AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
921

Får inte bort fläkten från vattenpumpen

Har försökt med Hassos tips med att ta en 32:ans nyckel och hålla emot med en skruvmejsel men de sitter som bara den. Får inte bort den.

Någon som har något tips??
48
175
480mogge
518 Touring -95
518 Sedan -95
Hej!

Den är vänstergängad. Jag brukar slå på nyckeln med en studsfri slägga samtidigt som (man får vara två) en låser remmen så den inte slirar så mycket.

Mvh Jonas
Visa användare
21
Janne_B
530dA Touring -02
Z3 2,8 -00
Hej,

Kan sitta grymt hårt.
Byggde ett mothåll som skruvades in på 2 av vattenpumpens skruvar och sen ett rapp på 32:an. Skruvmejsel har funkat i 4 år men plötsligt var det lögn i h...e att få loss den. Lycka till.......
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Tricket är just att få till ett kort och "snärtigt" slag inte ett tungt och långsamt.

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas."

Att göra ett eget mothåll är piece of cake.
Gå in på K-rauta. Köp ett längre metall bleck med tjockleck minst 2mm men under 8 mm. eller motsvarande.
Gör en "mothållarmall" av papper/papp genom att spana in måtten på v-pumpens skruvar och dess axel. Avlägsna nödvändigt material på blecket med med borr/fräs eller annat verjtyg material på blecket så att du kan hålla emot rotationsriktningen där du använder skruvskallen/arna som hjälp!

Mvh
Stephan
Man får tacka för alla svar. Men fick bort det till slut.
Fick göra lite bakvänd ordning. Lossa på remskivan så man kom åt bultarna på pumpen å lossa den. Så hade jag hela klumpen med mig ur motorn sen satte jag de i skruvstädet och slog till med en huggmejsel på muttern. Då lossa de till slut. Men de krävdes ltie våld :D Men tack för alla svar i alla fall.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.