AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
773

Vilken olja vid service på BMW

Ga
122
Gabbe006
318iS Coupe -94
Jag undrar vilken typ av olja min 318iS -94 har gått på, den är fullservad på BMW.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är lite svårt att säga eftersom varje verkstad kan ha valt olika oljor även om de flesta har haft Mobil 1 fram till något år sedan då många bytte till Castrol (sponsorer till F1). För att vara säker får du nog kolla var den är servad och prata med de aktuella verkstäderna.

Mvh
Ga
122
Gabbe006
318iS Coupe -94
Ok, men det är iallafall helsyntetisk olja som är använd?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är inte heller säkert, en del verkstäder använde åtminstone förut halvsyntetisk olja om man inte sa till specifikt.
Var är den servad? Olika personer i detta forum kanske har koll på de olika verkstäderna, annars tror jag att det är lättast att ringa aktuell(a) verkstad/verkstäder för att få svar. Annars är det bara att köra med någon av de BMW-godkända helsyntetoljorna. Att en motor som tidigare har körts på halvsyntet börjar läcka när man byter till helsyntet är en myt som oljebolagen själva motsäger. "Alla"(det finns säkert något enstaka undantag!) oljor efter 1950 har innehållit detergenter som rengör motorn kontinuerligt från beläggningar. Däremot kan oljetrycket minska eftersom en syntetolja flyter lättare. Men det kan faktiskt samtidigt göra att smörjningen förbättras eftersom oljegenomströmmningen samtidigt ökar.

Mvh
na
59
nagguks
325i Cabriolet -94
Castrol SLX (tror jag den hette).
Köpte den hos BMW när jag frågade vilken olja dom använt.
Var just på Mekonomen och tjöpte en flaska olja till min pendlar SAAB. Döm om min förvåning när jag såg att Castrol SLX har rusat upp till 173:-/liter. (Jag häller inte SLX i SAAB:n men i BMW:n.)

När jag beklagade mej på jobbet fick jag tipset att kolla in oljor på www.misab.se Det gjorde jag och det var en klart trevlig prisbild... Är det någon som vet någonting om dessa oljor? Vågar man hälla dom i en BMW man är rädd om?

----------
Historik:
1602 -72
320 -77
520i -83

Mvh LEF
Verksatn jag lämnar min bil på häller endast i quakestate olja, kanon tycker jag, men visst den kostar, men det gör även motorn med, så varför hälla i skit.

*Allt eller inget*

-Önskar byta sin pårla mot kombi, maila förslag-
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.