AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.254

Fönsterhissar och bältets återrullning går långsamt i E32

Sida 1 av 2
Paap Reeder
Var förra veckan tvungen att starta upp grannen för ett litet ambulansuppdrag och dom anmälde sig med sin N Primera -97 / 14000 mil utanför dörren.

Noterade direkt två saker 1) säkerhetsbältena var mycket piggare och 2) fönsterhissarna bara swischade upp och ner.
... munter konversation manl av detta med "ambulanspersonalen" piggade upp!

1) Har bytt bälte i E28:an ... och tamigfanken ... lika segt med upp och ner även där ändå!!
På NP klickar man upp låset och bältet drar direkt upp i stolpen. Lika segt är det på E32:an fast jag där inte bytt bälten.

Otroligt irriterande!!

Vilka kan sitta i förarstolen och "klicka upp bältet till stolpen direkt"??? Svara ärligt ....

2) Har i en annan tråd klagat på mina hissar i E32:an ... bl a genom att ange olika tider upp resp ner.
NP går dubbelt så fort.

NYP V12 1991 = 662 000:- NYP Nissan 1997 = 125 000:- ????

MVH /// Paap R
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Dagens i-landsproblem?

Jag är direktör, så det ligger en del i det jag säger
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Elhissarna i morsans Mitsubishi Lancer -97 klår mina med hästlängder. T.o.m. frugans Saab 9000 från -98 har snabbare hissar. Något för Teknikens Värld att ta med i testerna. I Trafikmagasinet hade det varit värt minst en ratt extra (om Volvo hade haft snabba elhissar).

Har inte BMW:s M-bilar trimmade elhissar och bälten med motordriven upprullning? Inte ska föraren av en M-bil behöva vänta på att spotta ut sin begagnade prilla.

/Johan

Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi.
Ga
487
Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

På min 750iA -96 åker säkerhetsbältet upp som på en Primera :-)
På 735iA e32 som jag hade fick man mata in det för hand, frasigt var det också.
På 750iAL e32 som jag har så går det också skapligt tungt, behöver lite hjälp...

Ett problem som man löst på de "nyare" modellerna kanske. För elhissarna gäller samma förhållanden.

*När nyfikenheten överträffar förståndet*
mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
Det är väl klart att bältet och fönstren ska gå lugnt och värdigt till i en 7serie och inte rappt och explosivt som i M bilarna! =D

Visa användare
144
HannesL
850iA -91
Instämmer med Mick 750 helt klart. Att hissar och bälten går "silky smooth" på våra direktörs- och GTvagnar är en självklarhet.

Inte vill jag att rutorna på min E31a ska gå hårt och fort som på min Toyota Aygo -06. För övrigt väger E31 mer än dubbelt så mycket som Aygon, lite kul tycker jag! 1030 kilo mer för att vara exakt. Sen väger motorn i Aygon avsevärt mindre än jag, nämligen 68 kilo. Lite imponerande på sitt sätt kanske?
Visa användare
393
bmw750ia
BMW520dA (E60) 2008
??
Jag tror jag får hyponervakustiskadiafragmakontravibrationer.

Kanske Ni ska jämföra vem som blir snabbast fattig av att smälla bilen också?
Jag garanterar att den fattigaste blir den som överlever, och det borde inte bli till fördel för något NuttigtPissigt?

/S
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

"??
Jag tror jag får hyponervakustiskadiafragmakontravibrationer.

Kanske Ni ska jämföra vem som blir snabbast fattig av att smälla bilen också?
Jag garanterar att den fattigaste blir den som överlever, och det borde inte bli till fördel för något NuttigtPissigt?

/S "
Haha!!
Nu blev det svårt att klura ut vad detta betyder!!
Att du trodde du skulle få hicka förstod jag...men resten!?

MVH Patrik

"Snart gift!"
netz
Jag höll på att få fnatt på hissarna på min galant, det var helt omöjligt hissa ner rutan ett par cm, det var bara uppe-nånstans på mitten-eller nere ,ingen stil alls tacka vet jag BMW´s glidande gång.
Apropå bälten ..testade en ny Saab 95 herrejösses när man drar ut bältet så låter det som man ska starta en motorsåg, dom har byggt in en resonanslåda i b-stolpen.
För övrigt så har nog bältena på mina bmw varit lite slöa i returen.

Netz
Visa användare
393
bmw750ia
BMW520dA (E60) 2008
Ha den äran att "flatulera" i giftermålets vägar.
Det gör jag som varit gift i 11 år, och det även i frugans sällskap.
(Visst är jag svinig).

Kul när någon fattar vad jag menar

/S
Paap Reeder
Nja! ... håller inte med er.

Bältet skall lugnt och sansat gå till stolpen. Inget ritsch ratsch utan gå smoooth och värdigt som ngn skrev.
I vilket fall skall man i en halvmiljonare inte behöva pula in bältena för hand.

Det ställer kvalitetskrav på själva bältesupprullarens konstruktion. Den skall känna av den sjunkande belastningen och anpassa sin upprullningskraft allteftersom bältet rullas upp.

Håller med om att NP´s bälte gick litet väl fort .... men en sak tillkommer och det är vikten av att bältet ligger an mot kroppen ... ni vet den där tabellen som visar skador som en funktion av hur mycket bältet glappar mot kroppen.

Betr hissarna så är det klart underkänt på min BMW i a f. Gäller alla 4:a. Om man exvis kvickt skall stanna till och fråga efter vägen ... får man antingen planera fönstermomentet i god tid eller stå på busshållplatsen och vänta medans rutan går ner alltmedan en förbannad SL- buss hänger på hornet.

Hissarna skall gå värdigt. Helt klart! Men jag anser att dubbla hastigheten ligger väl inom "prestigefaktorn".
.... och egentligen borde det på en halvmiljonare finnas variabla hastigheter att välja på.

snabbis: vissla på brudar ... d v s min fru
slöis: ... när ngn konstapel står med blocket vid dörren och påstår att man kört för fort.

MVH /// Paap R
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Upptäckte en lustig sak i min e30.94a ju hårdare man trycker på hissknappen ju fortare går dom?Visst har bmw tryckt i det mesta i denna edition modell men hissar med servotronic tja inte vet jag.
Så ett rejält tryck med tummen så kör man dessa minst 3gånger snabbare än 7ans.

Mvh/Micke
Paap Reeder
... skall testa.

MVH /// Paap R
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Det känns mer überklass när fönsterhissarna går långsamt. Känns för snärtigt när de går fort. Samma med bältet!

Däremot är det nog inte menat att man ska mata upp bältet "manuellt" på kokainsläden. #"¤%"#!%"!!

mvh
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Har inte BMW:s Individiualavdelning något att erbjuda? Mercedes hade t.ex. hydrualiska fönsterhissar en gång i tiden. Något för BMW att ta efter? Idealet vore hastighetsreglering via knapparna. I nödläget åker hissarna upp i rekordfart och kapar av tjuvens armar. Bältesupprullningen kan även den bli hydraulisk.

Helt klart mer manligt med hydraulik än små fjolliga elmotorer.

/Johan

M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

olja!
Glöm inte bara att hydraulik kan ställa till med en hel del oreda,särskilt om du ska ha det i dörrarna tillsammans med gångjärnen,antar att en oljesanering skulle vara aktuellt inom kort med den typen av elhissar.

MVH Patrik

"Snart gift!"
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
M635: allt för den fulla sysselsättningens skull. Rätt typ av hydraulvätska får gärna läcka i dörrarna, rostskyddet blir lite mer premium då. Vill minnas att Mercorna även hade hydraulisk stoljustering, inga ansträngda pluttiga elmotorer, tyst och kraftfullt. En premium bil ska lukta skinn och hydraulolja i kupen...............

/Johan

jo
429
joblock
740iA -92 (E32)
750iA -96 (E38)
328i -00 (E46)
MB 500SL -04

Ang. bilbältena så verkar det vara temperaturberoende. På min E32'a fungerar återgången ok på sommaren men på vintern är det som Paap beskriver, sirap som behöver hjälp att gå tillbaka.
Kanske är det s.k. japanfett som börjat kärva i mekanism :-)

/Lasse
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Den gamla modellen MB 600L var utrustad med pneumatisk hydralik och alla mekaniker på Mecedes började förtvivlat gråta när de var tvungna att laga ett trasigt system,alla rörliga delar såsom dörrar,stolar,fönster och även takluckan drevs av luft med en massa slang draget överallt på omöjliga platser.
Mvh Dic.
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Pneumatiskt system var det i mercorna vill jag minnas! Till centrallåset i varjefall :-)
Visa användare
393
bmw750ia
BMW520dA (E60) 2008
Jo! Pneumatiskt.
Kråglade aldrig på min MB 190E -84 (såld för 2 år sedan).

Satte till extra slang i förardörren mm när jag installerade larmet pga att vandaler slog sönder och stal stjärnan i fronten.

Mkt behändigare/driftsäkrare än el!

/S
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.