|
|
|
|---|---|
|
Hej...som rubriken lyder....sitter det någon antennförstärkare? och isfall som kan ha gett sig eller måste det kopplas nån ny spänning till den då jag inte har någon original radio i bilen.????? Antennen sitter i vänster sido ruta bak på kombin! | |
| Kikade lite i bilen i helgen o hittade en lite vit box på vänster sida i bagaget, är detta en antennförstärkare? och isåfall kan man mäta upp den e se om den fungerar på något sätt?? | |
|
Det du skall undersöka är om förstärkaren har matningsspänning 12V in, oftast vit kabel. Vid eftermonterade stereo är det vanligt att man missar denna anslutning i adapterkablage osv. FP |
|
| tackar för tipset...skall kika ikväll efter jobbet! | |
| Mätte upp och såg att jag hade matningsspänning till förstärkaren. Är det vanligt att en antennförstärkare ger sig? | |
|
Det förekommer, men inte så jättevanligt. Förutom fel inne i själva elektroniken, kolla även på alla anslutningar till/från trådarna i bakrutan osv. Du kan säkert hitta beggade antennförstärkare på t.ex skroten att testa med, det kan sitta samma burk i flera olika bilmodeller. FP |
|
|
Fast att detta är en gammal tråd så tyckte jag att den passa bra till min fråga. Är antennförstärkaren och antennen som är monterad på sidobakrutan en bra konstruktion eller kunde den ha varit bättre?. Min verkar funka sådär, så jag funderar på om ja ska ta bort förstärkaren o skarva dit en vanlig radioantenn istället. |
|
|
En hederlig sprötantenn är oslagbart bäst, men inte så många vill ha en pinne på 80cm ute på karossen nu för tiden. Sidorutorna (på touringmodeller) eller bakrutan har mer eller mindre avancerade antennsystem på en del bilmodeller. Om man har dubbla system med diversityfunktion så brukar mottagningen vara helt OK, enklare system ger alltid en viss riktverkan. Antennförstärkare och anslutningar måste vara i gott skick. Du får gärna tala om vilken bilmodell och system du har, då är det lättare att diskutera. FP |
|
| Jag har en 318 Touring 97a. Men vet inte om ja har nåt dubbla system. | |
| Jag har kollat efter lite mer och hade dubbla systemet. Dock väldigt dålig mottagning. | |
|
Har du original eller eftermonterad stereo? Inte sällan missas strömförsörjningen till antennförstärkaren i kablaget på eftermonterade enheter, då blir mottagningen riktigt dålig. Om du har diversitysystem som original så försvinner även denna med eftermonterade system och man får nöja sig med ena antennhalvan. Det blir mottagning men med riktverkan och mottagningen blir olika bra beroende på riktningen mot sändaren osv. Det händer att antennförstärkaren tröttnar, och även att kablage och anslutningar mot trådarna i rutan oxiderar med utebliven funktion. FP |
|
|
Har eftermonterad stereo, men kollade på en sprängskiss och fick se att nummer 16 på original din kontakt va till radioantennen. Och den va kopplad till el antenn kabeln på den eftermonterade stereon. Det verka inte va nårra oxiderade kablar. Men har inte kollat hur förstärkaren är i skick. Är inte intressera av att lägga ner för mycke tid eller pengar på problemet heller med tanke på att jag bara använder radio för att bli varnad om olyckhändelser i trafiken m.m. Utan undrar om det går att koppla om systemet på nåt sätt eller om jag måste skarva om kabeln o placera en vanlig antenn nånstanns inne i bilen. |
|
|
OK. Kolla gärna så att det kommer fram 12V när radion startas ända in på förstärkarens anslutning, det är normalt en vit kabel där. En brun kabel alternativt förstärkarens hölje skall kopplas till jod/chassi, kolla även denna funktion. En antenn inne i bilen blir ordentligt avskärmad och ger dåligt resultat, den måste åtminstone sitta på rutan precis som antenntrådarna gör idag. Det är svårt att ansluta nåt annat än rutans antenntrådar till förstärkaren ingång, koaxkabeln från vanlig antenn anpassas dåligt där. Det finns (fanns iaf förr) antenntrådar att klistra på rutans insida och med vanlig antennkabel och kontakt som passar i radions uttag. FP |
|
| Det var ett tag sen jag kolla läget på radioantenn o förstärkare m.m. Jag provkopplade ur kablar och kände på skruven som höll fast förstärkaren när radion va på för att se hur mottagningen reagerade. Mätte spänning m.m, och det verka inte va nåt direkt problem. Men ändå blir det dålig mottagning beroende på vart jag befinner mig. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.