AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
521

Turbokonvertering e34 2.0. tips och råd?

To
12
Toad86
Bmw 518i -90
Tänkte starta en liten tråd här för att ta tag i mina fantasier om en turbo i bmw:n min. har läst på litegrann och hoppas kunna göra en tråd som fler kan använda sig av..

Utgångsobjektet är en 518i -90 som jag tröttnat på, drar mkt soppa och går inte spec hårt.. sen har jag tänkt köpa av en kompis reservdelsbil, en 520 -88 som har hela drivlinan och motor i en princip strippad kaross. motorn gick mycket fint innan han skruvade isär den för att ta toppen till en annan, vilken inte passade så nu står den bara.

Tanken är då att jag köper av han den och bygger turbo på den bilen tills det är klart och sen kastar över allt det på min bil som är i ganska fint skick.

Har turbogrejjer liggandes, ska införskaffa en IC från skroten, mest troligt en från 9000 turbo. sen har jag fått för mig någonstans att grenröret från en 524/525 ? tds ska passa på 520 toppen. om inte så blir det att snickra ihop ett eget.. sen har jag läst att spridare, lmm borde bytas till något från en större bmw? något mer förutom det? (ska även plocka över motorstyrnings-boxarna). insuget från ngn större kanske?
om nu grenröret passar, så är nog det enda problemet oljetillförseln, vars brukar man ta den ifrån? ni som har gjort liknande ingrepp tidigare..

Kom gärna med tips å förslag, det är ett första gången bygge. så jag börjar lätt tills jag börjat hajja lite mera, steg för steg så att säga.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.