AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.085

Dilemma: Långmilare eller inte. Synpunkter önskas.

fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Jag skall införskaffa en 318iT 2002. Jag har två vitt skilda alternativ som båda känns attraktiva på var sitt sätt:

Alternativ 1: Köpa en långmilare, 23000 mil, välservad och har gått 90% långa landsvägssträckor. Känns tight och ser bra ut. Pris 86.000.

Alternativ 2: Bilen har gått 10.000 mil. Pris 110.000. Nyskick bortsett från lite blästrad front.

Jag kör 3000 mil per år och har normalt en bil i 4 år. Jag kommer alltså att köra 12.000 mil med denna bil. Med mina tidigare BMW som referens så räknar jag kallt med att bil 1 kommer att klara sig bra trots sina mil med endast marginellt större driftskostnader än bil 2 (rätt eller fel?). När jag sedan skall göra mig av med bilen om 4 år kommer den att vara närmare 10 år, bil 1 med 35.000 mil på mätaren och bil 2 med 22.000 mil på mätaren. Givetvis kommer bil 1 att bli mycket svårsåld men båda bilarna kommer att ha tappat större delen av sitt värde. Kanske är bil 1 då värd 45.000 medan bil 2 är värd 55.000. Rimligt?

Med denna begränsade information (fråga gärna efter fler uppgifter): Vilket köp känns minst fel?

Min egen teori är att bil 1 är bäst även om det innebär ett mått av chansning. Jag grundar detta på att skillnaden i inköpspris inte äts upp under mitt ägande.

Alla tips mottages tacksamt!
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Var inte rädd för milen, denna Länk har gått 28000 mil och denna Länk 35000 mil, och jag har bara bytt slitagedelar, t.ex. avgassystem och koppling är original.

BMW CS #5206
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Christer: Jag är faktiskt inte så orolig för milen. Jag åkte i en 325 senast och den hade 29.000 på mätaren. Bytte originalavgassystemet vid 27.000, motorn gick verkligen som en klocka.
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Är det ett rimligt antagande att båda bilarna tappar ungefär hälften i värde under mina 4 år som ägare?
jp
464
jpn
523im -99
min gamla is har snart gått 26000mil men är mkt fräch in och utvändigt sammt hyffsat servad och den känns otroligt fin att köra speciellt för att vara e30 så milen är nog inget man ska stirra sig blind på även fast det kanske känns bättre att köpa en bil som gått mindre
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

En reflektion bara; titta runt bland dagens annonser, det tycks inte finnas några bilar alls som gått +30000 mil...?

Det måste ju finnas ganska många såna, eller hamnar dom direkt på skroten, eller skruvas dom tillbaka sen??

Finns dom är de sannolikt rejält svårsålda, jag skulle satsa på alt 2.

Mil sliter på en bil, så är det bara...skulle vara konstigt annars..

Mats
BMW CS #5847
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
t80196: Kanske säljs utomlands och skruvas tillbaka precis som de tyska långmilarna kommer hit med 9000 mil på mätaren. Det är sällan man hittar bilar i Sverige som har gått 5-6000 mil per år och det är bara sådana som kommer upp i 30.000+ mil innan de övergår i rost, därav sällan de syns till bland annonserna. Sedan tror jag att många som köper en långmilare är snåla jäklar som mig som sedan behåller sina bilar tills de närapå är redo för bil-himmlen... ;)

Jag gör en chansning den här gången också och går på alternativ 1. Resultatet av den chansningen får jag väl återkomma till. Jag resonerar som så att inte nog med att jag betalar betydligt mer i inköp för alt. 2, dessutom värdeminskar båda bilarna till närapå samma nivå tills jag skall sälja. Detta enligt både konsumentverket.se och mina egna uppskattningar. Återstår att se vilka driftskostnader jag får.

På min E36 325 som jag hade i 4 år och 12.000 mil bytte jag avgassystem och en tändspole (förutom rena slitdelar). Detta var mycket förmånligt, kanske inte representativt men som sagt: Det får jag se.

Imorgon köper jag mig en långmilare igen! Wish me luck... =)
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
För övrigt hittar jag 4700 bilar på Blocket som gått över 30.000 mil och 180 av dessa är BMW.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Sålde en 325it-01 förra året som hade gått 38000 mil som tjänstebil, och alla på företaget hade en "aggresiv" körstil.
Av någon anledning brukar folk vara mindre försiktiga om företagsbilar än sina egna, men denna var i bra skick, endast slitdelar bytta.
Men den ryckte i bakaxlen när man kopplade, sålde bilen med det felet.
Så en långmilare är nog inga problem...
Peppar peppar :)

M.v.h Bjersér
Ni
36
Niccew
530iAM -02
Vissa slitdelar kanske redan är bytta på den som gått 23000 mil som du då kanske slipper byta igen och iom sparar en slant till.

Om jag körde 3000 mil/år så hade jag också gjort som dig och valt alternativ 1.

Mvh Nicke Länk
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Jag har åkt i bilen en dryg vecka nu och är kalasnöjd. Det märks att det är långa mil för den känns lika tajt och fin i styrning och framvagn som farsgubbens nya kärra som har 3600 mil på mätaren. Sedan så är det naturligtvis så att både år och mil sliter på en bil, den är lite blästrad i front och framruta etc. men ingen rost och förvånande få stenskott och uppslagningsskador. Bilen är väldigt fin i lacken så den är troligen handtvättad vilket är lite förvånande för en firmabil.

Interiören är i ett skick som jag skulle kalla normalt. Killen innan har lastat lite slarvigt ibland så det finns något märke här och där baktill. Givetvis ser man på förarstolen att någon har suttit där i 23000 mil men inget allvarligt. Allt är helt och fint i övrigt.

Ovanstående är sådant man ser och vad som i så fall skulle oroa mig är vad man inte ser: Skick på motor, växellåda, bakväxel etc. Motorn går verkligen kanonbra hittills. Jag kör 8 mil om dagen fram och tillbaka till jobbet med inslag av både landsväg, motorväg och stads/kö-körning och bilen ligger på 0.66 milen vilket jag tycker är otroligt bra, till och med över förväntan. Växellådan fungerar bra, det finns en antydan till dålig synk på 2:ans växel men inget som är svårt att leva med. Bakväxeln har lite oljefukt men det gjorde det på nästan alla bilar jag tittade på och vissa av dem hade bara gått 6000 mil.

Det känns i alla fall mycket bra att jag inte betalade för kortmilare och fick en långmilare. Jag tittade på de stora sexorna (325 & 330) från början (innan snålröven gjorde sig till känna) och över 75% av de bilarna jag tittade på var ungefär lika blästrade som den jag nu köpte men de hade bara mellan 9 och 11.000 mil på mätarna. I vissa fall var säljarna ovetande och i andra fall var säljarna oärliga angående de backade mätarna. Jag gillar att få vad jag betalar för... ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.