AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.500

Är det detta som är typiska sprickor i toppen?

In
6
Indiana
525i Touring -92
Hej alla.

Har precis rivit toppen på min 525i -92 efter att den under en längre period förbrukat en del vatten.
Har bytt vattenpump, termostat och kylare (som ändå var kass) men tyvärr fortsatte problemet. Fram tills nu har jag dock inte haft några problem med geggig olja eller så men nu var det dags.

Eftersom jag inte har något att jämföra med så har jag tagit några bilder på vad som ser ut som sprickor på avgassidan vid cylinder 3&4, är detta typiska sprickor?

<A HREF="Länk title="Länk
<A HREF="Länk title="Länk

Jag har också som så många andra haft problem med ryckig gång vid dagens första start samt att "startmotorn" tvärnitat ibland som att det är vatten i ngn cylinder. Missade tyvärr att göra kompprov innan jag rev av toppen men skit samma, det skulle ju göras i alla fall.

Är detta något man ska se som kört eller ska jag montera packning och se om det hjälper?

Tacksam för alla tips och råd.
In
6
Indiana
525i Touring -92
Kan förresten en planing av toppen ta ner eventuella sprickor så mycket så problemet minimeras?
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Jag skulle jaga efter en annan topp.

Mvh/Micke
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Tror inte att något annat än att svetsa toppen skulle lösa problemet,om ens det(beroende på hur djupa sprickorna är)
Skulle även jag vända mig till skroten,och söka efter en bättre begagnad topp!

MVH Patrik

"Snart gift!"
finns vissa renovfirmor som kan provtrycka toppen

Visa användare
ProPro-medlem
13.412
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag skulle säga att det är typiska sprickor, tydliga dessutom. Det borde ju även förklara din onormala vattenförbrukning - kanske sett någon vitrök i backspegeln?

Nu har du iofs en M20 motor men om en M30 topp råkar få en spricka i sig brukar det vara mellan avgasventil och vattenkanal - oftast på cylindrarna 2-5.

Jag skulle börjat leta efter en ny topp. Det bör finnas en del sådana här toppar till salu. Vet däremot att M30B35 toppar (535i) börjar bli lite värre att få tag i.
In
6
Indiana
525i Touring -92
Tjena och tack för era kommentarer.

Ja jag visste väl redan innan mitt inlägg att det var ganska kört men jag är fortfarande i förnekelsestadiet. ;)

Sprickorna är just mellan en vattenkanal och avgasventilen men då vid cyl 3&4.

Och japp, det har varit vitrök men lustigt nog inte förrän sista veckan innan jag bestämde mig för att riva skiten och det var även då oljan blev geggig vilket jag haft koll på och var lite förvånad över att det inte skedde tidigare.

Beträffande motortyp så är jag lite kluven, är det inte M50 i min men det stora svarta insuget? (saknar dock bild just nu)

Beroende på hur fort man kan få tag i en fräsch topp och till vilka pengar så kanske jag smaskar tillbaks allt så länge med nya packningar så kanske jag i alla fall kan köra bilen en stund tills dess.

Är det verkligen så att man alltid måste ha kamjigg för att sätta tillbaka kedjor och kugghjul igen? Jag har nämligen inte rört kedjan från nedre regionerna och har märkt upp alla andra lägen.
Vad har ni för erfarenheter?

Mvh // jonas

Visa användare
ProPro-medlem
13.412
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Du har helt rätt, du har en M50. Jag som slarvar och inte läser årsmodellen och tror att alla E34:or är 89:or...

88-90 satt det M20
91-92 satt det M50
93-96 satt det M50TU (Technical Update dvs VANOS på insuget)
Playmate: Problemet är ju bara att sprickorna vidgas vid värme... Vet att vi kompade en äldre bmw för några år sedan... Kall var den helt okej men sedan när den blev varm så läckte den enligt mätningen.
In
6
Indiana
525i Touring -92
Exakt så betedde sig min motor, läckte antagligen ut vatten vid kallstart men inga problem när den blev varm och då heller ingen vitrök.

Tack för era tips i alla fall, nu letar jag hur som helst efter en annan topp för det verkar ju inte vara någon idé att besvära sig med mer kostnader på den som sitter på.

Skulle behöva hjälp med att veta om det är samma topp till 520 som till min 525, respektive 325:an, där har jag förstått att det kan funka eller?
Och det gäller som sagt M50 motorn.

Thx.

// J
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.