AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.978

bmw a-traktor, vilken låda kan man ha?

er
3
errikk
320 -88
325 -87
hej. jag har en bmw och ska göra a-traktor av den. vad kan man ha för växel låda? för man måste ha dubbla lådor . om någon vet så får ni GÄRNA svara:)

meh erik johansson
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Hej!
Varför ska man ha dubbla lådor?
,,jag har aldrig kört epa eller dyligt, så kan verkligen inget om detta.
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Ta den minsta du hittar, så du får plats. Standard på "min" a-traktortid var att ta en vanlig volvolåda från 140-serien, och spärra den på ettan. Den är hyggligt kompakt och fyrkantig = lätt att placera.
Be
94
Berg80
328i Touring-97
Byggde mig en A-traktor för ca 10 år sedan då änvände jag en M40 låda från en volvo 140. Tänk bara på att tillverka ett fäste som du skruvar i lådan för ett stödlager på ingående axel, gör du inte detta så kommer den bakre lådan att ge sig efter ett par mil med tråkiga lådbyten som följd!
Ska se om jag itne har något kort hemma på hur jag gjorde, kan lägga upp det isåfall!!
Lycka till
Be
94
Berg80
328i Touring-97
om varför du måste ha dubbla lådor!

Det är för att en A-traktor inte får gå fortare än 30km/h vid ett visst varvtal på högsta växeln. Har för mig att de la i högsta växeln och snurrade ena drivhjulet ett helt varv o räknade ut utväxlingen gentemot antalet varv motorn snurrade bla bla bla....om du ringer o pratar med Vägverkets tekniska avdelning så kan de ge dig exakta svar hur o varför de räknar ute de på detta sätt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.