AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.126

Är det något fel på min Vanos?

Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
Hej! Vill bara säga att jag har suttit och sökt massor om vanos. Men jag hittar inget som matchar mitt problem. Det är så att min m3:a från 94 som gått 19800mil knorrar eller hur man ska uttrycka sig. Det låtar ifrån (om du står framför bilen) vänster fram sida från motorn. Där vanosen sitter antar jag. Det låtar typ lite plastigt. Det är inget metalliskt ljud eller liknande. Jag hoppas nu iallafall att det är ett "skönhets fel" som endel förklarar det. Kan också tillägga att detta upptäckte jag när bilen var varm och den stog på tomgång. Bilen svarar som det ska enlikt mig iallafall. Inga varvtal som den är slöare på eller nåt sådant. Hoppas nu bara att folk vill respektera min okunskap och jag inte får massa arga inlägg om att jag ska söka på detta ämne eller liknande. Vore hemskt snällt om någon ville förklara för mig om det är något att oroa sig för! Tacksam för svar. Mvh!
La
133
Laths
M3 GT -95
Hej Fritte.

Vanosen skall reagera från 3500 varv utan att blinka och ge full speta. Gör den det så är det inte vanos. Annars kan det vara enkla lösningar som fläkthjul eller liknande.

Mvh;

Christofer
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Antaglien är hydralspännaren som sitter fram på vanosväxellådan/kamdreven lite dålig. Så när oljan blir varm och blaskig så orkar den inte hålla trycket längre.

Är så på de flesta M3 3.0 som jag lyssnat på även min när det är jättevarm (oljan tunn/blaskig). När bilen är kall (oljan trögflytande) och när man stänger av och startar bilen direkt igen så låter det inget, för då finns det ordentligt med tryck i hydralspännaren..

/Daniel
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
danragn: Tack för svaret! Nu känns det ju lite bättre iallfall. Jävligt störande ljud bara. Men det betyder väl att den inte smörjer lika bra om den inte får upp trycket, och det är väl inte bra i längden? Finns det något att göra åt detta utan att byta hela vanosen? Mvh
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Det är vanonväxellådan som skall bytas i så fall och det kostar ca 18 tusen sedan om vanosenheten skall bytas så brukar det bli runt 30-40 tusen för rubbet, men som sagt så är det mest en skönhetsgrej. Inte kul när det skorrar men det är så på de flesta 3.0 och den går inte sämre för det.

/Daniel
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
Hej! Tackar för svaren. Nu är jag lite lättad iallafall. Ska hålla ett öga/öra påt så det inte blir värre eller bilen blir slö. Mvh!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.