få , dels pga att 5.25" är så små och dels för att lådorna dom sitter i är mkt små. Om 5000kr är rimligt eller inte går inte att svara på då du inte skrivit vilka produkter det är tal om , vad kostar själv installationen? | |
|
Hewi: Själva monteringen skulle gå på ca 1600-1800:- tror jag. Exakt vilka komponenter det var vet jag inte. Kan dock återkomma imorgon om det, har offerten på jobbet. Jag var förbi en bilstereobutik idag, och fick ett tips om en liten aktiv baslåda som han rekom. istället för att sätta in nya 5,25:or. Han sa att det inte skulle bli bra!!?? Störningar osv?? I vilket fall så minns jag inte termen på lådan men den var ej "öppen" utan nåt annat, Det satt iaf en 8" bas i, och inte större än en skokartong (vägde dock en del). Den hade uttag där jag kunde mata in högtalarkabeln direkt in i lådan. Antar att jag grenar ut från bakhögtalarna samt ström från batteriet!? Den gick på 1995:-. Skulle enligt säljaren vara ganska bra knuff i den!? Kanske kan vara ett alternativ!? Hade helst dock velat ha skuffen helt fri...men men. Jag kan tänka mig att du har rejält bra tryck i din bil Hewi!! Han varit kul att provlyssna.. :-) Kom gärna med fler synpunkter eller tips! Återkommer under tisdagen med modellkoder osv Hewi, OK. Tack! Vi hörs! |
|
|
Hej igen Framsystemet: JBL 285 GTO507C 5,25" 2-vägskit - 1398:- Steg: JBL 285 GTO2060 - 1198:- Montering: 1800:- Övrigt material ca 600:- |
|
|
Det finns prima material som original faktiskt. Få tänker på det men BMW Sound Modul, t ex kombinerat med en färd till BMW i Hamburg och en liten minisemester blir billigare än det första ovan. Kvalitet kostar, det är ju därför vi prioriterar en miljövänlig BMW istället för en soppaslukande skrothög från utomrikes länder. Mvh Asken |
|
| Jag tycker 1800kr är helt okey i monteringskostnad , byt ut original högtalarna för de är skit oavsett soundmodul eller inte , det är inga större problem med störningar i bmw än i ngn annan modern bil så det är bara snack. Kör på BRL paketet till att börja med(om du tyckte de högtalarna lät bra) och se sedan om du tycker att du vill uppgradera med en subwoofer. | |
|
Jag har beställt ett 5.25" MB quart kit för 1600:- som ska in i min E39:a nu! Har även ett 4-kanals JBL steg som ska driva en 12" subwoofer och framsystemet. Basen är för närvarande en äldre modell av Cerwin Vega men skall snart bytas mot en MB quart 10:a eller 12:a.... Ska montera detta nu till helgen återkommer med hur resultatet blev! |
|
|
Alright tack för infon! Jag har dock en liten fundering till; vad är bäst, att bygga om huvudenheten (som du har gjort Hewi) eller använda sig utav en hög/lågnivåomvandlare. Peanutboy: Du kommer med all säkerhet att få ett grymt ljud! Kör du med original huvudenhet eller satt in en vanlig stereo? Hade varit kul att höra ljudet efter olika uppgraderingar! Är det ingen som endast bytt framsystem samt kopplat på steg som tänkt göra? Blir det stor skillnad? Värt 5000:-? Har dock fått en offert till från en kille. Han ville dock modda fästena i dörren för att kunna sätta in 6,5" framsystem. Skulle bli mycket bättre enligt honom. Högtalarna från märket Focal Polyglass samt ett 2-kanalssteg från Audison. Tror att detta är lite bättre grejor. Priset inkl allt: 7000:- Helt klart intressant detta! Finns det någon prisvärd kille som håller på med detta runt Gbg-området tro!? Tips emottaget gärna! Jag kommer väl att åka till det "kända" ställen i GBG för att få lite olika tips och funderingar. Antar att priserna kan variera. Tackar för supporten! |
|
|
Jag har beställt 2st hög>lågnivå omvandlare till original stereon. Funderat på att bygga om huvudenheten men tyckte det var lättare att beställa omvandlarna! Har även monterat en Dension ice>link till min iPod. 6.5" i framdörrarna blir säkert kanonbra. Då lär du inte behöva någon subb hellre! |
|
|
Jag rekomenderar faktiskt att du satsar på att bygga om lådorna som sitter i dörrsidan...jobbar själv på brl jönköping o testat det mesta i min e39 så nu kör jag på rf power kit...efter att ha förstorat lådorna i dörr sidan bli ljudet avsevärt mycket bättre med en bas som är ganska behaglig...vill du ha priser på andra bra system så ta bara kontakt med mig |
|
| Ekblomman: Du har inte bilder på dina lådbyggen i dörrarna? Vad har du för storlek på elementen? | |
|
Har inte tagit några bilder tyvärr..men ska snart riva ner sidorna och bygga om för dubbla 6,5"..kan sticka in lite bilder då..idag sitter det 6,5" enkelt kit i...orginallådorna som sitter bakom dörrsidan rekomenderar jag att bygga så mycke du kan på alla håll, speciellt djupet då dom är väldigt grunda..har även satt en 2" port på varje låda vilket gjorde stor skillnad på ljudet... |
|
| Grymt ekblomman! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.