AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.879

Klämskydd, fönsterhiss på E39?

Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Finns det klämmskyd på fönsterhissarna på en E39a? (har för mig det) I så fall, hur svårt klämd bör "saken" bli innan fönstret stannat upp o går ner en bit? Farsan hade oturen att få sittt finger i kläm och fingret bröts!!!

*BAWORAK*
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Fy fan, hehe. Starka grejer...
Borde stannat innan tycker man kanske, tänk om ett barn hals/nacke varit imellan istället.
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Ja det är liksom det jag tycker också...
Ok, farsgubben är lite till åren men iaf.

*BAWORAK*
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Har flera gånger varit sugen på att testa att sätta fingrarna emellan för att se hur hårt den trycker och om den vänder. Är inte så sugen på det längre.

Undrar hur det är med caben på Z4:an?

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Nej, det kan jag förstå:-)

*BAWORAK*
Pe
763
Persson
540IAm Touring -99
På min är det klämskydd ivarjefall....testade det genom att ha rutan längst ner och trycka upp den. När den är påväg upp så kan man slå till lite lätt på gummilisten på insidan rutan i överkant så stannar rutan.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Dörrarnas alla fönsterramar är i det övre området försedda med en klämskyddslist.
Denna list betår av två i plast ingjutna kontaktremsor, somupprättar en elektrisk ledande förbindelse, när man trycker på dom.
Trycks klämskyddslisten när fönstret stängs, så avbryts stängningen och fönstret aktiveras ca 1-2 sekunder i öppningsriktningen dvs går tillbaka.
Vid konstant tryck på klämmskyddslisten kan man endast stänga fönstret genom att trycka på fönsterbrytaren konstant, dvs förbikoppla brytarautomatiken.
Via ett parallellt kopplat motstånd övervakas klämskyddslistenas funktion med avseende ledningsbrott. Vid ett avbrott går det endast att stänga fönstret genom att trycka på brytaren hela tiden.

Synd det inte var i USA hade nog kunnat ge en å annan miljon från BMW i skadestånd :) för ett brutet finger.

Ska väl tillägga att den automatiska stängningen vid knapptryck programeras inviduellt beroende på användarland. Får i australien tex endast vara aktiverad på förardörren.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Hasso> Tack för infon. Konstigt att det inte skedde med farsgubben då. Eller så blev det fel på ngt annat mysko vis...eller så fungerade det helt enkelt inte längre...

*BAWORAK*
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.