|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
J.B |
Är ute efter en nyare e39 , prvade för skojjs skulle en -01a 525 man ,,, skall ju vara ca 20 hp skillnad , men jag tyckte den gick nästan sämre än 523an jag hafft ,, någon som känt det samma eller är det ingen större skillnad på dom ? . Jag är ute eft en 530 , men tänkte det kunde vara kul o prova lite ,, J.B |
|
Nä...525 skall gå bättre även om jag inte vet den exakta skillnaden mellan motorerna. 523 lämnar ungefär samma hk i verkligheten och har samma cyl.volym. Har du t.e.x haft en manuell 523 och sedan provar en 525 med automat så har du en stor skillnad bara där...eller om den ena var en kombi. Alla bilar är ju dessutom individer. |
|
J.B |
Min var en 523 manuell sedan som gått 18 600 ,,provade en 01a 525 sedan manuell som gått 8700 , och nääää ,,jag tyckte det var inte alls något mer i den . Det är ju 2.5 liters i båda , 523 skall vara på 170 och 525 är på 2.5 liiter och skall vara på 192 , men det kanske är för lite Hp i skillnad för att känna det , men jag vart inte imponerad alls J.B |
320-325 |
dom har ju samma volym och 4 ventils tekink bägge m.m det är väl i stortsätt samma motorer. så dom är nog helt lika i körupplevelsen kanske skiljer några få hk som nog är omöjliga att känna skillnad på.antingen väljer man 523 eller 528 och uppåt. men jag har 2 polare med varsin e39a och den ena har 523 o den andre 528 och det skljer tydligen inte mkt mellan dom heller. skall man jämnföra så får man ju jämnföra bilar med olika volymer i motorerna iaf |
|
"Gamla" 523 bromsade ju nästan 170hk på hjulen (vilket indikerar på närmare 190hk i motorn) enligt Teknikens Värld. Även 323 Compact med samma motor bromsade nästan 170hk på hjulen. BMW skrev ner effekten p.g.a. tyska skatteregler vill jag minnas, och i praktiken är väl 523 väl så stark som 525? ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
| Davve har helt rätt för sig. Både betäckningen 523 och att det är 170 hp är enbart p.g.a skatteregler i Tyskland. 525 som kom senare har väl i.o.f lite nyare teknink men det är i stort sett samma bil. | |
|
523 0-100=8.5sek bränsleförbrukning,0.94 525 0-100=8.1sek samma förbrukning. Skillnaden lär ju knappast märkas... 525an är lite snabbare o några tusenlappar dyrare :) |
|
J.B |
Låter ju lite lustigt det där , men det är väll så om ni säger det *s* ,, men hur länge var det på det viset då ? , i sånna fall måste ju en 523 vara ett bättre köp än en 525 om man får näst intill samma effekt fast för säkerligen minder pengar hmm .. J.B |
|
Tror nog att du skulle känna skillnad om du provade en 530D E39 istället.. Trevlig bil den där dieseln, om allt fungerar som det är tänkt vill säga :) Mvh Janne. |
|
J.B |
*skratt* ,, jo du när jag provade 525 an sa säljaren efter min lilla kritik om liiiite tam ,,prove den här sa han o gav mig nycklarna till en X5 disel ,,, den drog i väg BRA ,,,och en 192 hästars disel har nog en 530 svårt att matcha kan jag tänka mig ? . En disel vore inte fel , men jag kör för lite för att det skall vara ekonomiskt för mig ,, jag är ute efter en 530 eller 540 ,,,brukar dra släp också så jag vill gärna ha något med lite ork i .. Men diseln då ,,du säger funkar som den skall ,,trular den mycket för dig eller ? .. J.B |
|
Ja...har ju ingen själver :) men har provat "ett par" som gick betydligt bättre än E39 525:or jag jämfört med kan jag säga.. 530i E39 bensin med 231hk drar ju ifrån en dylik diesel,men inte med "hästlängder",och det beror ju också på hur man hanterar gasfoten och växelspaken då ;) Det jag menar angående dieslarna är att man naturligtvis ska kontrollera maskinen osv så att den går bra innan inhandling...annars inget speciellt som jag har någon erfarenhet av vad gäller krångel,men jag är definitivt ingen "dieselåkare" som kan svara på så mycket om det. Ja iofs...en diesel som jag vet om fick problem med något membran i insuget som lossnade och orsakade "en hel del jobb"... Mvh Janne. |
|
| Om du drar släp borde väl diesel vara ganska intressant? Eftersom 530 och 540 är aktuella borde du nog kunna tjäna på diesel ändå, släpkörning brukar ta en del | |
|
sen spelar det roll vilka fälgar å däck som satt på dessa bilar. det är stor skillnad på vikt på 15 tum eller 17-18 tum tex.. schnellfahrer baumvelt the force is with mee |
|
J.B |
Jo en disel drar ju betydligt mindre , men är ändå olönsamt då jag jag kör bara mellan 1500-2000 mil per år , men klar en disel har ju ett gott vrid och ork .. Däck ? ,,ja på min 523 hadde jag 17 " 255 bak o 235 fam ,,den 525 jag provade hadde 16" och smalare däck , så där betydde inte däcken något i alla fall ,,för att 525 an skulle gått sämmre .. Men det är kul o höra lite synpunkter , jag har fått lite svar i alla fall .. Så vi får se vad det blir som nästa bil . J.B |
|
De ca 4000kr lär du spara in ändå om du tittar på vad en 540 drar kontra en 530d. ( Verklig förbrukning ) Hänger du sen på ett släp också blir skillnaden ännu större. Dessutom är 540 dyrare i försäkring. Är det inte prestandan du jagar i 540 så är 530d ett bättre alternativ. |
|
J.B |
Har väll inte räknat direkt på det , men jag kan nog tjäna på det ,,,men jag måste väll erkänna ett liiiite prestanda vill jag ju ha ,,men en 540 är väll inte så att jag VILL ha som prio 1 ,,, men en 530 tror jag skulle bli bra , men jag skall prova en 530 disel och en 530 bensinare så får man väll se hur det känns . Är väll det att man alldrig ägt en disel och är lite små skeptisk ,, av naturen är man väll så då man inte ägt en , kör ju en disel i jobbet , men ja vi får så ,, det är i alla fall kul och höra vad ni alla tycker .. Nu drar jag ju inte släp varje dag , men av 1500-2000 mil så blir det väll 600 mil ,så dom gångerna är det bra med ork .. J.B |
J.B |
Medan vi ändå är på gång med frågor o funderingar om ork ,,, skulle vara kul om någon vet vart man hittar effekt uppgifter på de olika modellerna ,,, inte bara Hp ,,,,det är Intresant med VRIDMOMENTET också J.B |
|
skriv upp dom modeller du funderar på så kan säkert några duktiga själar här fylla i både vrid och effekt ;) /mvh jocke |
|
| 523 har 240Nm och 525 har 245Nm.... | |
J.B |
Tänkte på 530 Disel , 530 Bensin samt 540 ... J.B |
| Jämförde min gamla 528 och min nuvarande 523, drog lika upp till 100 typ sen stack 528an iväg lite, men det är som sagt, verkligen inte stor skillnad | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.