AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.885

Olika dimljus E46 M-Sport I och II?!

He
94
HenkeGson
BMW 535xd M-Sport F11 -12
BMW 325i M-sport Touring -06
Hej!

Jag undrar om någon vet om det är någon skillnad på dimljusen till M-sport I och M-Sport II paketen till E46.. Att glasen (klarglas) skiljer sig vet jag men tänkte mer på infästningen och om dimljusen passar till båda..

Eller vet någon vart man kan hitta lösa glas eller dimljus till M-Sport I, BMW tar runt 1200:- ju.. Eller är det bara o bita i d sura....?

Mvh
Hennrik
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Vad jag vet finns det bara tre olika dimljus till E46 och bara en typ till M-paket som är samma för M-paket 1 och 2. Länk

Tyvärr får du nog köpa hela dimljuset då klasen inte går att byta. Men det finns kopior på ebay mm, dock vet jag hur kvalitén är på dom.
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Det är klarglas på M-sport 1 också... Det som skiljer är väl ramen runt omkring men dimljusen är de samma.
He
94
HenkeGson
Min bil är en sedan, glömde skriva det..

M-Sport I har inte klarglas, inte min iaf.. Jag har M-Sport I och har jämfört med kompisens M-Sport II.. Men det kanske passar ändå som sagt.. Får demontera kompisens o testa! haha

Tack för svar!!

Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Hmm.... Jag har aldrig sett M-sport1 utan klarglas förut...

Ser de inte ut så här?

Länk
He
94
HenkeGson
Hej!

Fasen va märkligt... Nej mina är inte så klara i glaset som på den bilen..

Mina är som på denna bilden/bilen..

Länk

Den bästa jag kunde hitta, finns en ok bild som visar dimljuset, fin bil för övrigt! :)

Kan det skilja mellan årsmodellerna 00-01?! Konstigt isf.. Bilen i annonsen är en 00:a.. Min är uttagen sent i dec 00 men den är reggad som en 01:a...

/Henke
He
94
HenkeGson
alltså eg är det ju skitsamma på glaset.. Klarglas är ju mkt snyggare men tänkte först o främst om det passar med M-Sport II:ans dimljus....
He
94
HenkeGson
Ok!

Schysst! Tack för tipset!

//Henrik
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Man kan inte byta glaset separat så det blir två nya som gäller om det ska se bra ut.

Min är tillverkad Maj 2001 så det verkar som om de bytt.

Det var nytt för mig.
Väcker upp en gammal tråd och lånar den lite.. Jag har en '04 e46 sedan med M-sport. På min bil sitter det två olika dimljus, alltså att det ena glaset är klarglas och det andra är inte det. Den tidigare ägaren fick ett stenskott eller liknande på ett av dimljusen och bytte därför ut det på BMW. Dock kommer jag inte ihåg om det utbytta är det i klarglas eller om dåvarande ägaren fick ett utbytes som inte var klarglas. Det verkar dock jäkligt skumt. Enligt den här tråden skall alla dimljus vara klarglas, hur kan det då komma sig sig att ett av mina på en 04'a inte är klarglas? Det verkar dock inte gå att byta bara glaset utan man måste byta ut hela. Ingen som har ett dimljus till en M-sport II front över som kan tänkas sälja det?
He
94
HenkeGson
Hej!

Den här tråden hade jag glömt bort att jag startade! :)

Efter tråden startade köpte jag tillslut 2st dimljus med klarglas, de är mkt snyggare!

Jag hittade detta på RealOem för ett tag sen då jag var på jakt efter nya dimljus igen (!) iom att jag fått en spricka i det ena dimljuset, igen. :)

För E46 som är tillverkade fram till september 00 så har den inte klarglas, Bilar tillverkade efter september 00 har klarglas

Länk

Jag kan ha ett icke klarglas hemma ska kolla, vet inte hurvida jag fick sålt det ena när jag bytte båda första gången.. Var ett tag sen.. Vilken sida behöver du?

Kolla på skroten annars.. E39 med M-paket har samma dimljus! Samma artikelnummer på de olika dimljusen.

För E39 är oxå brytpunkten från icke klarglas till klarglas samma som för e46,

Annars finns eftermarknadsdimljus att köpa ju.. Orginal är rätt dyra..

Nu i vintas blev jag påbackad i fronten, ny front samt 3:e omgången dimljus är jag inne på nu.. Klarglas denna gången oxå! :)

Lycka till!

Mvh
Henrik
Länk

Tack så mycket för ditt svar..

Vart köpte du dina dimljus i klarglas? Var det från BMW? Och vad fick du isf ge? Skulle önska att det bara gick att köpa ett, känns ju lite onödigt att byta båda när ett är "fint".

Kollade din länk och jag blir ännu mer fundersam. Efter att ha funderat kring det här problemet och kollade på både min bil, samt liknande på blocket osv ser jag att det där med klarglas inte riktigt verkar stämma. Det utbytta dimljuset på min bil är det som är helt klart glas, det andra "orginalet" är lite mer randigt glas. Hoppas du förstår min beskrivning. När jag kollade annonser på blocket och andra bilder på liknande som min, bilar med M-sport II från 03-04, såg jag att de också hade det "randiga" glaset i sina dimljus. Alltså inte dom hade det som var helt klart.

Om du bara har ett icke-klarglas som du kan tänkas sälja är jag inte intresserad. =) Min tanke är att byta ut det gamla "randiga" så jag får klarglas i båda mina. Är ju mycket snyggare att ha det så.

Bra tips att även kolla om det kan finnas från en e39 med M-front. Tror det är höger jag behöver byta ut. Var några dagar sedan jag kollade på bilen.

Hoppas du har några funderingar och tankar kring det jag precis skrivit.

Med vänlig hälsning

David
He
94
HenkeGson
Hej!

hmm det låter onekligen konstig.. Kikade en snabbis precis.. Merparten verkar vara klarglas på M-Tech II 01< men några såg jag med "randiga" glas oxå! Mysko.. Har ingen aning.. Satsa på klarglas iaf tycker jag!

Jag köpte mina 2st här på autopower som var i helt ok skick! Orginal.. Gav 500:- för båda om jag inte minns fel.. På Bmw kan du köpa styckvis!

Här finns ett par, eftermarknad , 1290:-
Länk

Det är ungefär vad 1st dimljus kostar på Bmw..

Kolla ebay eller tradera annars.. Tyska Ebay kanske kan vara ngt?! Borde ju finnas en uppsjö av firmor som säljer Bmw prylar i tyskland såsom vi har Biltema i sverige! :)

Kika på bildelsbasen.se oxå

Mvh
Henrik
Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.