|
|
|
|---|---|
|
Fy fan!! Idag fick jag hem från Aktsam ett brev om att jag måste betala mer i bilförsäkring!! Det är regeringen som beslutat att vi skall betala ytterligare en skatt, på försäkringspremien!! Hur sjukt är inte denna skatt?! Snart kommer vi få skatta för varje gång vi skiter på muggen!! Fy fan!! Jag betalar redan ca 4500kr på år för min bil o nu måste jag hosta upp 1450kr till!!! 30kr extra i veckan, inte nog med att vi just fått biltullar i sthlm!! Fy fan, snart kommer ingen ha råd att ha kvar sina bilar. Ska hela lönen gå till boende o bil i sthlm? När nån annan idiot kör in i mig o smiter så får jag betala hög självrisk på 2200kr. Är allt detta rättvist? Jag kommer fan få flytta ut på landet o gå på socialbidrag för att det inte finns jobb. Kan nån svara på vad denna förbannade extraskatt skall vara bra för? Skut mig för guds skull så jag slipper lida! | |
|
Sänker man vissa skatter (inkomstskatt, fastghetskatt, förmögenhetskatt etc) måste staten höja andra för att kompensera bortfallet av intäkter. Samtidigt håller jag med dig om att det känns trist när vi bilister redan står för en väldigt stor del av skattepengarna. Fast jag tycker inte din försäkringspremie (4500kr+1450=5950kr) är särskilt hög för en 320 -01. Hade själv ca 6500kr på touringen (innan momsen kom) och då bor jag i villa dessutom. 2200kr i självrisk är ju riktigt lågt! Att flytta ut på landet och gå på socialbidrag ökar nog inte chanserna att kunna behålla bilen. |
|
| Skatten skall enbart räknas på trafikförsäkringen. D.v.s. trafikförsäkringen skall beskattas med 32% och inte hela försäkringen. Betalar du alltså 4500 kr enbart i trafikförsäkring? (Och efter skatten närmare 6000 kr?) | |
|
Nimaka, Hmmm, det var det som var skumt... läste också i brevet att det var 32% på trafikförsäkringen... men de hade gjort en kalkyl på min bilförsäkringsbeloppet! Måste feltolkat brevet.... Ska hem o läsa igen... Kristoffer_L, 2200kr i självrisk är mkt pengar, i alla fall när man bor i sthlm och får stå ut med en del. När man får en backspegel avsparkad så svider det med självrisken, likaså om man får dörruppslag eller någon tuchar dig på din lackade kofongare och drar ett gäng fula repor. Då svider det för att fixa dessa mindre skönhetsfel som ändå stör någon som äger en mkt välvårdad dyr bmw. Kör man på en älg i skogen o hela bilen kvaddas så är 2200kr småpotatis såklart. Jaja, hoppas det vänder snart, tycker det bara blir dyrare o dyrare att leva. Ända jag kan komma på som blivit billigare med åren är hemelektronik. |
|
|
Nattugglan: Det har sällan funnits så mycket jobb som det gör just nu, det är en enorm högkonjunktur i landet. Har du inte jobb så beror det enbart på dig själv vad du åstadkommit tidigare i ditt liv och inget annat. Att skylla din levnadssituation på regeringen är enbart patetisk. Som nimaka säger är det enbart trafikförsäkringspremien som höjs vilket torde innebära att dina kostander endast höjs med några hundringar per år. |
|
|
Highway Star, Du är mkt provocerande med ditt inlägg. Vet inte vart du fick luft ifrån, dålig dag? Jag skyller inte ifrån mig på något eller någon!!! Jag beklagar över hur dyrt allt blir. Du feltolkar mig verkligen! Du kan inte påstå att det finns mkt jobb på "landet", inte i den utsträckning det finns i sthlm där jag bor. Du bor i Linköping, vet inte hur det ser ut där. Fråga undommarna eller de som slutat gymansiet om de har jobb i Linköping? Du som är Civilingengör har nog inga problem med jobb oavsett vart du bor. Du kanske får problem dock med din attityd. |
|
|
Såja grabbar...ta det lite lugnt nu. Alla har rätt i att ha en åsikt. Så är det i en demokrati som Sverige men man undrar ändå varför just borgarna börjar beskatta än det ena än det andra. Trodde det var vänsterns strategi, eller? Hur som helst känns det skit att betala mer i försäkring tycker jag iallafal, men men...bara gilla läget: Frasse |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.