|
|
|
|---|---|
|
Hej, jag har funderat på att köpa en BMW, det finns en del 323 Compact modeller till salu därute, frågan är den är det någon skillnad på köregenskaperna på Compact- och Sedanmodellen? Bilen ska användas till att ha skoj på banan med, och 170hk verkar heller inte fel. 2:a frågan: 320i (150hk) fungerar den lika bra eller bättre som 323 att ha skoj med? (mest för pengarna) | |
|
Compacten har lite enklare bakvagn - det är i princip gamla e30-bakaxeln på dom vilket ger lite livligare och busigare egenskaper. Men bättre? Nja. Skulle tro att det går att åka fortare med en vanlig. 320i är lite sävlig. Satsa på en 323, 325 eller 328 om du ska ha bilen att busa med! |
|
|
320i är alldeles för slö. 323i går riktigt bra för att ha 170 hästar, skiljer inte mycket mot en 325 i. Man ska sikta på att vara bra! |
|
| satsa på en sedan... 323... en riktigt bra och kraftfull motor för sin storlek.. | |
|
en compact helt klart. bättre acc, snabbare. snyggare =) Länk |
|
| Tackar och bockar för svaren, nu blir det lättare att leta! | |
|
Jag har en 323ti från 1998. Skitskoj bil på många sätt, men när du ska köpa en sån tänk på att compacter är skitjobbiga när de gäller reservdelar. Då mycket av delarna ser likadana ut som till en vanlig E36, så är de inte så. Motorn i 323ti är riktigt bra, men den dricker förhållandevis mycket om man jämför med en 325i, precis samma motor men en annan insprutning. Detta är väl en "no-brainer" men en 323ti är en skoj bil och den har troligtvis blivit körd på de sättet också, kolla bussningar, spindelleder, drivlinan och avgassystemet. De bakre bussningarna bytte jag på min bil vid 13000mil, det blev som en ny bil. Följ inte Bosse bildoktorns råd, de avsnittet där han byter på en E34:a. Avgassystemet är svårt för att ljuddämparen efter katalysatorn är direkt utsatt för att den är vinklad, den kan alltså ha fått hål. Det är långt ifrån billigt att fixa. Systemet är två hela delar, den ena går på ca 6000kr den andra på ca 10 000kr. Kolla så att avgassystemet är i gott skick! |
|
|
Röstar på en compact , roligare med den gammla bakvagnen på bana, nackdelarna med bakvagnen kommer på dåliga asfaltvägar . När det gäller res delar så är allt som sedan modellen ( fronten ) bakvagn E30. Och att 323ti ska vara törstiga , stämmer dåligt på mitt FD exemlar som minst o.69 högsta tror jag var på 1.6 , bankörning . |
|
| Stoffomatic: Om din 323 drar MER än en 325, då är det något allvarligt fel på din bil! 323 brukar vara betydligt snålare än 325! | |
| Enor< Han skriver ju att den drar "förhållandesvis" mycket jämfört med en 325. | |
|
Gruv: Och det kan väl bara tolkas som att den drar mer än en 325! Det är ju samma motorvolym men 323i drar definitivt mindre! Man ska sikta på att vara bra! |
|
|
Vad jag har läst har Compacten mjukare bakvagn och lägre utväxling. Om du väljer sedan se till att den har minst 170 Hk dvs 320 fr 2001 eller 323/325/328. |
|
|
-enor Precis, jag sa förhållandevis. Om du ser till mängden hästar mellan 323 och 325 så drar den procentuellt sett mer bensin. |
|
|
heltsonika: Bakvagnen är från E30 så den känns anorlunda , men mjukare är den inte , angående utväxling så är den vxlad för toppfart på 5an , den orkar gå till varvstoppet på högsta vxl . Och råkar du hitta en pressbil som jag hadde , så går den som en 325a. Krister BMWCS Nord BMWCS 1172 |
|
|
stoffomatic: Men en 323i går förhållandevis bra för sina 170 hk också. På motorväg från 30-40 km/h upp till 160-170 har det skiljt ungefär en billängd mot de 325i som jag kört mot, några har jag kört ifrån, fast det senare beror förmodligen på usel förare eller slut bil. Man ska sikta på att vara bra! |
|
|
Tänk på att 323i är billigare att försäkra än 325i också. Man ska sikta på att vara bra! |
|
|
Kraften i en 323 är helt okej, rolig bil på många sätt. Men ack va skönt de hade varit om reservdelar hade varit lätta att komma över. Iofs bär de upp att bilen är mindre vanlig så att man kan få sticka ut lite. Någon som har erfarenhet av att mixtra med chip eller nåt i bilen så man kan klämma ur fler hästkrafter? Typ att få motorn o bete sig som en 325? |
|
|
Stoffo: Ditt resonemang är fel. Vi vet ingenting om hur mycket 323 respektive 325 drar vid maxeffekt - det finns inga data på. Det vi vet är hur mycket respektive bil drar under samma förhållanden - till exempel landsvägskörning. Det är ingen viktskillnad att tala om mellan en 323:a och en 325:a. Karossen ser likadan ut så luftmotståndet är också detsamma. Det vill säga, vid landsvägskörning använder de precis samma effekt. En gissning är att det rör sig om cirka 40-50 utplockade hästkrafter för att ligga på konstant fart på landsväg, i båda fallen. Och, som sagt, 323 drar mindre än 325 på landsväg, trots att båda motorerna är sexor på 2,5 liter. Dvs, vid 40-50 hästkrafters utplockad effekt är 323 snålare än 325. Förmodligen gäller samma förhållande längre upp i registret, men det har vi inga mätdata om. Dessutom, 323i klarar att leverera mer än de 170 hästar som pappret påstår, enligt ett flertal mätningar. Men det är egentligen irrelevant för resonemanget. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.