AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
938

Problem med avgasläckage.

Hej alla Bmw freak.

Jag har köpt en gammal Bmw 520iA 1983 som är i mycket fint skick har endast rullat 10648 km, Har dock problem med avgasläckage. Har lämnat in bilen på avgasfirma. Dom bytte dom två bakre ljudämparna. Upplever dock att det fortfarande läcker in avgaser i bilen. Så fort jag startar motorn börjar jag känna mig seg i huvudet (kolmonoxidförgiftning). Lämnade in bilen yttligare en gång för läcksökning men dom hittade ingen mer läcka. Avgaskillarna sökte efter läck genom att lyssna efter läckgage med en slang i örat vid alla skarvar. Man kunde se att någon har varit på och mekat vid grenrören när bilen var upphissad, en av pinnbultarna är ej orginal. Misstänker att det läcker i grenrören eftersom seg i huvud effekten kommer nästan med en gång. Ringde motormännen och frågade om dom hade en koldixid/monoxidmätare handmodell som man kunde söka efter läck med på deras testcenter men det hade dom inte.

Följande är skumt: Om det läcker i grenrören så brukar det höras ganska bra , men min bil låter inte överdrivet mycket. Motorn har dock ett tydligt tickande läte som folk som kan bilar säger beror på kamaxlen.

Finns det någon på detta forum som har en koldioxidmätare eller vet var man kan få hjälp med sådan mätning? i Göteborgområdet.

Kan det vara något annat som gör att det blir syrefattigt inne kupen på bilen?

En sak jag har lagt märke till är att det bilir väldigt varmt i motorytrymmet även vid korta körsträckor.

Hälsningar Kalle.

Tackar för svar på förhand.

KaH!
E3
1.828
E36
USA bilar
Tyvärr tror jag inte att detta fel sitter i bilen...
48
175
480mogge
518 Touring -95
518 Sedan -95
Hej!

Om man sätter lite övertryck i systemet med en trasa och tryckluft så kan man med såpvatten hitta ev läckage.

Mvh Jonas
Tackar för tippset med såpvatten.

Bra och enkelt sätt att kolla om avgasystem är gastätt.

Ska testa detta.
su
174
super-dan
116i - 06
E36: Hahaha :-))
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.