AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.317

Nollställa serviceindikator - blev det rätt nu?

Na
440
Nattugglan
320i 01:a 2,2liter.
Hej!

Jag hittade på "gör det själv" en instruktion på hur man nollställer servicendikatorn, och den som har skrivit denna får ursäkta mig för jag tycker den är mycket svårtolkad.

Jag gjorde dock ett försök att tolka den och med bristande förstånd utföra nollställningen. Nu är jag verkligen osäker om det blev rätt.

Jag hade i helgen själv gjort oljebyte då det var dags, jag ville nu alltså nollställa/ta bort oljeserviceindikatorn. Jag tror jag lyckades, men orolig att jag nollställde även inspektionsindikatorn(kanske??)

När jag nu tänder bilen så har jag exakt 25000km till "inspektion" vilket kan vara normalt. Men eftersom siffran är så exakt så undrar jag om det nu är så att datorn i bilen genererar denna siffra "25000km" just efter man gör oljeservice-nollställningen? Eller är det så att jag råkade även nollställa inspektionen? ....men iförsig hade jag gjort det så skulle väl nästa servicetillfälle vara just oljeservicen?

Oljeserviceintervallen är baserad på bensinförbrukningen vad jag lärt mig, men vad är inspektionsintervallen baserad på? Miltal? Hmmmm...tycker det är skumt hur som helst att det just står 25000km. Vad hade det stått för kilometertal om jag väntat en vecka till med att nollställa oljeserviceindikatorn?

2 ord i denna "gör det själv manual" som jag inte fattar : "körsträckeinspektionen" och "tidsintervallsinspektionen"

Här är ett utklipp:
"Efter körsträckeinspektionen kan tidsintervallsinspektionen återställas"

"körsträckeinspektionen" o "tidsintervallsinspektionen" ....finns angiven körsträcka i kilometer eller i tid räknat någonstans som har med servicen att göra? ..hade det inte med bensinföbrukning att göra? Jag såg inget... eller gick det för fort tro?

Någon som kan vägleda mig lite mer? TACK!
Na
440
Nattugglan
igen....

Just dessa ord jag nämnde i mitt inlägg förstår jag inte heller vad de betyder:

"körsträckeinspektionen" och "tidsintervallsinspektionen" ??

...jag förstår att det finns någon faktor som styr dessa inspektioner, men ser inga kilometertal angivna som indikerar intervallerna. Jag är nog för trög för att fatta.

Na
440
Nattugglan
Hej igen, Är det ingen som har något att tillägga?

Jag har sett elektronikdosor att köpa för nollställning, en liten svart dosa med 3 färgglada knappar. På denna finns text o symbol. 2 knappar indikerar "inspektion" och "oljeservice" den tredje som är gul är den en symbol på i form av en klocka.

Vad är denna klocka till för? Kan man alltså mickla med datum-intervaller?
Det är bromsvätskebytet (tidigare även kylvätska) som är tidsberoende och oberoende av körsträcka. Detta indikeras av klocksymbolen.

Oljeservice, Inspection I och Inspection II är körsträckeberoende.

Dessa nollställs separat, och antagligen är det det som menas med "körsträckeinspektionen" och "tidsintervallsinspektionen".
Oljeservice, Inspection I och Inspection II nollställs inte var för sig, utan det är "körsträckeinspektionen" man nollställer. Den växlar mellan oljeservice och inspektion varannan gång.

25000km visar den väl just efter nollställning för att det är det normala intervallet, och den vet ju inte ännu hur du kommer att köra i framtiden. Kör du så att bilen drar mer än 1l/mil så kommer återstående körsträcka till nästa service att minska fortare än mätarställningen ökar, och vice versa. :-)
Na
440
Nattugglan
Adelson,

Okej, tack så mkt, nu vet jag lite mer i alla fall med vad klockan är till för, dock fortfarande osäker om detta...

Jag är rädd för att jag kanske nollställt "inspektions"-intervallen också utöver oljeinspetionsindikatorn. Det tror jag eftersom det just står exakt "25000km" till inspektionen.

Då var min fråga också är det så att oavsett när man gör nollställning av "oljeindikatorn" blir det då "25000km" till nästa "inspektion" ? Om inte så måste jag råkat nollställa "inspetionsintervallen"

Om jag nollställer oljeserviceindikationen så borde det vara rimligt att det är "inspektionen" som blir näst, så långt verkar det bra, men det kanske skulle ha stått typ "18533km" till "inspektionen" om den är just körsträckebaserad - Visst? ...och inte det exakta "25000km"
Jag är rädd att "inspektionen" nu framskjutits för långt.

Så antignen är det rätt att datorn i bilen generear denna siffra "25000km" med atomatik när man nollställer oljeservicen(men då är den inte körsträckebaserad) Eller är det fel och jag får åka till bmw som får återställa till den rätta intervallen till nästa inspektion, 1000kr timmen, jättekul! :-/

Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
På en 320 -01 är det 25000km mellan servicetillfällena. Det är samma indikator för både olja och insp, så man kan inte nollställa fel.
Servicarna är olika enligt oljebyte, insp1, oljebyte, insp2, oljebyte, insp1 osv. Datorn håller reda på vad som kommer härnäst. Så hade du indikation på oljebyte senast, blir nästa indikation inspektion osv.

OBS 25000 km förutsätter att du hällt i rätt olja, dvs longlife! Annars skulla iaf jag byta en gång emellen, dvs efter runt 12500km. Och då UTAN nollställning!

Att det står exact 25000 är inte så konstigt, för det är det värdet som sätts av datorn när nu "nollställer", sen räknas det ner. Så när du än nollställer, blir nya startvärdet 25000. Datorn kan ju inte veta när du faktiskt bytte, utan litar på att du nollställer när du byter.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Na
440
Nattugglan
VillaRosa,

Tack för svar, men jag tror ingen riktigt förstår vad jag försker säkerhetställa. Eller så er det mkt enklare än vad jag försställer mig att det är, kan va så att jag är trög. Ofta ser jag saker från 5 olika håll och jag får fler frågor än svar när jag sätter mig in i något.

Kanske ska omformulera mig.

Vi säger att jag struntar i att göra oljebyte när det englit bilens dator var dags, jag vätar 2 månader längre o hinner kanske köra 6000km. Om jag nu efter dessa 2 månader gör ett oljebyte och samtidigt gör en nollställningen av oljebytesindikationen, kommer jag nu alltså få denna siffra 25000km till "inspektionen" ??

Om jag istället hade gjort oljebyte exakt vid det tillfälle bilens dator ville att jag skulle göra det, hade det då också stått "25000km" till "inspektionen" ??

:-D

Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Enklare: ja
Trög: det tror jag inte
ja 2500
ja 2500

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Na
440
Nattugglan
VillraRosa,

Nu kan jag slappna av!

TACK!

:-)
Na
440
Nattugglan
VillraRosa,

Nu kan jag slappna av!

TACK!

:-)
Precis, återstående sträckan till nästa service ugår alltid från senaste service/nollställning. Det är allstå inte så att det finns förutbestämda servicetillfällen, och att indikatorn då skulle visa återstående sträcka till nästa förutbestämda service.

Vet man med sig att man dragit över lite på en service så kan man ju försöka vara lite tidig med nästa.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.