|
|
|
|---|---|
|
En fråga till er som importerat M3 eller tagit reda på information: Jag pratade tidigare med en representant för BMW Sverige för att ta reda på hur de betraktar importerade bilar. Porsche jag ju ett koncept där man tar hem Jahreswagen bilar och registrerar dem som vore de svensksålda, med allt vad det innebär för finansiering, försäkring och garantier. BMW Sverige hävdade dock inte bara att de betraktar Jahreswagen som vilken importbil som helst, men också att EuroPlus inte gäller i Sverige, även om det ingår i köpet av den tyska bilen. Nu undrar jag alltså om detta stämmer. BMW Sverige är ju lite torghandlare, så jag litar inte helt på vad deras försäljare hävdar. Att inte acceptera en EuroPlus för att den är utfärdad i Tyskland verkar ju vara lite godtyckligt. Någon som har relevant information? Mvh, /D | |
| Europlus fungerar visst i Sverige. Det framgår ju liksom även av namnet på garantin. | |
| OK, hur kommer det sig då att BMW officiellt förnekar att den gör det? | |
| Har ingen annan förklaring än att dom antingen är helt inkompetenta lr helt enkelt inte vill att man ska importera en bil. Europlusgarantin är en slags försäkring och sköts också av ett försäkringbolag, kommer inte ihåg vilket det är nu. Det som är lite trist är att du måste lägga ut pengar först och betala fakturan som vanligt. Sen kommer försäkringsbolaget att skicka pengar till dig för jobbet. | |
|
Jag kan inte hålla med om att BMWSverige är torghandlare. Den personen du pratade med kanske inte var insatt i de här frågorna? Vem var det du pratade med, en person på importören eller hos en ÅF? Jag har använt mig av europlusen och det fungerade bra. Gjorde det iofs nere i tyskland då jag slapp ligga ute med pengarna. Men det har mer att göra med att jag befann mig i området vid tillfället. |
|
|
Vad täcks av Europlus garantin? |
|
| Det mesta förutom förslitningsdetaljer såsom bromsbelägg, torkarblad mm mm. Den tecknas separat vid köpet HOs auktoriserad ÅF i tex tyskland och kostar ett antal hundra euro. Den täcker inte heller om man själv haft sönder något. | |
|
Tack för informationen. Jag minns inte vem jag pratade med men det var en person som dessutom hävdade att autkoriserade BMW-handlare under inga förutsättningar hanterar importerade M3, vilket inte är sant; fler återförsäljare har under vintern haft importerade M3 till salu. Så det kanske var en oinsatt person. I vilket fall som helst kanske man borde föreslå att de hittar på ett program likt Porsches för Jahreswagen? Där kan man få hem sin pärla via dem, bilen betraktas i sin tur som en svensksåld av återförsäljaren och försäkringsbolag, plus att garantierna är desamma som förs svensksålda bilar. |
|
|
ddimitri: Vad kör du för bil just nu? |
|
|
BMW Solna fakturerar tyskland direkt Det verkstaden får göra är att ringa euro+ enheten i tyskland så alla verkstäder skulle kunna ha den servicen om dom ville. ps i sverige sköter dial euro+garantin |
|
|
ddimitri: du måste väl komma ihåg vem det var som påstår något sådant. Mötte du personen? Hur kom du i kontakt med personen? Vart i landet sitter du? Skulle jag vara BMWhandlare skulle jag inte vilja ha någon Jahreswagen när man kan sälja nytt. Det står ju var och en fritt att köpa i tyskland med Europlusgarati dock. Mvh Asken |
|
|
BMW i Bredaäng, Stockholm, via telefon. Som sagt minns jag inte vem det var närmare bestämt, jag bad att få bli kopplad till en av deras försäljare. Visst kan det vara viktigt med namn, men samtidigt borde väl ett företag som BMW ha riktlinjer för att kunna ge relevanta svar? Det verkar ju som om den person som gav mig de svaren jag skickade hit helt enkelt ljög. Mvh, /Dimitris |
|
Peking |
Jag har oxå fått samma info från en auktoriserad BMW försäljare, denna garanti gäller helt enkelt inte i Sverige. Verkar som att många e godtyckliga när det gäller sin tro till importörer. |
|
Fakta jag har fått mitt backspegel glas utbytt på euro+ garantin bilen köpt i tyskland inlämnad hos BMW Solna om andra verkstäder inte vill fakturera tyskland direkt kan man som ägarare få pengar från euro+ enheten i tyskland |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.