|
|
|
|---|---|
|
Hallå kära bmw medlemmar! Mitt problem är som följer: Jag har ett väldigt högt gnissel undertill (bak) på min bil. Det började med att det gnissla när jag åkte över en kant (av något slag) men sen sluta det. Nu är problemet på heltid!! Så fort jag åker i en rondell så gnisslar det. Åker på en mindre jämn väg så gnisslar det! Min bil är sänkt men jag tror inte det är varken dämpare eller fjädring (då dessa är helt nya). Någon som vet vad som är fel?! =( Tack på förhand! MVH /Mattias ... Do u speek BMW? | |
|
kolla bromsskyddsplåtarna. dom ligger ruskigt tight och styrs bara med ett stift... ds |
|
|
nu såg jag att du inte har samma bil, men jag har haft det problemet i mellanåt. det kan ju vara en sten som har fastnat ochså. testa med att backa rejält snabbt och se om det blir bättre. /daniel ds |
|
|
Jag ska även tilläga att det låter höger bak! Om jag står bakom bilen och trycker ner baken (bagageluckan) så kommer det där gnissalandet. Låter som om fjädrar/dämpare e helt slut. Vilket är skumt. Men jag ska testa dina tips daniel! Tack för svaret! Återkommer med besked efter 12.00 (lunchen slut) :) /Mattias ... Do u speek BMW? |
|
|
Japp. Då var man tillbax efter lunchen. Jag hade med mig två arbetskollegor varav ena satt vänsterbak. Det hördes inget gnissel alls! märkligt. Men jag märker mer sen när jag är på väg hem själv! ... Do u speek BMW? |
|
|
Jag har samma problem. Det gnisslar som ett gångjärn, låter vänster bak om man lyfter upp bilen och trycker bakaxel upp och ner. Låter bara när man kör över ojämnheter. Verkar vara del 2 eller 6 på denna bild. Gissar på att det är del nummer 6 då det brukar ge upp först. Ljudet brukar försvinna när man kör i regn, så jag skall försöka smörja denna bussning för att se om gnisslet försvinner, försvinner ljudet så har jag hittat felet och byter denna inom kort då delen är relativt billig. Någon som har några tipsmed vad man skall smörja en bussning, en del använder 5-56 som jag ej vill använda då det nöter på gummi. Tror i så fall mer på sillikonspray eller kopparpasta på sprayburk. |
|
|
Glömde länken. Länk |
|
|
Jag har precis bytt nr 6, hundbenet, på min 525:a som gått 26' mil. På högersidan var en av bussningarna helt slut och den andra lite mjuk. Ljudet som hördes var som om fjädern gått av/låg emot när man körde över ojämnheter. Hördes mest när farthinder/trottoarkanter passerades.. Hissa upp bilen och titta på bussningarna samt bänd med ngt och se om du kan få dem att glappa. Köpte mina på Meca, ca 1300:- för bägge sidor. Relativt enkla att byta själv. |
|
| Du har inte nivåreglering? På min förra Touring -93 så fanns ett ljud som kanske kan beskrivas som gnissel men ännu hellre pipande. Vänster bak var det på den & iom att det förstärktes när man lastade eller hade folk bak så antar jag att det hade med bakvagnens strävan att lyfta sig vid belastning. Detta kom & gick & var inte nåt besvär för mig så det åtgärdades inte. | |
|
Hur går man tillväga för att byte del nummer 6? Kan man göra detta på en ok lyfta där bilen står på hjulen eller måste man lyfta bakvagnen? |
|
|
Jag pallade upp bakvagnen på bockar. För att få i den andra bulten fick jag lyfta upp bakaxeln med domkraften för att få rätt vinkel. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.