AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
1.135

Råd om snål liten dieseldriven bil?

Är på gång att hjälpa en vän välja en liten snål pendlar diesel bil som ska dra lite sås....

De bilar jag kommit fram till är:

Lupo 3L TDI som dock ej finns att köpa ny då den slutat tillverkas
Polo TDI 80hk Bluemotion drar 0.39L per mil blandad körning
Citronen C3 HDI 110hk 0.45 L/mil blandad körning
Hyundai Getz 1.5 CRDi 88hk 0.45 blandad körning

sen vet jag inte Toyota borde ju ha någon snål liten diesel bil?

någon som äger en av nämnda bilar och vill berätta lite? eller som prövat nån av dessa?

kom gärna med tips och förslag på små snåla dieselbilar...
Fattar inte hur du tänker med listan. Du listar Lupo 3L TDI som kostar i runda slängar 70.000 tillsammans med en ny Polo BlueMotion som går på minst det dubbla. De har en förbrukningsskillnad på cirka 0,1 l/mil vilket med ett dieselpris på 10kr kommer ta dig cirka 70000 mil att köra ikapp.
Min poäng är liksom att en ny bil aldrig är en ekonomisk affär... inte förrän den är avbetald och körd med i många mil (30.000-hållet lär det bli med dagens förbrukningar). Jag tycker att jag har en väldigt ekonomisk bil med en VW Golf 3 TDI. Inköpt för 31000 och drar 0,51 l/mil.

Skulle jag istället inhandla en Polo BlueMotion handlar det om ytterligare 100000+ som på ett eller annat sätt ska betalas. Även om skatten är högre på min är försäkringspremien att jämföra och båda bilarna kräver service.
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Jag har haft 3st Lupo 3L och vilken underbar bil. Skönt med automatlåda också... Drar 0.32-0.35 verklig körning.

M V H
Stephan

Min bil: Länk
Läste en test i AMS eller TV där de jämförde 2 asiatiska små dieselbilar med motsvarande minsta bensinbilar. Kontentan var att bensinbilarna var svårslagna ekonomiskt eftersom de också var riktigt snåla samt billigare än dieselmodellerna. Inköpspriset tar tid att köra in, som det skrivs ovan.
Audi A2 tdi då??

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.