AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.404

Ena bromsljuset slocknade på min E36

För ett par dagar sedan slocknade ena bromsljuset på min 325a.
Lampan är hel och alla kablar verkar intakta och nu befarar jag att det är något galet framme vid pedalen.
Någon som vet hur mekanismen där framme funkar? Vilket relä är det som sköter spänningsmatningen till bromsljusen?
Eftersom bara den ena har slocknat måste det i så fall finnas två anslutningar på den, varav den ena har lossnat.

Tacksam för svar!!!
E3
1.828
E36
USA bilar
Funkar ett bromslju är allt ok vid pedalen, säkringen hel osv
Ibland är en lampa som ser hel ut lik förb... trasig, vissa ggr har jag varit med om problem vid kontakterna i lyktan, kolla om du har spänning vid lyktan, alltså ta bort lampan med hållare, anslut en testlampa eller liknande på "kontaktbanan", bromsa.. lyser det?
Okej, tack för tipset!
Lampan är hel, jag har ohm-mätt den och den är hel. Testade dock idag att koppla över spänning från den andra bromslampan. Kabeln till vänster bromsljus är brun/blå och höger (det trasiga) bör också vara det tycker man. Men när jag testade att koppla över till den brun/blåa på andra lyktan så lyste istället blinkersen när jag bromsade.. Hur kommer detta sej?

Tänkte kolla jorden ordentligt också. Hade det inte funnits jord hade väl iof alla lampor vart döda, men ändå.
Finns det något sett att ta reda på vilken kabel som är ansluten till jord?

Ska ut och testa ditt tips nu!!
Jordkablen brukar vara svart eller brun. Men jag vet inte hur det ser ut baktill på e36:an.
Visa användare
128
*Alexis*
316i coupe -94
Har samma problem, har dock inte funnit lösningen, känns som det blir ett dyrt fel.
Men finner du den så skriv gärna vad du gjorde.

jag drog en sladd från höger(lykta) från bromsljus. till den vänstra lyktan som va ur funktion för att undgå problemet istället.

Jag gjorde så att jag letade pp kablarna som jag antog gick till bromsljuset, tror att dom var brun/blåa, och letade fram dom i vänster baktröskel, om man säger så. Där lippte jag av dom och kollade om det ar spänning fram på båda två vilket det inte var. Det visade sej att det var glapp i en ansltning längre fram. Jag smorde in med lite kopparpasta oc nöp till den odentligt så jag fick kunde mäta upp en ström i båda kablarna vid trösklen.
Men trotts detta så fick jag felmeddelande på min check-control om att ett bromsljus var ur funktion. Det visade sej att det var glapp i själva kontaktstycket som är fäst i lyktan.
tycker dock att det är konstigt att det ara är bromsljuset som lägger av på grund av glappet. Alla sladdar ser ut att vara anslutna på samma sätt och sitta lika bra. Men nu när felet är lokaliserat så går det att leva med tills jag byter lyktor och det ena kontaktstycket. Lycka till alexis!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.