AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.330

325 e36 får för mycket bensin/ för lite luft

Am
194
Amonsson
320si -06

325i -92
Hej, har ett väldigt konstigt problem med min bmw. Det är en 92:as 325 e36 (utan vanos). Har länge haft problem och varit på bmw verkstad flera gånger för hjälp med felsökning, det ledde till lambdasonds byte.

Tänkte sedan själv att det kanske var tid att byta tändstift, bytte tändstift och vilken skillnad det blev. Dock går den fortfarande inte rent, rycker vid snabba gas pådrag och rycker väldigt mycket på låga varv under 2600rpm. Man måste vara väldigt försiktig på gasen för att den ska gå jämt. Belastar man den, som i tex en uppförsbacke så även om man håller jämn gas så kan den börja rycka i slutet av backen.

Tar man ur tändstiften så är alla tändstift förutom 1:ans blöta. Alltså cylinder 2,3,4,5,6. Detta betyder alltså att den får för mkt soppa. Torkar man av dem o sätter in dem så går den skit bra i 2 minuter kanske, sedan går den lika dåligt igen.

Ringde o snackade med den lokala verkstaden och de hade inte en aning om vad det kunde vara, däremot sa de att min egna fundering att det kanske var injektorerna som krånglade inte stämde, för alla kunde inte gå sönder så..

Jag har även provat byta styrdator innan jag bytte stiften men det gav ingen skillnad. Någon som vet en expert man kan ringa o prata med? eller någon som kanske har lösningen på problemet?

Mvh: André
Am
194
Amonsson
320si -06

325i -92
Har nu läst på lite mer och förstått att bilen misständer.. Den slår baksmällar i luftburken om man trycker ner gasen, den går värst på låga varv, ordnar upp sig runt 2700 och går rent till typ 4500, sedan misständer den lite igen, släpper man efter lite på gasen så ordnar det upp sig. Alla tändstift förutom 1ans har en svart sotbeläggning, de var inte speciellt blöta..

Tycker det låter konstigt om 5 tändspolar skulle gett upp? en kompis farsa sa att det kunde vara övre dödlägesgivaren som gett upp? låter detta vettigt? eller någon som har tips om nått annat?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Prova att göra rent LMM (luftmassemätaren):Länk
CRC har en spray för detta. Den är skör invändigt så man skall inte pilla på något i den då den innehåller en tunn tråd som värms upp. Givaren som nämns är säkerligen vevaxelgivaren som avses, pos.9:Länk
Fel på denna kan ge diverse problem. Du säger ju att det smäller i luftrenaren vilket kan betyda diffus tändpunkt p.g.a givartrassel. Kamaxelgivaren kan också ställa till det.

AE
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.