AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.341

520 -95 Orkelös ryckig snart eldar jag upp den

Sn
11
Snobben1973
BMW 520I Touring -95
Bytte lambdasond igår, för bilen gick ryckigt och svarade dåligt på gas. Kopplade bort batteriet över natten. Och idag går den ännu sämre. Svarar oftast dåligt på gas, inte alltid dock?? rengjorde Lmm med CRC elektronicspray men ingen skillnad. När man kör och drar på så svarra den men sen stannar den som av,, för att sedan när man kommer upp lite mer i varv kan den börja gå bättre. Vad fan händer????

Ji
343
JiiPee
528i Touring -99 svart II
Porsche 928 S4 -90
Skulle kunna vara ev. kamaxelgivaren eller vevaxelgivaren som har gett upp. Har du gjort feldiagnostik på bilen?
Sn
11
Snobben1973
BMW 520I Touring -95
Tänkte åka in imorgon och göra det. Kostar väl skjortan antagligen
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
600 ca

schnellfahrer baumvelt
the force is with mee
Rengör inte LMM med elektronikspray som lämnar beläggningar, använd CRC LMM rengöring, det finns en speciell spray för detta.
jag har haft samma problem på min 525-92 då var det så enkelt som att en torrsprucken slang som satt på insuget gått av, efter de gick den som en klocka igen.
Sn
11
Snobben1973
BMW 520I Touring -95
Rengjorde med CRC bromsrengöring, den skall inte lämna några oljerester som tydligen CRC elektronikspray gör. ingen skillnad. Bilen går klockren ena stunden för att sedan vid 3000 v/m och jämnt gaspådrag går som ett *"#4% och känns nästan som den inte går på alla cylindrar för att sen gå bra igen. Men vid varvning på tomgång så bludrar den lite under 12-1300 v/m och sen gå hur rent som helst. Blir nog verkstad och en check.
mu
39
mumin
520i touring -92
320 -78
320i-82
låter som min bil. vi kan byta, jag har liknande fel :)
trött på att den inte går riktigt. ibland när den gör det (vilket händer av någon anledning) så känns den riktigt bra. fast det är inte ofta :(
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Välkommern i klubben!:) Ungefär som min!

Mvh. Richard
mu
39
mumin
520i touring -92
320 -78
320i-82
tur man har polare inne på bmw, ska in på diagnostik nu på eftermiddagen,
ska bli intressant att se om det kommer upp några felkoder. sist jag var in för ett bra tag sen kom det inte upp något av värde. just nu vill man ju att det ska vara något fel för då går det ju att allafall byta ut och hoppas på att det fungerar.
tändstift, tändspolar, har ni kollat detta ordentligt...
torra spruckna "tuttar" på spolarna gör att gnista hoppar till vadsomhelst utan stiftet....

dåliga stift ger sig till känna ibland på samma sätt genom att dom bara funkar stundvis o då gärna på högre varv...

men gör en avläsning kostar runt 500:- o få svart på vitt om datan säger ngt annars e det ju bara att leta spruckan slangar mm

vet tillexempel att F**d har ett liknande problem på sin 16v maskiner..då e det en vaacumslang som hoppar av till insuget o ställer till det så slangteorin e inte dum den heller...
mumin vad visade diagnostiken?
mu
39
mumin
520i touring -92
320 -78
320i-82
inget direkt fel.. hade allafall fått upp något på kamaxelgivaren några gånger,
ska försöka få tag i en och byta, få se vad det gör för nytta sedan.
Har du löst problemet än?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.