|
|
|
|---|---|
|
Bytt olja samt dragit åt oljepumpens bultar idag, var ju planerat med ett oljefilter byte med! Men för det första fick jag leta efter "hålet som filtret skulle sitta i, Hittade det efter en stund, fyfan vilken idiotisk konstrukion må jag säga! Så... Kan nån berätta hur tusan man byter oljefiltret?! Var ju hur trångt som helst mina händer fick klaustrofobi.. Gärna om det finns nån "guide" nånstans (hitta inget på autopower) så vore jag extremt tacksam, slipper lämna in den på BMW för en sån liten grej och kan lägga pengar på annat. Mvh | |
|
Hittade nåt som kanske hjälper, men det är på engelska Länk |
|
| Tack så mycket jag ska läsa igenom det! | |
|
Tyvär så hitta jag inget innehål i texten som kunde hjälpa mig. Så jag är fortfarande tacksam för svar.. Måste ju finnas nån här inne som byter sina filter själva? Mvh |
|
|
Vad jag minns så sitter filtret som ett insatsfilter väldigt lätt tillgängligt. Av din beskrivning tycker jag att det nästan låter som olika saker ? Filterbehållaren är av aluminium och locket av svart plast med en mutter på , muttern är av storlek 36mm ungeföär , stor iaf. , på plastlocket står det något i stil med "Tighten 18 Nm".. nått sånt , och att det skulle vara trångt... ja så minns jag det verkligen inte. Ingen som har ett fotografi på motorummet till en M60 ? |
|
| Jag tror jag vet vilken du menar fanns en burk som var lättillgänglig och verkade nästan vara i gjutjärn och så stod det tighten 25nm.. Men jag ringde till bmw och dom sa att den satt precis vid vänstra framljuset och där hittade jag en burk som verkade rymma ett filter.. Tyckte de satt så jäkla trångt där så hade svårt att tro att det var rätt burk men BMW sa ju så... Jag vet inte vad men gjutjärnsburken satt som BERG! Jag hade visserligen ingen hylsa utan en stor shiftnyckel som jag inte ville dra så hårt med utifall den skulle gå sönder men får väl inhandla en hylsa då och prova.. | |
|
Håller med wadel!Kul att du är "back on track". Beskrivningen stämmer väl med M60. Mvh Dic. |
|
|
Ok , ... ja.. Det är helt klart den lättilgängliga burken som oljefiltret sitter i , och 25NM låter mycket bekant , vad det andra du hållt på och skruvad med är , det vet jag inte. Men jag kan säga att med BMWs nyare moptorer , är de få bilar som man så snabbt kan byta oljefilter i , och eftersom locket är av plast kan man göra det på genomvarm motor även utan handskar. Sådär rent spontan... så tror jag att den "burken" du micklat med vid vänster lyse är npågot som kallas för "kolkanister bränsleretur" , eller i värsta fall "bromsreservoar / tryckbehållare nivåreglering" , kan även vara nått annat och jag gissar bara av din beskrivning... Det är bäst om du vet till 100% vart filtret du skall byta sitter , ty om du öppnar fel saker kan det läcka ut annan vätska som kan vara tidskrävande och/eller dyr att fylla på av. exempelvis Pentoshin 7.1 . |
|
|
Skägg!! Missade ditt sista,på beskrivningen som du fått låter det mer som "bromsbomben".Rör inte den om det absolut inte är nödvändigt,kan bli många svordomar. Mvh Dic. |
|
| Det är nog helt rätt att den hör till broms servon eller dylikt för den sitter en bit under vakuum servot. Jag ska ladda upp nån bild i galleriet så ni får se vilken jag menade. Men skumt att BMW skulle säga något så fel tycker ni inte? Hade jag ryckt slangarna på den där burken kunde det slutat illa men som tur var så klåfingra jag inte alltför mycket :) | |
|
Sådana där saker är alltid bäst att se på bild , sådär över telefon kan det lätt bli missförstånd. Dic : jag är bara inne lite kort och kollar läget nån gång i kvartalet , kul att du fortfarande är aktiv ! |
|
|
Äsch mitt pro hade visst gått ut så blir inga bilder idag ;) Men tusen tack för alla svar känner att det är relativt solklart och ska byta filtret first thing tomorrow när jag köpt en hylsa. Mvh |
|
|
Wadel! Jodå,är inne dagligen och kollar men som Alpina ägare så blir det inget mekande som med M70,grejorna håller fan så mycket mer. skägg! Du behöver ingen hylsa,funkar försiktigt alldeles utmärkt med en polygrip och och en trasa imellan. Lycka till Mvh Dic. |
|
| Gött då ska jag gå loss med rörtången så fort jag vaknat imorrn ;) Tack för tipset | |
|
Vore det inte lättast att bara följa oljeslangarna från första början? Mvh Jojje |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.