|
|
|
|---|---|
|
Har nu bestämt mig för att förverkliga en lite dröm. Skall köpa en BMW M bil. M3 e36 har man ju nästa växt upp med, de var ju den bilen alla som små trimmade sina bilar jämförde med. Skall man ha en fin så är de ju ca 90-100.00:-. Känns som lite mycket pengar för en gammal bil. Z3 M Roadster och Coupe´n är ju två bilar som jag kollat lite på med. Eftersom de bara kommer vara en sommarbil så lutar de nog åt cabben. men coupe´n är ju så snygg.150-170.00:- för en fin. M5 e39 börjar ju gå ner litegrann i pris. 180.-200.000:-. men då är ju steget inte långt bort till en m3 e46. Skulle vilja ha lite tips och råd om vilken m bil ni skulle rekommendera. Lutar nog åt en m3 e36 eller Z3 M Roadster. Daniel Länk | |
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Ska du ha en fin Z3M coupe...lär nog inte 150-170 räcka! När det gäller råd,beror det ju lite på hur du tänkt att använda bilen,familj,bana,endast entusiastfordon...eller som bruksbil! MVH Patrik "Snart gift!" |
|
M Roadstern är trevlig att ta ut en fin sommardag. Men jag skulle inte klara mig utan en 2:a (och även i mitt fall en 3:e) bil. Vill inte parkera bilen var som helst, och tar inte ut den annat än om det är strålande solsken så då är det ett måste med fler bilar. För mig så var även M Roadstern överlägset billigast av div M bilar att föräkra. Jämförde med bla M3 E46 och M5 E39. Så vill du ha en rolig sommarbil med mycket bus och lek så köp en M Roadster, men i vanlig ordning så kostar dem en slant att hålla efter ordentligt och det finns måånga bilar med tveksam historik och dessvärre en heldel som varit krockade så titta noga innan du köper. Något jag märkte när jag letade var att skillnaden i pris var väldigt liten mellan objekten i topskick och dem som var slitna och nedgånga. Du får mycket för några 10-30kkr upp från den upputsade vraken. Något som jag tror att man kan få igen dagen då det är dax att sälja. Jag skulle gissa att du kan hitta en bra roadster med låga (oskruvade mil) för 180-200kkr. Som sagt, priserna varierar men i min mening inte i tillräcklig proportion till skicket på bilarna. |
|
| För mig som sliter ganska hårt på bilen och drar den rätt ofta, så hade jag nog valt en m3 E36:a . E46:an känns lite ny och lite för dyr att köra och leka med, om det nu är det man tänkt. E39:a m5, Brutal men absolut en långfärdsbil enligt mig. Z3 M roadster skulle jag aldrig vilja ha, då designen inte är min smak. Det är tur att vi alla tycker olika dock =) | |
| Beror på vilken karaktär du vill ha på bilen. Jag hade tidigare en M5 e39 och tycker inte den är speciellt sportig utan mer en komfortabel långfärdsbil. Säkert snabb i praktiken men känns inte så snabb pga komfort och låg ljudnivå. Dessutom ganska stor och klumpig vid sportig körning. Jag hade valt en M3 eller Z3M. | |
| Skulle satsa på en e39 i första hand pga att du får mycket bil för pengarna annars så skulle jag välja e46an om du har råd att lägga ca 70 papp till. | |
| Känns det inte som om man behöver vara mkt mer rädd om en E46:a än en E36:a när man buskör? =) | |
|
328CIA>> Har du kört en Z3 M ??? Jag var åxå inne på att köpa en sån men när jag provkört 2-3 stycken så var det inte bilen för mig iaf. Kvaliten känns inte alls BMW längre (ja ja ni som kör dessa bilar får väll skicka PM å gnälla på mig). Tycker däremot M3:an är betydligt trevligare om än äldre. Mitt val blev en M5:a E39:a då den går hyffsat bra och man kan åka 4 pers i den och den är väldigt skön att köra. Dan Helsingborg Kör BMW M5 och Audi A4 |
|
|
Fd Mercafreak: jag har kört z3 M på landsväg, motorväg och 3 varv på ringen. imponerad av vad den kan leverera, prestanda mässigt. tycker inte att z3 håller bmw standard om man tänker på knarr i inredning mm men den har ju körglädje som en bmw. vilken annan cab med samma prestanda för dom pengarna med mindre knarr i inredningen kan man få. Lutar åt en m3 e36 elller z3 M, är sugen på en cab då de endast blir sommarkörning med vilken M bil jag än köper. men en M3 är ju inte fel de eller. Daniel Länk |
|
|
Tjena Daniel Jag har ägt en Z3 M coupe och äger nu en E36 M3 3.0 Jag kan börja med att säga att båda bilarna är mycket roliga och mycket olika. Z3_an var dock nog den roligaste bilen jag haft, helt underbar och så är den ju lite speciell. Dock är den inte riktigt en BMW i mina ögon då den lider en hel del kvalitetsbrister, vilket man till viss del kan leva med men som blir dyrt och jobbigt i längden (jag hade min i 3,5 år). Å andra sidan så kör den i från det mesta än i dag. Jag har racat vid rödljus mot trimmade volvo, saabar etc och ingen har slagit mig. Den enda bil som kört i från mig var en Porsche 996 Turbo på landsväg och det gick mycket trökt för honom, trodde jag skulle torska stort. Hur som helst så ville jag ha en bil mer avsedd för bana och då var M coupen för dyr för mig, istället köpte jag en gammal M3:a och jag kan väl säga direkt att 3.0:an inte alls har samma sköna karaktär som 3.2:an som satt i M coupen. Å andra sidan så väger M3:an ca 200kg mer vilket drar ner kännslan en del och karaktären på dessa motorer är olika, det saknas lite botten vrid på 3.0:an i mina mening. Men kör man som jag bara på bana med bilen så fungerar den perfekt och roligare bil för pengarna på bana är nog svårslaget. Bilen har ett bra chassi från början och bygger man vidare på det som i mitt fall kan man få en mycket kompetent bil för små pengar. Måste även tillägga att M3:an är betydligt bättre ihopskruvad än Z3:an var och då hade jag ett mycket bra exemplar. Som någon sa, det hela hänger på vad du ska ha bilen till. Ska du köra på bana skulle jag nog satsa på en M3:a, mer bananpassad. Har du råd och vill vara lite mer udda köp en Z3 M coupe, helt underbar att köra = skit kul bil. Dock så kommer du snart att bli trött på alla små fel. Z3 M roadster är för mig en övermotoriserad hårfrisörske bil, visst är det skönt med lite rufsande i håret, men du torskar samtidigt väghållning på det och handen på hjärtat hur många soldagar har du i den delen av Sverige du bor? Vad gäller M5:or och nyare M3:or så har jag ingen erfarenhet, Men jag är bra sugen på att byta upp mig till en E46 M3 för bankörning, då gärna en CSL! MVH Richard |
|
|
Gnälla på Z3m`s standard pga av lite knarr och gnarr i inredningen tycker jag är löjligt menar en riktig sportbil ska det leva om lite inne bakom ratten för att leverera den tvättäkta sportbils känslan som är så svår hittad dessa dagar. Tycker z3m levererar en kanon upplevelse i kurvor med relativt lätta moddifieringar som coilovers osv så ska jag svänga med bilen är det defenitivt Z3m jag väljer och absolut utan tak :-) M5 E39 funkar att svänga med också dock krävcer den mer lr mindre en coilover sats då den har en förmåga att plana i kurvorna med framvagnen ivarjefall på banan dock har den den mest brutala motorn av samtliga M modeller änra fram tills dom nya M5 M6. M3 E36 skulle jag helt ärligt inte ta i med tång då jag avskyr denna kaross och alla 318,320,325 osv för 20-25lax som har M-optik och ser likadan ut sen vad den leverar kan jag inte svara på då jag inte ägt någon men jag haft haft en E36 med M-chassi och jag säger det en 3.2 eller 3.0 M motor i den karossen kan inte sluta annat än i diket då den vrider och vänder sig som en blöt disktrasa. |
|
| hahaha lite väl förutfattade meningar Mortaz det e stor skillnad på en e36:a med M-chassi och en m3 e36:a | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.