|
|
|
|---|---|
|
Hej, ja då är det dags att byta bil igen. Det som är av intresse nu är 330d eller 320d, jag hittade en 320D M-Sport Touring års-04 15000 mil svensksåld, vad kan man betala för en sådan? Länk till annonsen, tyvärr inga bilder Länk PB | |
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
låter som ett ok pris för en -04 med M-paket OM det är originalmonterat. Annonsen lämnar ju lite övrigt att önska, men å andra sidan är det sådana annonser som ofta döljer klippen. Allt under 150' är riktigt billigt, för de pengarna hittar man knappt en snarlik i tyskland. Mvh Johan |
|
Jag har pratat med säljaren, och det är orginal M-paket utvändigt och invändigt, sitter även avtagbart drag på. Bilen ska vara i toppskick enligt säljaren, tänkte jag ska kolla på den imorn, så vi får väl se om den är i toppskick i mina ögon då man är lite kräsen. Hur som helst så är inte 160000 ett överpris om bilen är i bra skick Det är nästan så att man ångrar att man sålde 525Da M-sport Touringen års-03 igår då den var i kanonskik, men vad gör man när det är kul att byta bil!! PB |
|
|
Jag fick 146kkr för min sv-sålda 320i Touring -04 med Lifestylepaketet nyligen. Min saknade visserligen M-sport paketet och var en bensinare men hade som jämförelse bara rullat hälften (7300mil). Jag tycker att 160kkr är ett klart saftigt pris för en 320d som gått 15kmil, en motsvarande 320i Touring M-sport som rullat mindre än hälften går att finna för samma peng. |
|
tror inte de är jämförbara, enligt min uppfattning är M-sportpaketet värt minst 20 lappar, kanske ända uppåt 30 lappar, i andra hand. Det blir en helt annan bil, knappt jämförbar, och de som verkligen vill ha sportpaketet är absolut beredda att betala för det. M-sportbilar brukar sällan vara länge ute på annons.... Mvh Johan |
|
Johan: Med respekt för andelen BMWs du regelbundet omsätter :-) så är jag inte beredd på att hålla med om att det i generellt skulle skilja 20-30kkr upp för en 320 M-sport. Den prisskillnaden gällde för två år sedan på begagnade 320 (i samband med att jag köpte min), i dagsläget skulle jag snarare tippa på 10-15kkr upp. E46 verkar under våren tagit ett rejält kliv nedåt i pris och även M-sportbilarna har följt med. När min låg ute på Blocket fanns det en hel del osålda 320 M-sportbilar för 160-170kkr där säljarna fått gå ned rejält i pris. Det kan naturligtvis också variera från modell, M-sport är säkert mer eftertraktat till en 330 än 320 och kanske där kan betinga ett högre värde. 320d med M-sport inte särskilt vanliga och då kanske priset springer upp en del. |
|
|
Håller med Kristoffer, 10-15 kkr. Bilhandlare har för övrigt ett tillägg på 5 kkr på samma paket :) Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Det blev ingen koll på bilen än, tänkte jag skulle hejda mej för en gångs skull. Jag brukar vara lite väl impulsiv med bil affärer. När vi pratar M-Paket, vad tror ni att jag fick för min 525DA M-Sport Touring års-03 19700 mil? Bilder och info finns i min användare. PB |
|
| Ingen aning vad en 525DT står i för pris men jag har en känsla av att priskillnaden upp till M-sport är rätt mycket större på 5:an eftersom grundmodellerna är generellt sett mindre eftertraktade jämfört med motsvarande grundutrustad 3-serie. | |
hmm, möjligt att det är så, men jag personligen tror skillnaden är större. Enligt min erfarenhet värderas M-sportpaketet lågt av de som egentligen inte vill ha det, vilket inte är så konstigt. Jag har sålt två 330's där i stort sett bara sportpaketet skiljde, och det var 30 lappars skillnad. 5 lappar är ett hån, men då ska bilhandlarna tjäna pengar också. Jag kollar på 320 dieslar i Tyskland just nu, och där verkar sportpaketet värderas till c:a 2' euro. Där får man betala runt 16000 euro för en vettigt utrustad -04:a med sportpaket. Mvh Johan |
|
Bilhandlare har enligt "grönalistan" ett prispåslag för på 12000:- för M-paket. Jag håller med Johan... Rücksicht bitte, und denkt Voraus!Länk |
|
| Är nog inne på Johans linje. Sportpaketet gör att priserna skjuter iväg. Har ett bra tag haft spaning på såväl 1- som 3-serie och tycker att nivåerna känns igen. | |
|
Jag har personligen fått 5 kkr berättat för mig av 10-12 firmor. Att det är ett hån, håller jag däremot med om. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Några 12kkr extra för M-sport i inbyte var det inte tal om hos några handlare enligt Gröna Listan i våras när jag fick olika inbytespris på min 320. Då låg M-sport 10kkr upp, 10kkr upp likaså för Steptronic. Pluspaket och Lifestylepaket värderades till 6kkr upp jämfört med en utan så inbytes skillnaden var inte mer än 4kkr för min del. Vad som sedan begärs för en bil och vad de säljs för är en helt annan sak, dock har jag fått känslan av att flera M-sport säljare är klart optimistiska och så lättsålda är de inte längre som de var förr. OBS detta gäller som sagt 320, till 330 är det säkert en annan femma eftersom kundkategorin är annorlunda. Jag kan förstå om det känns som ett hån om man pyntat 40kkr extra ovanpå nypriset när man blir erbjuden 5kkr extra för det i inbyte. |
|
| När jag kikade på 1-serie i Tyskland så fick jag känslan att M-plasten gjorde att priset generellt sett låg 15-20' över. Fick samma känsla för 3-serien, men då talar vi alltså "utpriser" från handlare. | |
|
Jag har gröna listan öppnad framför mig och där står att utläsa m-sport pkt + 12000. steptronic + 8000 Touring + 6000 Men alla handlare försöker väl så lågt som möjligt... Rücksicht bitte, und denkt Voraus!Länk |
|
att en handlare undervärderar sportpaketet förvånar föga. När bilen är ny ska man välja mycket extrautrustning för att andrahandsvärdet ska bli bra, men när det är dags att byta in den så låter det "jamen extrautrustningen får du aaaaldrig igen pengarna för, det förstår du väl". Men det är som sagt inget att förvånas över. Jag tycker mig nog ha ganska torrt på fötterna för mitt påstående, och om igen så tenderar de som egentligen inte är intresserade av ett sportpaket att undervärdera värdet av det. För de som "måste" ha sportpaket värderar det väsentligt mycket högre än 12 lappar, det är jag helt övertygad om. Och en köpare som egentligen är beredd att hoppa över sportpaketet kanske "bara" värderar det till 10 lappar, men han är egentligen inte representativ. Med mitt nästa påstående är jag kanske lite mer ute på osäker mark: Jag tror att andelen osålda bilar med sportpaket är betydligt mindre än osålda bilar utan sportpaket, om alla andra faktorer är lika. Det är naturligtvis omöjligt att bevisa, men om ni söker på 330, 320, 320d osv och kollar hur många osålda efter en månad som har originalmonterat sportpaket, tror jag ni blir förvånade. Med facit i hand på hur värdet håller på E39, E46, X5 E61 osv med och utan sportpaket så skulle jag DEFINITIVT välja sportpaket till en ny BMW. Det skulle inte vara en sekunds tvekan, trots att BMW tar saftigt betalt för det. Mvh Johan |
|
Johan: Håller med om att vad en handlare begär i inbyte inte direkt återspeglar vad det egentliga marknadsvärdet är. Jag tycker dock att ditt påstående med att man har igen pengarna för extrautrustningen främst gäller aktuella modeller, som tex E61 där man i dagsläget har igen merkostnaden för M-paketet. När det gäller E46 är det en "gammal" modell och då har i alla fall jag märkt att betydelsen av extrautrustning på volymmodellerna (318/320) krymper rejält. Det som dessutom ytterligare krymper avståendet i pris är att det fortfarande finns en efterfrågan på E46 basmodellerna, vilket inte finns i samma utsträckning till modeller som E39 eller X5. Därför är glappet säkert uppåt 30kkr upp för en 525iM E39 eller en X5 sport som du själv skriver. Jag baserade min 320 värdering för M-paketet på de annonser som låg ute på Blocket i våras samband med att jag hade min egen till försäljning och vad jag fick för den då. Fanns då om jag minns rätt ca 10st 320iM Touring 03/04 med 6-12kmil som det begärdes mellan 155-175kkr för i utgångspris. Bilarna i det lägre segmentet försvann omgående medans de dyrare runt 175kkr blev kvar och några gick ned till runt 160kkr. |
|
|
Håller med Johan och tycker M-sportpaketet fortfarande håller priset uppe bra. Nu tittar jag nästan bara på bilar med automat och då är inte utbudet lika stort men vill man ha en 320 eller 330 Touring med automat och M-sportpaketet så handlar det ofta om 20-25' mer än för en bil utan. Detta paket är som Johan säger en av de få utrustningsdetaljer som faktiskt ger ett märkbart mervärde när nybilsköparen säljer sin bil. Man kunde se samma mönster för 5-6 år sedan när det gällde originalmonterade navigationssystem. Skillde lätt 30' mellan en 528/540 med navi och utan navi. Dagens utbud av billiga och bra eftermarknadssystem har ju drastiskt minskar kravet hos begbilköparna på originalmonterad navi. ___ //Ulf |
|
|
@Johan m fl Då måste jag ge en eloge till säljaren på Bilia Haga Norra: vad får jag för: Navi: ingenting soltak: ingenting skinn: nån tusenlapp sannolikt är det värt mer i andrahand än säljaren uppgav... det gällde dock en Volvo. PP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.