AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.278

byta fjädrar bak e36

Ja
46
Jazon
323Ci -96
hej!

jag skulle vilja veta hur jag byter fjädrar bak på en e36. vad behöver man för verktyg? båda mina bakfjädrar har brustit.

vilken är dessutom bakre länkarmsbussningar? de ska vara slitna med tydligen
Be
94
Berg80
328i Touring-97
Hej.....bytte precis fjädrarna på min touring. De du behöver är 17 eller 19 nyckel tror jag det var.
Lossa undra stötdämparfästet sen är det bara att bända ner bärarmen så kan man plocka ur fjädern. lika så vid montering, satte iofs dit sänkfjädrar som är något kortare, kanske lite knöligare ifall du ska ha dit en originalfjäder istället som är något längre!

ro
144
roindiesel
524tdA -84
524tda -85
524tda -86
524tda -86
köp två fjäderspännare på biltema etc....låssa först stötdämparen i nederkant sen montera på fjäderspännaren så du kommer åt med mutter maskin eller spärrskaft sen gör du bara i omvänd ordnig för att montera
Ja
46
Jazon
323Ci -96
vilken sida är den bästa att beställa ett par fina nya bakfjädrar ifrån? ska vara orginal. hade varit bra om jag kuinnat ta ett par bromsklossar med samtidigt
32
13
325i92
325i -92
Jag köpte fjäderspännare när jag nyligen skulle byta fjädrar bak men dessa fick inte plats, var för långa. Kanske kan man kapa dessa men jag körde utan. Hittade bara en storlek på fjäderspännare(Biltema)

lossa undre stötdämpafäste storlek 18, spruta rostlösare först. Jag fick sen bända ner bärarmen försiktigt med ett spett för att få ut fjädern. För att få in de nya orginalfjädrarna fick jag bända ner bärarmarna lite till samtidigt som jag använde en kofot för att få in de nya.. Man bör ha hjälp av någon.. Och man ska vara försiktig när man bänder ner bärarmarna så inget skadas :( mina verkar ha klarat sig bra.
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Bakre länkarmsbussningen sitter i underkant av tröskellådan. Det är bara att lossa bultarna där i underkant och så slår du ur eller pressar ur den gamla, köp powerflex bussning på en gång så blir bilen lite stabilare, samt att dom är lättare att montera och riskeras inte att hoppa ur om du kör agressivt i sidled :P . En hjulinställning kan behövas efteråt, annars kommer däcken peka lite här å var.

/Daniel
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.