AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
880

tomgångsmotor och styrbox surrar, köra utan tomgångsmotor?

Jag har konverterat en m30b35 från automat till manuell. Motorn sitter nu i en e30 manuell. När jag slår på tändningen knastrade det till och sedan surrar det från både tomgångsmotorn och styrboxen. Lät inte friskt alls så jag kopplade ur tomgångsmotorns kontakt. Surrandet slutade. Det är samma tomg. motor som manuell så jag har räknat ut att avvikelsen mellan manuell och automat sitter i motorstyrningen. Läste på ett ställe att ett trimchip borde åtgärda problemet, men jag testade med det och då surrade det ännu mer, och ljudet lät som det kom från spridarna.

Urkopplad får jag väl vandrande tomgång? Kan jag byta eller ändra på något för att få allt att funka? Kan jag ge en signal till motorkontaktens P/N pinne (15) så att den fattar att den inte har en converter att anpassa tomgången till? I så fall, 12V? Hjälp uppskattas mycket. Uppstart snart...
Surrandet berodde på att jag hade ett motronic 1.3-trimchip i min 1.1-styrbox. Med original 735iA chippet surrar det också ibland men bara tyst. Jag behövde inte koppla någon sladd för att få styrningen att tro att lådan är i P eller N. Det jag läste gällde byte från auto till manuell på e28 så det kanske skiljer sig. Stabil tomgång utan att göra någonting.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.