|
|
|
|---|---|
|
Hej alla! Jag ska flyga ner till Skåne imorgon för att kolla på en BMW E34 530! Bilen verkar fräsch och välvårdad, tyvärr har den några små fel, som att höger elspegel är trasig samt att check-controlen vid start varnar för att en lampa är trasig. Om man bortser från dom problemen så fick jag reda på här om dagen att motorn är bytt. Jag vet inte riktigt hur jag ska reagera på det. Enligt säljaren fick han motorhaveri för 1.5 till 2 år av att oljepumpsskruvarna lossnade och fastnade i kamkedjan. Säljaren har inga papper på motorn eller bytet, enligt honom fixade hans kompis med bilverkstad allt svart. I övrigt har bilen bara haft en ägare och verkar vara mycket välvårdad. Hur skulle ni reagera på det här? Ska man kolla upp motornumret? Om så hur gör man det och vart finns motornumret? Min första tanke är att om det vore något fuffens med det hela skulle han aldrig ha berättat om motorbytet. Att motorn var bytt fick jag reda på när jag frågade om oljepumpsskruvarna var åtdragna. Han svarade då att oljepumpen var fixad samtidigt som den nya motorn var isatt för ca 1.5 år sedan. Tacksam för alla snabbar svar, ska trots allt flyga ner och kolla på bilen imorgon. //Jonas | |
|
hehe ja man kan ju tänka på lite olika sätt. tänk så här,du äger en 530 e34 o motorn skär. Du beslutar dig för att göra ett motorbyte,din polare är mek o har gjort sånnt här tidgare,du får det dessutom billigt. Du har dessutom fått tag i en nyare motor som gått mindre. Du gör bytet,motorn kanske t.o.m är genomgången,du servar den osv. Sköter den bra o den går felfritt i 2 år,du beslutar dig nu för att sälja bilen,du har inga papper på motor bytet osv som säger att motorn är bytt till en som bara gått hälften o dessutom nyare. Du tycker dock att detta är en super affär för köparen då denna får en äldre bil men med ny o fräsch motor. Däremot tycker inte köparen det som helst velat ha org motorn eller kvitton på motorbytet. Nu kan ju vad som helst vara gjort med bilen/motorn. Äldre motor änn det du uppgett mm,de finns ju inga papper! Precis som i din situation. Jag hade åkt o provkört bilen,går den bra utan några som helst problem! Ska tålas att köra hårt,så hade jag lagt ett bud,dock bra mycket lägre änn vad han begär med tanke på bilens dokumentation. Alternativt köpa den för summan o lita på försäljaren,motorn kan dock ha gått bra möe mer änn vad den förra hade gått o de kan ju skapa problem.( eller inte) Allting slits med tiden så va beredd att lägga lite pengar,i know jag har haft en riktig konto tömmare innan jag köpte den bil jag äger nu. Men kolla upp den riktigt så du inte blir besviken,alla gör ju det bästa för sin egen vinnings skull. |
|
| Det spelar väl ingen roll om det är originalmotorn eller inte?? Vi pratar ju trots allt om en gammal gammal bil! Så länge det är en 530-motor och den går bra så skulle jag inte bry mej ett halvt jota om det är originalspisen eller ej... | |
|
Jag snackade med han idag och prutade ner den 10%. Jag ska i alla fall åka ner och kolla och köra! Men som sagt det känns jävligt oroligt att inte veta hur långt motorn har gått och om den någonsin har varit servad. Ni kan ju gärna reflektera vad ni får för första intryck av bilderna på bilen: Länk Länk Länk Men hur kollar man upp en motor? |
|
|
En original bil med 1 ägare låter bra ,ägaren som har den nu är ju den som skött om bilen hela tiden känn av om han verkar bra ,maksintvätt eller inte polerad varje år m.m känns som ett bra köp om bilen är i fint skick. Mpower |
|
|
Verkar som bilen är import (saknar strålkastarspolning)?! Isåfall är det kanske 1 ägare i Sverige såvida den inte är flyttgodsimporterad. M V H Stephan Min bil: Länk |
|
|
Import -96, sedan dessa samma ägare. ___ //Ulf |
|
|
håller med fullständigt, kvittar väl om motorn är bytt på en gammal bil. Skillnad om de vart bil för +100k... så länge den går tyst å fint så tveka inte! kan ju be honom hålla telefonen i närheten av motorn om du är osäker så hör du ju skapligt iaf. antar att du inte ska betala en förmögenhet för bilen? så du ska nog inte förvänta dej en ny bil för den summan heller... lycka till med bilköpet!!! |
|
|
Antar att bilen inte är så dyr? Bara den vetskapen att samma person har haft bilen i 11 år är tillräcklig garanti för mej.. Skicket intygar ju allt... En bil som är misskött ser inte ut sådär. Seriösare blir det inte...dessutom kan han berätta bilens livshistoria för dej om du vill...säkert vill han att bilen får det bra i "nästa" liv. Är du intresserad av en kombi istället då du ändå är här vet jag kanske en som är till salu. |
|
LeifM |
Bara å köp! Nästa BMW en diesel... |
|
Skulle hellre inte lagt så stor vikt på motorbytet... Går bilen bra och ser välskött ut så skulle jag inte tveka om nu priset är rätt vill säga! 11år i samma ägo är mycket bra enligt mig som brukar ha en bil ca: 6månader:) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.