|
|
|
|---|---|
|
Upptäckte att "fläktremmen" på min 525i -91 hade en del torrsprickor, så jag beställde en ny samt det lösa löphjulet, samt spännaren inklusive dess löphjul. Dessa prylar kommer om ett par dagar och jag har inte hunnit montera ner remmen än, så jag tänkte utnyttja all kunskap på forumet och be om tips och liknande från egna erfarenheter av detta jobb. Vad bör man tänka på? Vad måste demonteras? Hur fungerar spännaren vid demontering och montering? Eventuella fallgropar osv? Bilen saknar AC om det är av betydelse för mina funderingar. Tack på förhand! | |
| ta ner övre motorkåpor+kyl kåpa sitter med två snabbklips i varje hörn det går och lirka förbi fläckten om inte ta en 32" hyls nyckel och en handslägga och klappa till åt fel håll alltså vänsterljängad! sedan släpper du på spännarmen med en m8 bult som låser bara släpper sedan tar du och lossar huvud spännaren en större bult med 17-19 skalle sedan monterar du av remmen och byter rullarna försök memorera hur remen är dragen är enkelt när man bytt några gånger!använd sedan en hylsnyckel eller rörtång när du spänner upp remmen på det svarta stålblecket"spännarn"så att du kan skruva in den stora bulten och fixera spänningen | |
| för att byta spännaren behöverdu en stor insex nyckel innanför locket sitter det en bult som håller spännarn | |
|
faaan såg inte det här rem bytar tipppset är för 525 tds dieseln!!!!!! 525 bensin har en annorlunda spännare skickar länk Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.