AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.177

Problem med trasig torkararm samt skum tankmätare. (E34)

Wu
15
Wuzzie
535i -89
Hej!

Har precis råkat ut för att höger torkaram slutat fungera. Skedde under drift och vid maxläge påslaget. När jag känner på den nu, så är den helt "lealös" Teori: Den har hoppat loss nånstans? Kan det ha samband med att förspänningsmotorn har låtit tidigare? Till råga på allt, så har jag vid ett tillfälle klantigt nog lagat plastlisten som täcker det hela med snabblim (Det hade en spricka som orsakade skramlande ljud) Så nu vet jag inte om jag får bort den på ett snällt sätt.

Fel 2:
Tankmätaren. Står konstant på noll. Har ibland lyckats hoppa upp till 20-nivån, samt när jag för någon vecka sedan tankade fullt, så hoppade den upp till full tank nivån. Har varit och rotat i bagage-utrymmet, på den givaren, men är inte hundra på hur jag ska se om det är fel.

Tips, råd och rön, samt ev. kostnadsförslag hos verkstad uppskattas.
Visa användare
174
azumio
528iA -97
Hej Wuzzie!

Ang torkararmen kan du avgöra om det är motorn eller en länk som hoppat genom att ta bort lite i motorutrymmet och sedan slå på torkarn. Om motorn går är det ju en länk. Du borde kunna se även med listen kvar.

"a human being can change the circumstances in their life, by changing the attitude of mind"
Wu
15
Wuzzie
535i -89
Torkar-arms-myseriet är löst.
Jag måste erkänna att jag inte hunnit felsöka, utan enbart bara tänkt "Jaha, förspänningen låter + armen slutar fungera = Mekaniskt fel!"

Visade sig vara bulten som håller fast torkar-armen som hade lossnat. Pinsamt enkelt, men men..

Bensinmätar-mysteriet kvarstår dock. Ska ner till verkstadsnissarna i eftermiddag och se om dom kan hjälpa till med det.
gu
99
guybrush
518i -90
525i -94
318i -03
530d -04
återkom gärna om du får en lösning ang. bensinmätaren!

MVH
/Mattias

... Do u speek BMW?
48
175
480mogge
518 Touring -95
518 Sedan -95
Hej!

Det vanligaste felet på bensinmätaren är givaren i tanken.

Mvh Jonas
Wu
15
Wuzzie
535i -89
Har inte fått in bilen på verkstan än, men av ren nyfikenhet så åkte jag in till bmw i stan för att kolla vad givaren skulle gå på att byta. Då fick jag två svar beroende på om det är metall-tank eller plast-tank i bilen.
1600-1800 spänn! För en, vad jag förstått en liten plastgrej... :S
Wuzzie: Ett tips angående tankmätaren är att kolla anslutningen mellan tankmätaren och det stora kabelstycket som finns under baksätet, Jag hade brott på en kabel därimellan vilket resulterade i att tankmätaren ständigt stog på 5L kvar.

Vet inte hur det ser ut på din bil men på min gammla m5a (1990) så gick kablarna in höger bak under sätet vid batteriet.

Nu har du säkert batteriet i motorutrymmet men kablarna borde vara dragna på samma sätt ändå.

Mvh -///Andreas

Wu
15
Wuzzie
535i -89
Nope. Batteriet sitter under baksätet, så detta ska genast kontrolleras. Tackar för tipset.
Wu
15
Wuzzie
535i -89
Har lyft på baksätet och kollat alla kablar (hittade förresten en naken slutstegs-strömkabel som låg centimeter från batteriet, så den skruvade jag bort.) Men jag hittade inga kablar som såg ut att ligga i kläm eller vara skavda. Är det dom som ser ut att sitta i någon vit plast-kontakt? Såg två såna som går in mot tanken.
cs
1.227
cstjawa
520IA 93
520IA 2000
Ta ur mätare ur tanken, ett långt plaströr. Inuti plaströret så löper en flotör på tre metatrådar som ger värdet till soppamätaren. Gjorde rent dessa trådar från smuts och ärj och sedan dess så får jag rätt värde på mätaren.

Obs, var mycket försiktig när du gör rent dessa trådar då dom är mycket tunna å sköra.

BMW e lag
Wuzzie: Kablarna från tanken är dragna under bilen och går in genom karossen mot batteriet, (det är dom enda kablarna som kommer utifrån i batterilådan) bör var 6-7 st kablar i ett hölje. Därifrån går dom vidare till ett stort svart kontaktstycke (vid batteriet) I det stora kontaktstycket bör det vara ca 20-30 kablar som går samman.

Du får mäta kablarna från kontaktstycket till tankmätaren i skuffen för att se om det är brott på någon av dom.

Mvh -///Andreas

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Kan tillägga att alla e34or fick plasttank 89!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.