|
|
|
|---|---|
|
Ville bara dela med mig om mina erfarenheter kring detta på min 520i Touring -96. Har haft vibrationer eller snarare skakningar min ett tag. Bestämde mig för att ta i detta i början på veckan. Har tillbringat åtskilliga timmar på nätet för att bilda mig en uppfattning om vad det kan vara. Konstaterade ganska så snart att det kan vara allt mellan himmel och jord som orsakar detta beteende. -Hjälpstyrarm. -Länkarmar. -Styrstag. -Skeva fälgar. -Ovala fälgar. -Trasiga däck. -Obalans i fälg. -Hardyskiva. -Pitmans arm bak. -Listan kan göras enormt lång. Men så igår läste jag ett inlägg om en kille som hade samma symptom på sin 7-serie. -Vibrationer vid viss inbromsning, ett tillfälle hade vibrationer uppstått vid acc. Denne individ hade upptäckt att pitmans arm framme vid styrväxel hade varit lös. Hmm tänkte jag kan det vara så jäkla enkelt, gick i morse ut med verktygssatsen hissade bilen och konstaterade ganska snabbt att den är lös! Denna bult ska tydligen dras till 140nm?!?! Jag hör till kategorin mekare som INTE har en momentnyckel liggande. Men jag vet att detta är hårt. Jag drog med den "fasta spärrnyckeln" allt vad jag gick för. Armen nöp direkt, och märkbart glapp upphörde. Ut och testa! Tidigare har jag kunnat köra bilen i ca 70-75 utan skakningar, har jag kommit upp mot 80 så har den skakat så man blir rädd. Nu kunde jag utan problem ta den till 100, sedan började bilen att skaka igen. Inte så jag blev rädd, men irriterad dock! Någon med kompetens på området. Kan det vara så att armen fortfarande är "lös" och därigenom håller till 100 men sedan gör avsaknaden av tillräckligt drag sig påmint?? Borde man kanske köpa ny bult? Läste någonstans att hårdheten i denna bult antagligen inte är standard, kan den ha mattats? Nästa grej! Varför har den lossnat? //Kjell | |
|
Hej, Jag har samma vibrationer eller snarare kraftiga skakningar i min 525 TDS. Har bytt länkarm/styrstag/busningar/bromsskivor men trots det så har jag kvar vibrationer under körning över 80km/h och kraftika skakningar vid inbromsning. Jag skulle uppskata om du beskriver var den här bulten finns? MVH Mihai |
|
|
skakningar vid inbromsning kan inte det vara skivor eller kärvande ok... schnellfahrer baumvelt the force is with mee |
|
|
11:an på bilden Länk |
|
| LÄnken funkade inte ... | |
|
Sorry, testa följande länk i stället Länk //K |
|
| är det en e39:a du har? | |
| Kand det vara del nummer 15 som bör bytas ut, ser ut som en stödhylsa bussning av något slag. | |
|
E34 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.